چهارشنبه 4 مهر 1403

گروه 20 از طرح های واکسیناسیون مردم جهان علیه کرونا حمایت کند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
گروه 20 از طرح های واکسیناسیون مردم جهان علیه کرونا حمایت کند

دبیرکل سازمان ملل از رهبران گروه 20 خواست از طرح های سازمان جهانی بهداشت برای واکسینه کردن 40 درصدی و 70 درصد مردم جهان تا پایان سال جاری و آینده میلادی علیه بیماری همه گیر کووید -19 حمایت کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز جمعه به وقت محلی به مناسبت برگزاری اجلاس گروه 20 اعلام کرد هدف اصلی این اجلاس باید رفع بی اعتمادی از طریق جستجوی ریشه آنها مانند بی عدالتی ها، نابرابری ها و اختلافات ژئوپلیتیکی باشد.

دبیرکل سازمان ملل در پیامی خطاب به رهبران گروه 20 اعلام کرد برای مقابله با بی اعتمادی، باید در سه زمینه از جمله بی عدالتی در دسترسی به واکسن کرونا، نابرابری گسترده در منابع برای بهبودی از این بیماری همه گیر و فقدان طرح آب و هوا در کاهش، سازگاری و تامین مالی، اقدام جدی انجام دهند.

وی در مورد بی عدالتی در دسترسی به واکسن کرونا گفت: اقدام هماهنگ جهانی، مغلوب احتکار واکسن و ملی گرایی واکسن شده است. مردم در ثروتمندترین کشورها دز سوم واکسن کرونا را دریافت می کنند، در حالی که تنها 5 درصد آفریقایی ها به طور کامل واکسینه شده اند.

وی با اشاره به طرح سازمان جهانی بهداشت برای واکسینه کردن 40 درصد از جمعیت همه کشورها تا پایان سال جاری (2021) و واکسینه کردن 70 درصد مردم کشورها تا پایان سال 2022 از کشورهای عضو گروه 20 خواست از این طرح حمایت کنند.

گوترش در خصوص نابرابری گسترده در منابع برای بهبودی از این بیماری همه گیر گفت: اقتصادهای پیشرفته نزدیک به 28 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای بهبود اقتصادی سرمایه گذاری می کنند. دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: برای کشورهای با درآمد متوسط، این رقم به 6.5 درصد کاهش می یابد. برای کشورهای کمتر توسعه یافته، بودجه احیای اقتصادی کمتر از دو درصد است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که طی پنج سال آینده، رشد اقتصادی در کشورهای جنوب صحرای آفریقا 75 درصد کمتر از سایر نقاط جهان خواهد بود.

وی خطاب به کشورهای گروه 20 خواست تا طرح تعلیق خدمات بدهی را تا سال آینده تمدید کنند و آن را برای کشورهای آسیب‌پذیر و با درآمد متوسط بدهکار در دسترس قرار دهند.

گوترش همچنین از رهبران گروه 20 خواست تا برای کاهش دمای زمین و حفظ آن در 1.5 درجه سانتیگراد اقدامات جدی انجام دهند.

نشست سران گروه 20 قرار است فردا 30 اکتبر (هشتم آبان) در شهر رم ایتالیا برگزار شود.

گروه 20 یک مجمع بین‌المللی است که اعضای آن 80 درصد اقتصاد جهان را در دست دارند. این گروه از سال 1999 به این سو هر ساله تشکیل جلسه داده و از 13 سال پیش هم سران کشورها سالانه دیدار می‌کنند.

انتهای پیام /