یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

کسب فرصت انجام یک کار فرهنگی با اجرای برنامه سفر به خیر

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
کسب فرصت انجام یک کار فرهنگی با اجرای برنامه سفر به خیر

شیخ زاده مجری تلویزیون گفت: سفر به خیر یک برنامه فرهنگی است و اگر بتوانیم با این برنامه جان حتی یک نفر را هم نجات دهیم، کار بزرگی انجام شده است.

سعید شیخ‌زاده این شب‌ها اجرای برنامه سفر به خیر شبکه دو را به عهده دارد. این برنامه کاری از گروه اجتماعی اقتصادی شبکه دو با مشارکت پلیس راهور فراجا به تهیه‌کنندگی سیدجواد سیدمحسنی است که هرشب حوالی ساعت 22 به مدت تقریبی 20 دقیقه مهمان خانه مخاطبان است.

به بهانه پخش این برنامه و اجرای آن توسط سعید شیخ‌زاده، با وی به گفت و گو نشستیم.

*آقای شیخ زاده، شما مجری، بازیگر و دوبلور هستید. حرفه بازیگری را از کجا شروع کردید و چطور وارد این عرصه شدید؟

من متولد 27 آذر 1357 در تهران و متأهل هستم. علاقه‌مندی من، فوتبال در زمین خاکی بود و از بچگی عاشق فوتبال بودم. با پدرم به زمین فوتبال می‌رفتم و خیلی دوست داشتم فوتبالیست شوم. یک بار در زمین فوتبال، یکی از آشنایان من را دید و پیشنهاد بازی در فیلم سینمایی «مرگ پلنگ» را داد. آن کار را قبول کردم و شروع کارم با بازیگری در سال 1368 با بازی در فیلم «مرگ پلنگ» به کارگردانی «فریبرز صالح» بود. از سال 68 تا 73 در 11 عنوان سینمایی با عناوین مرگ پلنگ، سفر جادویی، گالان، علی و غول جنگل، شقایق، ساده‌لوح، دره شاپرک‌ها، حسنک، خوش خیال، آبادانی‌ها و شیخ مفید نقش‌آفرینی کردم. فعالیت تلویزیونی‌ام نیز از سال 69 تا 88 با عناوین چاق و لاغر و مأمور سوم، بهارانه، آهنگ پنهان، میثاق خون، خورشید شب، بازی پنهان، نفس سنگ، خانه مهر، خونه یه قصه، غریبانه، پنج دقیقه تا مرز و سال‌های مشروطه بود.

*از چه سالی وارد عرصه اجرا شدید و تاکنون مجری چه برنامه‌هایی بوده‌اید؟

من در کسوت مجری برنامه‌های تلویزیونی، از سال 85 کار خود را با اجرای مسابقه خانواده آغاز کردم و تاکنون اجرای برنامه‌ها و مسابقاتی با عناوین عصر جدید، مسابقه یک، با ما اینجا، پرواز کنکوری‌ها، در مسیر آینده، تا جمعه، هرچی شما بگین، مسابقه 300 ثانیه، مسابقه نما به نما، هزار داستان، شگفت‌انگیزان، مسابقه ایران را در کارنامه کاری‌ام دارم و در حال حاضر آخرین برنامه‌ای که در حال اجرا دارم، برنامه سفر به خیر است که شب‌های نوروز مهمان خانه مخاطبان شبکه دو سیماست.

*شما در حرفه دوبلاژ هم یکی از دوبلور‌ها و مدیر دوبلاژ‌های موفق هستید. چطور وارد عرصه دوبلاژ شدید؟

