جمعه 4 آبان 1403

گذاری اجمالی بر برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
گذاری اجمالی بر برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

امروز، هدف استعمارگر نوین تغییر پرچین جغرافیایی ممالک مورد تهاجم نیست؛ هدف، تسخیر خاکریز‌های فرهنگی ملل آزاده دنیاست که همان چشم انداز غایی نظام سلطه گر جهانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ فرهنگ ملی ایران زمین، گردایه‌ای است از هنجار‌های نغز خرده فرهنگ‌های بومی اقوامی که در جغرافیای ایران فرهنگی، زیست می‌کنند. به تحقیق که چرب و شیرین خرده فرهنگ‌های بومی، آرایه‌های فرهنگ ملی را پرداخته و آن را برکشیده است.

نگاهی رونمایانه به شمه‌ای از شاخصه‌های فرهنگ ملی، چنین می‌نمایاند که این فرهنگ، تلفیق خوش ترکیبی است از فروزه‌های تاریخی کهن با آموزه‌های دینی نو. از سویی؛ دیرینگی حامل‌های فرهنگ نشان این سرزمین، سابقه‌ای برابر با قدمت تاریخ دارد و هم شانه اسطوره هاست و از دیگر سوی، محتوای اندوخته‌های آن، سرچشمه از وحی دارد و آبشخور از کلام معصوم است.

فرهنگی که رسایی از نوای اذان دارد و رعنایی از قامت مناره؛ فرهنگی که راه می‌نمایاند و راه می‌شناساند. فرهنگی که شارح نیکی هاست و ترنم گون تازگی‌ها. در هنگامه سختی، صلابت دارد و در اوان آرامش لطافت.

فرهنگی که خداجویی، دین خواهی، مردم داری، ظلم ستیزی، آزادگی، اخلاق مداری، عدالت محوری، شهادت طلبی، راست پویی، حق گویی و عشق را بر تارک دیرک عمود خیمه خویش، حک کرده است.

مدت مدیدی است که آسمان پاکیزه این ملک، جولانگاه تازش تابش پلشتی است که زایش از زهدان اهریمن دارد. امواجی ذات آلوده، که فضای پالوده فرهنگ این سرزمین را هدف قرار داده و در پی بی‌سامانی بنیان‌های هنجارمند آن هستند.

چندین سال است که تنوره ماهواره‌های لجن در ذات فرنگی مآب، تطاولی است بر ساحت گلبانگ عرف و فرهنگ این ملک. مسلم است که امروزه، هدف استعمارگر نوین تغییر پرچین جغرافیایی ممالک مورد تهاجم نیست؛ هدف، تسخیر خاکریز‌های فرهنگی ملل آزاده دنیاست که همان چشم انداز غایی نظام سلطه گر جهانی است.

صحبت چه باید می‌کرده و چه بایست کنیم، نیست، که شمه‌ای از آن در این مقال نمی‌آید و ذره‌ای از آن در این مجال نمی‌گنجد.

مع الاسف؛ در هشت سال پیشین، سکان تصمیم سازی فرهنگ و هنر این خاک، در اختیار دولتمردان مصدر نشین خوش خیالی بود، که در تقابل با هجمه‌های پی در پی کفتاران فرهنگ خوار، دستمال تفرعن را در جیب عافیت نهاده و کاسه نمی دانم چه کنم، دست گرفته بودند.

مسئولانی که در هیئات مومنان صدبار از یک سوراخ گزیده، در عین شاهدی و تسلیمی، ناظران گذار حالات دشمنان فرهنگ ستیز از تهاجم به شبیخون و از شبیخون به جنگ نرم بودند.

گویا چشمان نا باور ایشان، گردباد این استحاله فرهنگی را تشخیص نداده بود. هشت سال تمام، فریاد ما و هشدار اکابر در گوش مسند دارانی که در کشاکش پر خطر جنگ نرم، ولنگارانه، مشغول صید پروانه‌های رنگین بال بی خیالی با تور بی ارادگی بودند، اثر نگرد.

به کرات گفتیم که تنها راه بی اثر کردن حملات مستمر و لا انقطاع جنگ نرم فرهنگی، تولید به اندازه، موثر و هدفمند محصولات فرهنگی در بستر نیاز سنجی‌های به واقع از لایه‌های مختلف اجتماعی در لفافه نشر و آگاهی دهی فراگیر است.

اگر می‌خواهیم وارد کننده نباشیم، باید که به اندازه نیاز تولید کنیم. پهندشت نامتناهی اصالت و فرهنگ این ملک، مرغزار دلکشی ست که از هم جواری خرده فرهنگ‌های بومی این سرزمین، تجسم یافته است.

این پهنه بی‌بدیل سرشار از معادن بکر و پر ثمری است که از کانی‌های عرف و هنجار لبریز اند. امروزه، هنگامه تولید بی وقفه محصولات گونه گون هنری در راستای انجام کار کثیر و موثر فرهنگی است.

