چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

یک جام و چهار مدعی / جذاب‌ترین اختتامیه تاریخ لیگ برتر ایران!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
یک جام و چهار مدعی / جذاب‌ترین اختتامیه تاریخ لیگ برتر ایران!

هفته آخر لیگ سیزدهم را می‌توان یکی از جذاب‌ترین اختتامیه‌های لیگ برتر دانست.

به گزارش "ورزش سه"، ده سال از قهرمانی با شکوه فولاد خوزستان با هدایت حسین فرکی در لیگ برتر گذشت. قهرمانی‌ای در شرایطی به ثمر رسید که خیلی‌ها انتظارش را نداشتند چرا که سرخابی‌های پایتخت را تا پیش از هفته آخر مدعی اصلی کسب قهرمانی می‌دانستند. با این وجود شاگردان فرکی از صدرنشینی پیش از به صدا درآمدن سوت آغاز هفته سی‌ام لیگ برتر نهایت استفاده را بردند و موفق شدند با شکست دادن گسترش فولاد در تبریز به دومین قهرمانی خود در تاریخ لیگ برتر برسند. جالب است بدانید در روز آخر لیگ سیزدهم علاوه بر فولاد صدرنشین، تیم‌های استقلال پرسپولیس و حتی نفت تهران نیز شانس قهرمانی داشتند. در تاریخ 22 دوره قبلی لیگ برتر کمتر همچین شرایطی به‌وجود آمده بود که در دروز آخر لیگ، چهار جام در چهار شهر مختلف وجود داشته باشد تا به قهرمانی احتمالی لیگ تقدیم شود اما در آن فصل شرایط اینگونه پیش رفت تا شاهد یکی از جذاب‌ترین اختتامیه‌های تاریخ لیگ برتر باشیم. نتایج مدعیان قهرمانی در هفته آخر لیگ سیزدهم بدین صورت بود:

استقلال 1-3 تراکتور آبی‌ها به لطف پیروزی مقابل فولاد در اهواز با 53 امتیاز در رتبه دوم قرار داشتند و در صورت پیروزی مقابل تراکتور در آزادی و متوقف شدن فولاد در تبریز به قهرمانی می‌رسیدند. اما هیچکدام از این نتایج رخ نداد. شاگردان قلعه‌نویی در آزادی کار سختی مقابل تراکتور سرحال تونی اولیویرا داشتند و در آخرین دقیقه نیمه نخست بود که شلیک فنی احمدزاده وارد دروازه رحمتی شد تا حساب کار یک بر صفر شود. در ابتدای نیمه دوم بهترین گلزن آن فصل استقلال یعنی حنیف عمران‌زاده موفق به جبران گل خورده شد تا کار به تساوی بکشد اما ضربه ایستگاهی زیبای نصرتی و سپس پنالتی انصاری‌فرد منجر به شکست سه گله آبی‌ها در خانه شد تا در نهایت این تیم پنجم شود.

استقلال خوزستان 0-1 پرسپولیس  شاگردان دایی نیز کار سختی مقابل همشهری فولاد صدرنشین در اهواز داشتند اما موفق به کسب پیروزی با گلزنی عباس‌زاده از روی نقطه پنالتی شدند تا امیدوار به تساوی فولاد باشند و جشن قهرمانی را بعد از شش سال برپا کنند که این اتفاق هرگز رخ نداد. هدایت آبی‌های خوزستان در اولین فصل حضورشان در لیگ برتر نیز بر عهده عبدلله ویسی جوان بود.

گسترش فولاد 0-1 فولاد  صدرنشین لیگ با وجود شکست مقابل استقلال در هفته بیست و نهم اما موفق به کسب برتری برابر گسترش فولاد در یادگار امام شد تا پرسپولیسی‌ها را در حسرت امتیازات از دست رفته در طول فصل بگذارند. تک گل فولاد در این مسابقه را مهرداد جماعتی در نیمه اول به ثمر رساند. گلی که تا پایان پابرجا ماند تا حسین فرکی به اولین قهرمانی خود در لیگ برتر برسد.

سپاهان 2-0 نفت تهران نفت تهران با ستارگان نوظهوری همچون بیرانوند، وحید امیری و پورعلی گنجی جزء بهترین تیم‌های لیگ سیزدهم بود. تیمی که موفق به شکست دادن هر سه تیم فولاد، استقلال و فولاد در طول فصل شده بود اما از بخت بد در هفته پایانی با وجود شانس قهرمانی و هم امتیاز بودن با فولاد صدرنشین اما باید در اصفهان به مصاف حریف قدری همچون سپاهان زلاتکو کرانچار می‌رفت. بازی‌ای که در نهایت با برتری دو بر صفر طلایی پوشان اصفهان به پایان رسید تا نفت تهران فصل را با رتبه سوم به پایان برساند و سپاهان نیز بالاتر از استقلال، چهارم شود.

جدول لیگ سیزدهم پیش از آغاز هفته آخر: 1. فولاد 54 امتیاز 2. نفت تهران 54 امتیاز 3. استقلال 53 امتیاز 4. پرسپولیس 52 امتیاز 5. سپاهان 51 امتیاز

جدول نهایی لیگ سیزدهم: 1. فولاد 57 امتیاز 2. پرسپولیس 55 امتیاز 3. نفت تهران 54 امتیاز 4. سپاهان 54 امتیاز 5. استقلال 53 امتیاز

یک جام و چهار مدعی / جذاب‌ترین اختتامیه تاریخ لیگ برتر ایران! 2
یک جام و چهار مدعی / جذاب‌ترین اختتامیه تاریخ لیگ برتر ایران! 3
یک جام و چهار مدعی / جذاب‌ترین اختتامیه تاریخ لیگ برتر ایران! 4
یک جام و چهار مدعی / جذاب‌ترین اختتامیه تاریخ لیگ برتر ایران! 5
یک جام و چهار مدعی / جذاب‌ترین اختتامیه تاریخ لیگ برتر ایران! 6