پنج‌شنبه 14 تیر 1403

یخ مناظره ها بالاخره آب شد!

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
یخ مناظره ها بالاخره آب شد!

نخستین حضور رودرروی تلویزیونی دو نامزد نهایی ریاست جمهوری بالاخره توانست تا حدودی یخ مناظره ها را آب کند.

به گزارش الف پس از برگزاری مناظره های انتخابات ریاست جمهوری در دور نخست انتخابات، کارشناسان زیادی از موفق نبودن ساختار این مناظره ها و اثر نسبی آن بر بی تفاوتی مخاطبان سخن گفتند.

به اعتقاد آنان در این مناظره ها خط کشی های روشن و دقیقی وجود نداشت و مواضع نامزدها به اندازه کافی مشخص و روشن نبود و عمدتا تکرار حرف های گذشته بود. حتی یکی از منتقدان از این گفت که ما در مناظره ها می خواهیم در مناظره ها نقاط اختلاف شدید را ببینیم و قرار نیست نامزدها با هم وحدت داشته باشند! به اعتقاد او در یک رقابت واقعی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید اختلافات زیادی با هم داشته باشند تا مردم دقیقا بدانند که آن ها در کدام طرف ماجرا ایستاده اند و می خواهند چه کنند، اما در مناظره های دور نخست انتخابات چنین چیزی به اندازه کافی مشاهده نشد.

با این حال مسعود پزشکیان و سعید جلیلی که برای رقابت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در مناظره ساعت 21/30 حاضر شده بودند پس از گذشت ساعتی از مناظره توانستند تا حدی گرمای یک مناظره واقعی را ایجاد کنند و به خصوص در دقایق پایانی مناظره، اختلاف شدیدی را در بحث مربوط به معنای برنامه داشتن یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری، تحریم و اثر سیاست خارجی در کشور ترسیم کردند.

در آغاز مناظره نیز، پزشکیان از شعارهای طرفداران جلیلی که شعار مرگ بر منافق را سر داده بودند گلایه کرد و جلیلی هم پرونده قطوری از اتهامات طرف مقابل را به خود نشان داد. در این مناظره مسعود پزشکیان با صراحت بیشتری از سعید جلیلی خواست که بگوید آیا برجام و رفع تحریم ها را دنبال می کند؟ و جلیلی پاسخ داد که ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده و ما نباید خودمان را سرزنش کنیم که چرا آمریکا از برجام خارج شد. بلکه باید طلبکار باشیم. اف ای تی اف، میزان فروش نفت و رشد اقتصادی و فیلترینگ و فضای مجازی از موضوعات دیگری بود که به اختلاف دو نامزد و گرم تر شدن مناظره کمک کرد.

در حالی که جلیلی معتقد بود باید فارغ از موافق یا مخالفت آمریکا در مذاکره ها از ظرفیت های موجود در کشور برای جهش در اقتصاد استفاده کرد و رشد ایجاد کرد، پزشکیان معتقد بود بدون رفع تحریم ها شاید بتوانیم مقاومت کنیم و نیازهای ضروری مان را در یک قفس کوچک تامین کنیم اما نمی توانیم به توسعه و به خصوص رشد پیش بینی شده 8 درصدی در برنامه برسیم.

این بحث چنان داغ شد که دقایق پایانی این مناظره با وقت اضافه و بدون مداخله مجری، صرف جدال شدید دو طرف درباره موضوعات مورد اختلاف شد.

باید دید در مناظره دوم این دو نامزد مجادله یاد شده ادامه پیدا می کند یا نه؟