یک‌شنبه 8 مهر 1403

یلدا، آئینه‌ای تمام‌نما از تلفیق فرهنگ و سنت در کهگیلویه‌وبویراحمد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
یلدا، آئینه‌ای تمام‌نما از تلفیق فرهنگ و سنت در کهگیلویه‌وبویراحمد

خرمی گفت: شب یلدا آئینه‌ای تمام‌نما از تلفیق فرهنگ و سنت در کهگیلویه‌وبویراحمد است که توجه ویژه اهالی استان به این آئین باعث ماندگاری آن شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیدباقر خرمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس با اشاره به ریشه تاریخی یلدا در آداب و سنن کهگیلویه وبویراحمد گفت: یکی از جشن های مهم ایرانیان در کنار جشن نوروز بحث جشن شب یلدا است که دیرینگی خاصی دارد که غالب باستان شناسان دیرینگی آن را بیش از 7هزار سال پیش بینی می کنند.

این نویسنده و کارشناس ادبیات فارسی تاکیدکرد: این شب از غروب آذرماه تا طلوع یکم دیماه ادامه دارد و تنها تفاوت این شب که درازترین شب سال نامگذاری می شود همین 60ثانیه یا یک دقیقه است که همین یک دقیقه در تاریخ این شب را متفاوت تر کرده است.

خرمی افزود: شب یلدا را نیز شب چله نیز می گویند که روزها شروع به بلندی می کنند و گاها نیز شب زایش نیز می گویند که یک واژه سوریانی است که در بین مردم استان خودمان بیشتر به همان شب چله و یلدا می شناسند.

نویسنده کتاب زندگی رازآلود زن تاکیدکرد: در این شب مردم به رسم آئینی کهن در یک فضای صمیمی در منزل بزرگتر فامیل و یا پدربزرگ و مادربزرگ ها جمع می شوند و یک دورهمی خانوادگی را در یک فضای صمیمی با سرودن بندهای از شاهنامه و غزلیات حافظ و گاها نیز نی و آواز تا پاسی از شب هم نشینی دارند.

وی در ادامه گفت: یلدا با زایش و تولد همخوانی دارد و یلدا را با میلاد حضرت عیسی مسیح نیز هماهنگ است که روز 11میلادی با شب یلدا نیزدر تلفیق است که عید کریسمس و آغاز سال میلادی است.

نویسنده کتاب فرهنگ نامه لری چویل تاکیدکرد: یکی از نمادهای مهم و تاثیرگذار ایرانیان استقبال پرشور از آتش در دیماه است که آمیختگی آن با فرهنگی ایرانی پیوندی دیرینه دارد چرا که آتش نماد سرخ رویی است و نشانی از سلامتی است که سرخی در فرهنگ کهن نشان از سلامتی است.

کارشناس ارشد ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: در شب یلدا از همان ابتدای آداب و روسومی در حوزه خورد و خوارک و بیان قصص و متیل ها و شاهنامه بیان می شد که بعد از اسلام نیز این روند ضمن بیان شاهنامه به بیان غزلیات حافظ و اشعار آن نیز می پرداختند که عمدتا با خوانش ها حماسی توسط سالخوردگان و بزرگتر ها به سبک شاهنامه خوانی همراه بوده است.

وی تاکیدکرد: این آداب و روسوم در استان ما با برپایی چاله تشی و دورهم نشینی همراه بود که علاوه بر پذیرایی از میهمانان با انار، انگور، آجیل یک فضای محبت آمیزی نیز در این شب یلدا نیز حکم فرما می شد.

خرمی گفت: در استان کهگیلویه وبویراحمد به خصوص در مناطق بویراحمد توجه بهتر و بیشتری به شب یلدا صورت می گرفت به طوری که هنوز که هنوز است پاسداشت این شب در این مناطق پرشورتر از سایر مناطق استان است.

انتهای پیام /