یک‌شنبه 8 مهر 1403

گام‌های کرواسی در مسیر الحاق به منطقه اقتصادی یورو

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
گام‌های کرواسی در مسیر الحاق به منطقه اقتصادی یورو

بلگراد - ایرنا - ارزیابی‌های بانک مرکزی اروپا حاکی از این است که بانک‌های بزرگ تجاری در کرواسی الزامات کفایت سرمایه را برآورده و آزمایش‌های شوک مالی را با موفقیت پشت سر گذاشتند و خود را در مسیر پیوستن به منطقه اقتصادی یورور قرار داده‌اند.

به گزارش ایرنا، گزارش اتاق بازرگانی کرواسی نیز نشان می‌دهد که این کشور بالکان غربی عضو اتحادیه اروپا، یک قدم به مکانیسم ارز واحد اروپا و پیوستن به منطقه یورو نزدیک‌تر شده است. مقامات زاگرب بر اساس موفقیت‌های اقتصادی انجام شده، سال 2023 میلادی را به عنوان زمان الحاق رسمی کرواسی به منطقه یورو برنامه‌ریزی کرده‌اند.

شرایط پنج بانک بزرگ کرواسی از جمله Erste & Steiermaerkische Bank و OTP banka که چهار پنجم کل دارایی بانک‌های کرواسی در آنها قرار دارند توسط بانک مرکزی اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفته است.

اتاق بازرگانی کرواسی دسترسی به امکانات اعتباری، بهره‌مندی از پشتوانه مکانیسم ثبات مالی اروپا و ادامه تثبیت نرخ برابری «کونا» واحد ارزی این کشور را از مزیت‌های عمده پیوستن به منطقه یورو برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌داند.

کرواسی رسما در چهارم ژوئیه سال 2019 خواستار عضویت در منطقه اقتصادی یورو شده است.

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی کرواسی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کرواسی طی سال 2019 میلادی یک میلیارد و 240 میلیون یورو بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2018 با افزایش 19 درصدی مواجه است. این بالاترین میزان سرمایه گذاری خارجی کرواسی از سال 2014 به بعد است.

لوگزامبورگ با 286 میلیون یورو بالاترین میزان سرمایه گذاری خارجی در کرواسی را در سال گذشته میلادی داشته است. اتریش با 257 میلیون یورو و اسلوونی و آلمان به ترتیب با 142 و 135 میلیون یورو کشورهای بعدی بودند.

از سال 1993 تا پایان سال 2019 جمعا به میزان 8.31 میلیارد یورو در کرواسی سرمایه گذاری مستقیم خارجی صورت گرفته است.

منطقه یورو؛ یک اتحادیه مالی و اقتصادی به شمار می‌رود که تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را شامل می‌شود و یورو را به عنوان پول رسمی خود انتخاب کرده‌اند. در حال حاضر منطقه یورو شامل 19 کشور است.

سیاست‌های پولی این کشورها توسط بانک مرکزی اروپا تعیین می‌شود. این بانک توسط یک رییس و شورایی متشکل از رؤسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو اداره می‌شود.

آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هلند، بلژیک، یونان، پرتغال، اتریش، فنلاند، اسلواکی، ایرلند، لیتوانی، اسلوونی، لتونی، استونی، قبرس، لوگزامبورگ، مالت از کشورهای عضو در منطقه یورو هستند و جمعیت منطقه یورو حدود 341 میلیون و پانصد هزار نفر برآورد شده است.

رشد اقتصادی کرواسی در سه ماهه نخست سال 2020 چهار دهم درصد (0.4) بوده و این کشور با وجود شرایط بیماری همه گیر ویروس کووید -19 و وقوع زلزله در زاگرب در میان هشت کشور عضو اتحادیه اروپا با رشد اقتصادی مثبت قرار دارد.

بر اساس آمار منتشره در برخی از رسانه‌های خبری زاگرب؛ تولید ناخالص داخلی کرواسی در دوره (ژانویه تا پایان مارس 2020) نسبت به سه ماهه قبلی آن با کاهش 1.2 درصدی مواجه شد. اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، روند مثبت 0.4 درصد دارد.

کمیسیون اروپا می‌گوید؛ رشد اقتصادی کرواسی پس از سقوط 9 درصدی در سال جاری، سریعتر و در سال آینده 7.5 درصد خواهد بود، ولی دولت زاگرب انتظار بهبودی 6 درصدی را دارد.

بر اساس ارزیابی کمیسیون اتحادیه اروپا، کرواسی پس از یونان، ایتالیا و اسپانیا چهارمین کشور عضو اتحادیه است که در سال جاری با بیشترین کاهش تولید ناخالص داخلی در اتحادیه اروپا مواجه خواهد شد.

این در حالیست که انتظار می‌رود کرواسی با توجه به پایه اقتصادی خوبی که دارد در سال 2021 شاهد بهبودی اقتصادی خود باشد.

کرواسی در سال 2009 به ناتو و در سال 2013 به اتحادیه اروپا پیوست.

*س_برچسب‌ها_س*