اولاً ما هرچه داریم از بزرگان و پیشکسوتان این حرفه است که محیط را برای من و امثال من مهیا کردند. ثانیاً هنگام بازی در فیلم‌ها و سریال‌ها پایم به کار دوبله هم باز شد. اول برای صداگذاری روی نقش خودم وارد این کار شدم و چون کارم خوب بود و در این حوزه هم بچه‌هایی با سن و سال من خیلی کم بودند، از من خواستند در کار‌های دیگر و فیلم و کارتون‌ها به جای نقش بچه‌ها صحبت کنم و همینک طی سال‌ها فعالیتم، کار‌های زیادی در زمینه گویندگی، صداپیشگی و مدیریت دوبلاژ سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی، انجام داده‌ام و در کل صداپیشگی 41 عنوان فیلم و سریال و 21 انیمیشن را در کارنامه کاری‌ام دارم؛ از نقش پیتر پارکر در مرد عنکبوتی تا پیتر پن، بن تن و بهلول و بهادر در شکرستان. همچنین مدیر دوبلاژ 40 عنوان مجموعه و انیمیشن همچون شیرشاه، داستان اسباب بازی 4، مرد عنکبوتی دور از خانه، زندگی پنهان حیوانات خانگی و... بوده‌ام.

*کمی از تندیسی که در زمینه صداپیشگی و دوبلوری کسب کرده‌اید. برایمان بگویید.

در سال 1397 تندیس طلایی پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم را در بخش بهترین مدیر دوبلاژ و صداپیشه کسب کردم ولی جا دارد باز هم از تمام اساتید و پیشکسوت‌های این حرفه که مشوق و زمینه‌ساز موفقیت‌هایم شده‌اند، تشکر و قدردانی کنم.

*چرا چند سالی است در زمینه بازیگری، کم‌رنگ‌تر هستید؟

اصولاً اعتقاد دارم در هر حرفه‌ای که وارد می‌شوم باید حداکثر انرژی و توانم را به کار بگیرم. حرفه بازیگری و اجرا جزو حرفه‌هایی هستند که باید برایشان وقت گذاشت تا نتیجه کار، درست و تأثیرگذار باشد. برای همین نگاه حرفه‌ای که در این زمینه دارم باعث شده از سال 89 حرفه بازیگری را کنار بگذارم و تمرکزم را بر روی کار اجرا بگذارم و اگر روزی قرار باشد به حرفه بازیگری برگردم، اجرا نخواهم داشت. یک مجری خوب باید اطلاعات وسیع و گسترده‌ای در زمینه برنامه‌ای که می‌خواهد اجرا کند، داشته باشد و همین کسب اطلاعات، زمان‌بر است.

* شما تاکنون مجری برنامه و مسابقات خانوادگی بودید. چطور شد که اجرای برنامه سفر به خیر را قبول کردید؟

من گاهی به عنوان گوینده، کار‌های تبلیغاتی راهنمایی و رانندگی را می‌خواندم. طی جلساتی که دوستان فراجا داشتند قرار بود برنامه سفر به خیر با حال و هوایی شادتر و انرژی‌ای مضاعف به روی آنتن برود تا در قالبی جدید، قوانین و اخبار راهنمایی و رانندگی به مخاطبان ارائه شود. در نتیجه به من پیشنهاد اجرای این برنامه را دادند.

من هم دیدم این برنامه، یک برنامه فرهنگی است و اگر بتوانیم با این برنامه جان حتی یک نفر را نجات دهیم، کار بزرگی انجام شده در نتیجه این فرصت را غنیمت شمردم که در کارنامه کاری‌ام اجرای یک کار فرهنگی را هم داشته باشم. اجرای برنامه سفر به خیر برایم تجربه تازه‌ای است، چون باید با زبانی ساده، مقررات راهنمایی و رانندگی را بیان کنم و به همین منظور باید در این زمینه مطالعه بیشتری داشته باشم و برای یادگیری اصطلاحات قانونی، وقت بیشتری صرف کنم. امیدوارم مردم از تماشای این برنامه و بخش‌های جذاب آن کمال بهره و لذت را ببرند.

*و کلام آخر؟

امیدوارم سال جدید، سالی سرشار از شادی و سلامتی و موفقیت برای مردم باشد و با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، به خودمان و اطرافیانمان رحم کنیم. همچنین جا دارد از تیم برنامه‌ساز سفر به خیر و تهیه‌کننده آن آقای محسنی کمال تشکر را داشته باشم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون
کسب فرصت انجام یک کار فرهنگی با اجرای برنامه سفر به خیر 2
کسب فرصت انجام یک کار فرهنگی با اجرای برنامه سفر به خیر 3