شنبه 7 مهر 1403

یک سورپرایز شگفت‌انگیز برای دیابتی‌ها

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
یک سورپرایز شگفت‌انگیز برای دیابتی‌ها

اقتصادنیوز: پزشکان دانشمند چینی موفق شدند دیابت نوع یک را در یک زن 25 ساله به صورت کامل درمان کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، یک زن مبتلا به دیابت نوع 1 در چین به لطف یک درمان جدید که سلول‌های استخراج شده از بدن خود بیمار را دوباره به کار می‌گیرد، درمان شده است.

دانشمندان چینی برای ارائه یک درمان موفق، سلول‌های به دست آمده از بدن خود بیمار را به سلول‌های بنیادی شخصی‌سازی‌شده تبدیل کردند و سپس آنها را برای پرورش مجموعه‌هایی از سلول‌های تولیدکننده هورمون در پانکراس و کبد که به تنظیم قند بدن کمک می‌کنند، به کار گرفتند.

به نقل از دیلی‌میل، دانشمندان می‌گویند بدن این زن 25 ساله ساکن شهر تیانجینگ، بیش از یک سال است که با موفقیت انسولین مورد نیاز خود را تولید می‌کند. این زن پس از درمان گفت: اکنون می‌توانم قند بخورم. خبر مرتبط تاثیر معجزه‌آسای مصرف این سرکه برای لاغری

اقتصادنیوز: اگرچه می‌توان عنوان کرد که سرکه سیب برای لاغری مناسب است، اما فواید زیادی دارد که برای سلامتی و کنترل بیماری‌های مختلف مفید خواهد بود.

این درمان که کارشناسان آن را خیره‌کننده و شگفت‌انگیز نامیده‌اند، براساس یک موفقیت به‌دست‌آمده در ماه آوریل طراحی شده است. مورد ماه آوریل از این نظر متفاوت بود که پیوند سلول‌های بنیادی را به کبد شامل می‌شد؛ در حالی که روش جدید شامل پیوند مجموعه سلول‌های تازه ساخته شده در قسمت بالای شکم بیمار در نزدیکی پانکراس بود.

به گفته کارشناسان، مشاهده پیوند سلول‌های پیشین به کبد از طریق روش‌های غیرتهاجمی مانند ام‌آرآی دشوارتر بوده است و حذف این خوشه‌های سلولی در بدترین حالتی که سیستم ایمنی بیمار پیوند را رد کرده و به آن حمله می‌کند، دشوارتر می‌شود. این روش جدید به دانشمندان امکان داد تا پیشرفت مجموعه سلول‌های جدید را از طریق ام‌آرآی با سهولت نسبی زیر نظر بگیرند.

دکتر «جیمز شاپیرو»(James Shapiro) جراح پیوند «دانشگاه آلبرتا»(UAlberta) در کانادا که در پژوهش جدید شرکت نداشت، با تایید این روش گفت: آنها دیابت را در بیماری که پیش از این به مقادیر قابل توجهی انسولین نیاز داشت، کاملا معکوس کردند.

سایر کارشناسان مستقل نیز مانند دکتر شاپیرو این پیشرفت را تحسین کردند. «دایسوکه یابه»(Daisuke Yabe) پژوهشگر دیابت «دانشگاه کیوتو»(KyotoU) در ژاپن گفت: اگر این روش برای سایر بیماران نیز قابل اجرا باشد، فوق‌العاده خواهد بود.

با وجود این، برخی از متخصصان پزشکی نسبت به این نتایج احتیاط را در پیش گرفته‌اند و منتظر تکرار درمان موفقیت‌آمیز در بیماران بیشتری هستند. دکتر «جی اسکایلر»(Jay Skyler) متخصص غدد درون‌ریز «دانشگاه میامی»(UMiami) گفت که ترجیح می‌دهد پیش از به کار بردن درمان جدید ببیند آیا بدن این بیمار 25 ساله می‌تواند حداقل پنج سال به تولید انسولین ادامه دهد.

کارشناسان حوزه سلامت نیز خاطرنشان کرده‌اند که مقرون‌به‌صرفه کردن روش پیوند سلول‌های شخصی‌سازی‌شده با استفاده از سلول‌های خود بیمار در حال حاضر دشوار است؛ به این معنی که قیمت درمان جدید دیابت می‌تواند در مراحل اولیه بسیار بالا باشد.

پژوهشگران پزشکی «دانشگاه نانکای» (Nankai University) و «دانشگاه پکن»(Peking University) در چین که از پژوهشگران این پروژه جدید هستند، خاطرنشان کردند که بیمار آنها قبلا داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی تجویزشده برای یک بیماری کبدی را مصرف می‌کرد. بنابراین، مشخص نیست که آیا بدن سایر بیماران ممکن است پیوند سلول‌های شخصی‌سازی‌شده خود را رد کند یا خیر.

آزمایش انجام‌شده در ژوئن 2023، کمتر از نیم ساعت طول کشید. گروه دانشگاه نانکای و پکن در مقاله این پژوهش نوشتند: بیمار 75 روز پس از پیوند به استقلال پایدار انسولین دست یافت.

متخصصان پزشکی امیدوارند که پیوندهایی مانند این نمونه، کمتر مستعد رد شدن توسط بدن باشند. همچنین، آنها امیدوارند این روش بتواند نیاز به داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی را که بهای آن تضعیف کل سیستم ایمنی است، برطرف کند.

این پژوهش در مجله «Cell» به چاپ رسید.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
یک سورپرایز شگفت‌انگیز برای دیابتی‌ها 2