دوشنبه 11 تیر 1403

یک اتفاق ترسناک در تهران؛ تشکیل یک کشور در دل جنوب تهران

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
یک اتفاق ترسناک در تهران؛ تشکیل یک کشور در دل جنوب تهران

‌کاربر علیرضا شیرازی در رشته‌توئیتی در مورد افزایش عجیب افغان‌ها در تهران نوشت: یک سری به محله‌های جنوبی تهران بزنید. بافت شهر و محلات دارد عوض می‌شود! کاربر علیرضا شیرازی در رشته‌توئیتی در مورد افزایش عجیب افغان‌ها در تهران نوشت: یک سری به محله‌های جنوبی تهران بزنید. بافت شهر و محلات دارد عوض می‌شود! حضور و سکونت افغان‌ها به حدی است که نمی‌شود نادیده گرفت و گاهی جمعیت غالب است. حضور...

کاربر علیرضا شیرازی در رشته‌توئیتی در مورد افزایش عجیب افغان‌ها در تهران نوشت: یک سری به محله‌های جنوبی تهران بزنید. بافت شهر و محلات دارد عوض می‌شود! حضور و سکونت افغان‌ها به حدی است که نمی‌شود نادیده گرفت و گاهی جمعیت غالب است. حضور افغانی‌ها در یکی یا دو واحد آپارتمان‌ها عادی شده است. بحث نژاد نیست، بحث تغییر بافت فرهنگی است. بسیاری از این مهاجرین با آموزش‌ها و باورهایی که یک ایرانی داشته آشنا نیستند. از بهداشت و سلامت گرفته تا مباحث اجتماعی و... برای نمونه سن ازدواج در آنها پایین است (حتی زیر 18 سال) و بحث کنترل زاد و ولد هم که عموما نداشته و ندارند. حالا در مدارس همین مناطق بچه‌های ایرانی با همین‌ها مدرسه می‌روند و جمعیت آنها آنقدر زیاد است که روی فرهنگ و باور نسل جوان ایرانی تاثیر می‌گذارند. شاید باورتان نشود اما در برخی محلات جنوب تهران آنقدر که در خیابان و کوچه‌ها بچه افغان می‌بنید بچه ایرانی نمی‌بینید.

حال برخی کاربران در توئیتر به این رشته‌توییت واکنش نشان دادند:

کاربر سان‌شیت با تایید حرف‌های علیرضا شیرازی نوشت: ماه‌ها هست در این زمینه تحقیق می‌کنم، خیلی‌هایشان با لباس محلی تردد می‌کنند تا برتری جمعیتی خودشان را به رخ بکشند، بیکار می‌چرخند و تهران را عین کف دستشان می‌شناسند. به دورترین کوه‌های ایران هم دسترسی دارند، هدف اینها مهاجرت نبوده، اینها آموزش دیدند. خونه‌های تیمی دارند.

خانم لوبیا در مورد وضع شهر مشهد نوشت: این تغییر بافتی که شما می‌گویید تو مشهد صدسال پیش اتفاق افتاد! حجم افغانی‌ها اینقدر زیاد شده و ازدواج کردند و بچه آوردند نسل در نسل که اکثرا مشهدی‌هارا به بَربَری بودن می‌شناسند... شناسنامه ایرانی، پدر و مادر ایرانی، اما نژاد و مدل چشم گواه دیگریست.

کاربر آسوده نوشت: من اتفاقاتی که در اروپا و آمریکا بابت مهاجرین افتاده، این روزها می‌بینم بیشتر می‌ترسم؛ همینی که چند روز پیش چاقوکشی کرد 15 سال آلمان بوده و فرهنگش یکی نشده، دیگه اینجا جای خود دارد. از این می‌ترسم اینهمه تلاش یهو برگردیم به وضعیت فرهنگی طالبانی باز نشه نفس کشید.

کاربر دی‌دی‌دی هم اینگونه واکنش نشان داد: تمام محله امامزاده یحیی، خیابان ری، کوچه آبشار، بازارچه نایب سلطنه، تماما افغانی نشین شده، تمام ساکنین قدیمی به ستوه آمده محله را ترک کرده اند. این محله قلب تاریخی تهران بود.

غزل اما نظر دیگری دارد: من خودم مربی بچه‌های افغانم. به هیچ وجه منکر اینکه زیاد بچه می‌آورند نمی‌شوم و قبول دارم بعضی‌هایشان تفکرات عقب‌افتاده دارند ولی با فرهنگ‌سازی و گفت و گو و تعامل این مشکلات حل می‌شود. من خودم می‌بینم شاگردهایم از اول سال تحصیلی تا الان چقدر تغییر کردند.

متس‌تیچر از حضور زیاد افغانی‌ها احساس خطر کرد: افعانیها به شدت عقب افتاده هستند. حتی در اروپا هم قابل مقایسه با بقیه مهاجرها نیستند. مهاجرهای آفریقایی مثلا اکثرا سواد دارند و باادب و باشعور هستند ولی افغانیها کاملا بیسوادند اکثرا و به طور عجیبی انگار از یک دنیای دیگر آمدند. من واقعا نگران ایران هستم.

فاطمه‌باران: به عنوان یک افغان بیشتر مشکلات که بیان کردید کاملا ریشه در فقر و وجود جنگ‌های چندین ساله دارند و نمی‌شود برچسپ بی‌فرهنگ بودن و بیشعور بودن بزنید.

منبع: برترین ها

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

یک اتفاق ترسناک در تهران؛ تشکیل یک کشور در دل جنوب تهران 2
یک اتفاق ترسناک در تهران؛ تشکیل یک کشور در دل جنوب تهران 3
یک اتفاق ترسناک در تهران؛ تشکیل یک کشور در دل جنوب تهران 4