شنبه 29 اردیبهشت 1403

کلیات طرح جامع توسعه مکران به تصویب رسید / مخبر: مکران، منطقه فرصت‌هاست

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
کلیات طرح جامع توسعه مکران به تصویب رسید / مخبر: مکران، منطقه فرصت‌هاست

معاون اول رئیس جمهور گفت: ایجاد 27 شهر و نقطه جدید ساحلی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم برای فعالسازی اقتصاد دریامحور است که از این تعداد حدود 10 شهر در منطقه مکران قرار دارد.

- اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، در چهارمین جلسه شورای توسعه سواحل مکران که صبح امروز (سه‌شنبه) به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، طرح جامع و برنامه توسعه منطقه مکران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید.

ترسیم افق 5 ساله کشور برای توسعه اقتصاد دریامحور مخبر در این جلسه مکران را منطقه فرصت‌ها خواند و برنامه‌ریزی برای توسعه این منطقه با محوریت و فعال کردن مردم طبق یک نقشه و سند آمایش سرزمینی بر اساس اسناد بالادستی را ضروری خواند.

وی تاکید کرد: ایجاد 27 شهر و نقطه جدید ساحلی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم برای فعالسازی اقتصاد دریامحور است که از این تعداد حدود 10 شهر در منطقه مکران قرار دارد و می‌تواند بستر مناسبی را برای سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های داخلی و خارجی فراهم آورد.

در این جلسه که وزرای نفت، جهاد کشاورزی، نیرو و راه و شهرسازی، دبیر هیات دولت، معاون حقوقی رئیس جمهور، دبیر شورای توسعه سواحل مکران و نمایندگان دستگاه های ذیربط اجرایی و دولتی حضور داشتند، گزارشی از طرح جامع و برنامه توسعه 5 ساله مکران ارائه شد.

طبق این گزارش توسعه منطقه مکران با دیدگاه آبادسازی سواحل، توسعه دریامحور و نگاه راهبردی به مناطق دریایی دیده شده است که این طرح 5 ساله توسعه براساس بررسی اسناد فرادستی همانند طرح آمایش سرزمین، طرح آمایش استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، طرح توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران و سند طرح جامع مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ایران تهیه شده است.

بر این اساس بارگیری و انتقال 15 میلیون تن کالا در سال در مسیر کریدورهای بین المللی، گسترش سکونتگاه‌ها و شهرهای موجود و ایجاد شهرهای جدید به میزان 2 میلیون و پانصد هزار نفر، گسترش زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی، تولید و انتقال 17 هزار مگاوات برق، تامین و انتقال 3 میلیون متر مکعب آب شرب کشاورزی و صنعتی، ایجاد 4050 تخت درمانی و ایجاد 5 منطقه پیشران اقتصادی در سواحل و توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی‌، معدنی و گردشگری، شیلات و کشاورزی، کشتی‌سازی و پشتیبانی بندری، صنایع الکترونیک و حمل و نقل از جمله اهداف برنامه 5 ساله سواحل مکران است.

طرح توسعه سواحل مکران در این جلسه پس از بحث و بررسی در کلیات مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد دستگاه‌های ذیربط نظرات اصلاحی خود را ظرف دو هفته آینده اعلام نمایند و این سند در کمیته‌ای با حضور مقامات تعیین شده نهایی و سپس ابلاغ شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پس کرانه با محوریت ساخت بزرگراه و محور ساحلی، توسعه فرودگاه‌ها و تکمیل خطوط ریلی خصوصا خط ریلی چابهار زاهدان برای اتصال به شبکه ریلی کشور تسریع صورت پذیرد.