رجوع به گستره غنی خرده فرهنگ‌های بومی، ضامن قوام و بالندگی فرهنگ ملی است. چه اینکه؛ تاختن در این گستره فرهنگ آجین، تنها با مرکب تخصص که مزین به زین تعهد و لگام اراده است، میسور می‌شود.

عموم برنامه های آقای دکتر اسماعیلی، خاصه در بخش موسیقی، با نگاهی، واقع گرایانه و منطق محور به وضعیت موجود، تصنیف و تنظیم گردیده است.

مایه مسرت است که در بخش برنامه های موسیقی، دکتر اسماعیلی به مسائلی پرداخته است که دغدغه اذهان اهالی موسیقی است. همخوانی این برنامه ها با فحوای سند راهبردی موسیقی انقلاب اسلامی، که به همت اندیشه ورزان متعهد وادی موسیقی، نگاشته شده، جای امیدواری و موجب دلگرمی است.

تصنیف سند راهبردی موسیقی، سامان دهی به اعطای مجوزهای موسیقایی، حمایت از موسیقی شریف و نجیب نواحی، برکشیدن موسیقی ردیف و دستگاه، بهره گیری به واقع از خانه شعر و ادبیات، تعریف رخداد های ملی و بین المللی، پرداختن به موسیقی کودکان و... طرفه های مقبولی است که اهم برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه موسیقی را تشکیل می دهند.

چه اینکه این برنامه ها در لفافه تولید فراگیر آثار مبتنی بر شاخصه های فرهنگ ملی، به فرجام شایسته خواهند رسید.

ارتقاء سطح فرهنگ نگرش عموم به موسیقی پاک، اصلاح ذائقه شنیداری به هرز رفته ی جامعه، آشنا سازی کودکان و نوجوانان با اندوخته ها و مزیت های موسیقی ایرانی، آشنا سازی هنرمندان و مدیران عرصه موسیقی با جریانات فعال و هدایت شده و هدفمند جبهه معارض و معاند فرهنگی از برنامه های وزیر است.

از دیگر برنامه ها، احیای سراهای موسیقی نواحی در استان های هدف، ایجاد و سامان دهی اصناف موسیقایی در کشور و ارتباط تعریف شده و مستمر با این صنوف، تعریف و تثبیت نشان موسیقی انقلاب اسلامی، ایجاد کارگروه های تعاملی و بین دستگاهی با مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما و مدیریت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به جهت هماهنگی در اقدام و هم افزایی برآیند برنامه های تولیدی، سامان دهی به اوضاع معیشتی و بیمه هنرمندان محجوب موسیقی نواحی است.

جلوگیری از تاراج و ربایش داشته فرهنگی و هنری ملی توسط کشور های دیگر و ثبت جهانی ساز های ایرانی، سامان دهی و تعریف جشنواره های موثر موسیقی نواحی به جهت همگرایی اقوام و در راستای وحدت ملی، برپایی هفته های موسیقی اقوام در پوشش ویترین وازرتخانه در مراکز هدف، تعریف جشنواره های بین المللی و منطقه ای با محوریت مسائل روز جهان و منطقه به سان مقاومت و بیداری اسلامی از جمله برنامه های این وزارتخانه است.

ارتقاء دفتر موسیقی به سازمان موسیقی کشور، ایجاد تحرک و پویایی در دفاتر موسیقی ادارات کل و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور با محوریت تولیدات بومی و در بستر تعاملات ملی، نشر پیام انقلاب و نظام اسلامی در قالب اجرای گروه های موسیقی مقبول در کشور های مد نظر دنیا، استعدادیابی و سرمایه گذاری مطمئن در عرصه ی استعداد های موسیقایی به جهت ایجاد گروه های مرجع و شناسمندان موسیقی و.... شمه ای اجمال گون از برنامه ها و اقدامات مورد انتظار جبهه فرهنگی انقلاب و اهالی متعهد موسیقی ایرانی، از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم است.

چه اینکه تمامی برنامه های فوق الذکر، دارای آیین نامه هایی اجرایی و آماده ارائه هستند که با مساعی جمعی از مدیران و صاحب نظران حوزه موسیقی ملی، نگاشته و تهیه شده اند.

یکی از آفت ها و علل بد ثمری دستگاه های متولی فرهنگ و هنر در وادی موسیقی، جانمایی مدیریت های نا ساز و نا آشنا در میز های موسیقی است. نیروهایی غیر متخصص که جز اتلاف سرمایه ها، هدر دادن پتانسیل ها، سوزندان فرصت ها و تاراندان هنرمندان و حیف کردن بودجه و توان سازمان متبوع خویش، هیچ دستاورد دیگری ندارند.

بی تردید، این برنامه ها در دایره مدیریتی با دانش و توانش موسیقایی، قابلیت به بار نشستن و ثم دهی را دارند.

ان شالله که در سایه الطاف الهی، دولت سیزدهم در همه امور، من جمله، آبادانی پهندشت اصالت نشان فرهنگ و هنر، سربلند و کارا باشد.

محسن رفیعی - فعال فرهنگی

انتهای پیام /