پنج‌شنبه 19 مهر 1403

گورش‌کاران خراسان شمالی با برنز جهان برگشتند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
گورش‌کاران خراسان شمالی با برنز جهان برگشتند

بجنورد - ایرنا - 2 گورش‌کار خراسان شمالی که در مسابقات جهانی این کشتی سنتی در کشور ترکیه حضور یافته بودند با کسب گردن‌آویزهای برنزی به خانه بازگشتند.

رییس هیات ورزش های بومی، محلی و روستایی خراسان شمالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مسابقات دیروز برگزار شد که حمید الهیان و هادی قدیمی در اوزان 75 و 80 کیلوگرم با حریفان رقابت کرده و توانستند عنوان سوم این رقابت ها را به دست آورند.

زیور نعمتی افزود: در مجموع 15 ورزشکار از کشورمان در این دوره از مسابقات شرکت داشتند که در پایان این رقابتها رحمان رحیم پور و اکبر سبحانی به نشان طلا، رضا مقتدر نشان نقره و حمید الهیان و هادی قدیمی نیز در کنار امید خدمتی و علیرضا کشاورز موفق به کسب نشان برنز این مسابقات شدند.

وی یادآور شد: بر این اساس در رقابت های جهانی شلوار گورش، تیم ملی ترکیه اول شد، روسیه عنوان دوم را به دست آورد و تیم ملی کشتی سنتی جمهوری اسلامی ایران به مقام سوم دست یافت.

«گورش»، نوعی کشتی آیینی و سنتی است که ورزشکاران با بستن شالی به دور کمر به زورآزمایی پرداخته و در نهایت کسی که با گرفتن شال حریف موفق به بر هم زدن تعادل و زمین زدن وی شود، برنده بازی است.

این ورزش سنتی از رشته های محبوب و پرطرفدار در میان ترکمن های خراسان شمالی به شمار می رود.

حدود 10 درصد از جمعیت 863 هزار نفری استان خراسان شمالی را ترکمن های اهل سنت تشکیل می دهند که در شهرستان های راز و جرگلان، مانه و سملقان و بجنورد سکونت دارند.

*س_برچسب‌ها_س*