شنبه 31 شهریور 1403

کشت پاییزه مناطق سردسیر با تاخیر آغاز می‌شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
کشت پاییزه مناطق سردسیر با تاخیر آغاز می‌شود

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر مدل های اقلیمی میانگین بارش کشور در سال آبی جاری نرمال بود و در برخی استان ها مثل کرمانشاه، خراسان جنوبی، جنوب سیستان و بلوچستان بارندگی در حد نرمال و بیش از نرمال و در برخی استان ها مثل قزوین، تهران، البرز، سمنان و خراسان رضوی زیر نرمال بوده و شرایط خشکسالی ادامه داشته است.

او با بیان اینکه از لحاظ دما تابستان بسیار گرمی را سپری کردیم، افزود: نیمه دوم زمستان و فصل بهار شرایط دما متعادل شد، اما همچنان در تابستان روند صعودی گرفت و هفته های متوالی استان های یزد، اصفهان، مرکزی، خراسان جنوبی و رضوی و تهران با دمای بیش از نرمال مواجه بودند به طوریکه چند هفته دمای بالاتر از نرمال داشتیم‌.

وظیفه ادامه داد: در حال حاضر با دمای بیش از نرمال مواجه هستیم، اما شدت ناهنجاری کاهش پیدا کرده است و برای پاییز برآورد می شود که با پاییز گرم تر از نرمال و بارندگی کمتر از نرمال روبرو شویم. هرچند پیش بینی فصلی را بصورت قطعی نمی توان گفت.

پاییز کم بارشی پیش روی کشاورزان است

رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه تا اواسط زمستان به لانینا ضعیف می رسیم، افزود: در سال هایی که لانینا رخ می دهد، خیلی شاخص تاثیرگذار تلقی نمی شود. در حال حاضر شاخص قوی شکل نگیرد با عدم قطعیت روبرو هستیم اما براساس پیش بینی های فصلی منطقه خاورمیانه از جمله ایران با کم بارشی روبروست و در این شرایط احتمال پاییز کم بارش زیاد و دما گرمتر از نرمال است.

او با بیان اینکه در 13 تا 14 ماه گذشته گرمای زمین رکوردار بوده است، گفت: سال بسیار گرمی را پشت سر گذاشتیم و بی هنجاری شدید دما در آب اقیانوس مواجه وجود دارد، کاری که الان می توانیم انجام بدهیم این است که پیش بینی جو به طور پیوسته انجام دهیم.

وظیفه ادامه داد: در استان های سردسیر شمال غرب و غرب بارش ها زودتر به طور معمول آغاز و کشت انجام می شود، اما امسال بدلیل بی هنجاری دما، کشت در این مناطق با تاخیر آغاز می شود.

مشکلی در کشت پاییزه نقاط مختلف نداریم

رئیس مرکز خشکسالی افزود: امسال گرمای بی سابقه و بی هنجاری شدید دما منجر به افزایش تبخیر و استفاده بیشتر آب شد، در حالیکه به سبب شرایط اقلیمی کشور در خصوص آب در تنگنا هستیم به طوریکه مسئله تامین آب شرب و کشاورزی چالش اصلی پیش روی کشاورزان است.

او با بیان اینکه مشکلی در کشت پاییزه نقاط مختلف نداریم، گفت: در شرایط خشک و نیمه خشک کشور، مدیریت منابع آبی جزو اولویت‌ها در تمامی زیربخش‌ها باید قرار بگیرد چراکه غالب دشت‌های کشور به سبب برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی در حال خشک شدن است و همواره این دشت‌ها بدلیل برداشت‌های بی رویه دشت‌های ممنوعه شدند که براین اساس باید منتظر شرایط بارش و دما در ماه آینده شد.

وظیفه گفت: اکنون فصل درو در اکثر نقاط کشور تمام شده و برای بارش پاییزه که کشاورزان مناطق سردسیر زودتر آغاز می‌کنند باید منتظر پیش بینی‌های ماه آینده باشیم.

خبرنگار: آزاده محبی