جمعه 13 مهر 1403

کنترل شهرک مهمی در دونتسک به دست نیروهای روسیه افتاد

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
کنترل شهرک مهمی در دونتسک به دست نیروهای روسیه افتاد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که کنترل کامل شهرک «وولدار» در منطقه دونتسک را به‌دست گرفته‌اند.

نیروهای اوکراینی از سال 2014 کنترل این شهرک را در دست داشتند، زمانی که جمهوری دموکراتیک خلق دونتسک پس از کودتای مورد حمایت آمریکا در کی‌یف اعلام استقلال کرد. وولدار یک موقعیت راهبردی مهم دارای ساختمان‌های مرتفع مشرف به دشت اطراف است.

وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد: «در نتیجه عملیات قطعی یگان‌های گروه نیروهای «شرق»، شهر وولدار در جمهوری دموکراتیک جمهوری خلق دونتسک آزاد شد.»

خبر مرتبط شهرک «ورخنیکامنسکویه» دونتسک به تصرف روسیه درآمد

نیروهای ارتش روسیه امروز نیز یک منطقه دیگر در دونتسک را تصرف کردند.

تصاویر منتشر شده از نیروهای روسی که کنترل وولدار را در اختیار دارند روز چهارشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این تصاویر پرچم روسیه برفراز ساختمان اداری این شهر را به نمایش می‌گذاشت. اواخر روز چهارشنبه فرماندهی عالی اوکراین گفت که دستور عقب‌نشینی از شهر را داده است. مشخص نیست که آیا نیروهای اوکراین واقعاً توانسته‌اند از محاصره عملیاتی خارج شوند یا خیر.

به گفته یک منبع امنیتی که با خبرگزاری «تاس» صحبت می‌کرد، نیروهای روسی از بعدازظهر چهارشنبه تقریباً «پاک کردن» نیروهای اوکراین را به پایان رسانده‌اند. این منبع افزود که برخی از واحدهای کی‌یف پس از عدم امکان خروج متحمل "تلفات بزرگ" شده اند.

خبر مرتبط تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه روی میز

اتحادیه اروپا راه را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و برخی مسئولین و اتباع این کشور هموار کرده است.

بر اساس گزارش ها، تیپ 72 نیروهای مسلح اوکراین که در وولدار مستقر بود، در پی محاصره این شهر توسط نیروهای روسیه در هفته گذشته درخواست مجوز عقب نشینی کرده بود.

از طرفی طبق گزارشات منتشر شده از سوی چندین خبرنگار نظامی روسیه، درخواست‌های آنها رد شد. به گفته این خبرنگاران، مقامات اوکراین بر این باور بودند که عقب نشینی از وولدار همزمان با سفر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین به آمریکا برای کسب حمایت‌های بیشتر از «طرح پیروزی» خود بد به نظر می‌رسید و آن‌ها ترجیح دادند تا سربازان خود را به کام مرگ بفرستند.

از طرفی «الکسی هونکارنکو» قانونگذار اوکراینی هم روز سه‌شنبه اذعان کرد که نیروهای اوکراینی شهرک «وولدار» را ترک کرده‌اند.

این مقام اوکراینی در پیام‌رسان تلگرام به نقل از «رستم اومروف» وزیر دفاع اوکراین نوشت: «ما شهرکی را از دست دادیم که بیش از 2 سال آن را در اختیار داشتیم. وزیر دفاع ما چه می‌کند؟ این شرم آور است! امروز روس‌ها وولدار را گرفتند. اومروف باید فورا استعفا کند.»

نیروهای روسی در گذشته چندین بار برای تصرف وولدار تلاش کرده بودند. امیدوارکننده‌ترین حمله باعث شد که آنها منطقه کلبه مجاور را تصرف کنند، اما در نهایت به دلیل پشتیبانی توپخانه اوکراینی واقع در کوراخوو در شمال شکست خورد.

با این حال، در هفته‌های اخیر، پیشروی‌های روسیه جبهه اوکراینی در شمال کوراخوو را فرو ریخت و آن شهر نیز احتمالا تحت کنترل نیروهای روسیه در آید.

فتح این شهرک کلیدی توسط نیروهای روسیه درحالی است که پیشتر روزنامه «وال استریت ژورنال» روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به وضعیت متزلزل ارتش و نیروهای اوکراینی در میدان نبرد نوشت: «نیروهای اوکراینی به آرامی در حال شکست در میدان نبرد هستند و مقامات می‌گویند به کمک‌های بیشتری نیاز دارند تا روسیه را به عقب برانند.»

علاوه بر این، رئیس‌جمهور اوکراین نیز در پیام ویدیویی شبانه خود به وضعیت کشورش در جنگ پرداخت و گفت: «درباره گزارش‌ها پیرامون خطوط مقدم، توانمندی‌های کنونی و آتی و هم‌چنین وظایف خود باید بگویم که وضعیت بسیار بسیار دشوار است.»

او همچنین در دیدار امروز خود با «مارک روته» دبیرکل جدید ناتو کشورهای غربی را به کارشکنی در حمایت‌های خود از کی‌یف متهم کرد و گفت: «ما به اسلحه‌های کافی و باکیفیت از جمله موشک‌های دور برد نیاز داریم. اما متحدان ما درحال کارشکنی هستند.»

رئیس‌جمهور اوکراین مدتهاست تقاضای استفاده از موشک‌های دوربرد در حمله به خاک روسیه را عنوان کرده و مدعی شده که این اقدام می‌تواند به پیروزی اوکراین منجر شود اما «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از رویارویی مستقیم با روسیه و پاسخ احتمالی این کشور به چنین اقدامی واهمه دارد و به همین دلیل هنوز به درخواست رئیس‌جمهور اوکراین پاسخ مثبت نداده است.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

کنترل شهرک مهمی در دونتسک به دست نیروهای روسیه افتاد 2
کنترل شهرک مهمی در دونتسک به دست نیروهای روسیه افتاد 3