دوشنبه 9 مهر 1403

کشاورزان از آتش زدن بقایای مزارع خودداری کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کشاورزان از آتش زدن بقایای مزارع خودداری کنند

سنندج - ایرنا - معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز با اشاره به اینکه خطر وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع این روزها افزایش یافته است، از کشاورزان خواست از آتش زدن بقایای مزارع خود پس از برداشت محصول خودداری کنند.

پیمان صاحبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های مطلوب امسال و وجود پوشش گیاهی مناسب در عرصه ها و اینکه در آستانه شروع فصل گرم و خشکی هوا قرار داریم احتمال وقوع حریق در مراتع، جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی بسیار افزایش یافته است. وی به کشاورزان، دامداران و طبیعت گردان که در محیط طبیعی برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند توصیه کرد حتی الامکان از روشن کردن آتش خودداری و حداکثر ملاحظات ایمنی برای پیشگیری از وقوع حریق را رعایت کنند.

صاحبی اضافه کرد: همچنین در صورت مجبور بودن به روشن کردن آتش، با فاصله از درختان اقدام کرده و اطراف محل برپا کردن آتش را از گیاهان مرتعی خشک پاک و در پایان استفاده از آتش نسبت به خاموش کردن آن اقدام و پس از اطمینان محل را ترک کنند.

وی یادآور شد: شهروندان سقزی از رها کردن بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی در طبیعت، انداختن ته سیگار روشن و کبریت نیم سوخته که خطر آتش سوزی را زیاد می‌کند، در طبیعت بویژه مناطق دارای پوشش گیاهی خشک جدا خودداری کنند.

صاحبی به راهکارهای اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز برای مقابله با حریق جنگل‌ها و مراتع اشاره کرد و گفت: کشیک اطفای حریق تعیین و اکیپ‌هایی به این منظور تشکیل شده و تجهیزات گروهی و انفرادی نیز آماده است.

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه نیروهای لشکری و کشوری در مقابل درخواست این اداره باید در اطفای حریق مراتع همکاری کنند، تاکید کرد: با بخشداری‌ها برای اعلام به دهیاران، اداره راه و شهرسازی، واحد آتش نشانی شهردرای، سمن ها و هیات کوهنوردی برای تشکیل اکیپ‌های واکنش سریع و اطفای حریق در مراتع مکاتبه شده است.

صاحبی افزود: نیروهای دولتی، انتظامی و نظامی، شوراهای اسلامی، دهیاری‌ها، کشاورزان، دامداران، باغداران و سایر اقشار با مشاهده حریق، با حساسیت لازم وارد شده و برای اطلاع رسانی از طریق شماره رایگان 1504 یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری اقدام کرده و تا زمان حضور نیروهای امدادی با وسایل ممکن و در دسترس ضمن رعایت اصول ایمنی نسبت به خاموش کردن آتش اقدام کنند.

سقز با بیش از 226 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در 190 کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*