پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

یک هزار متر تور ماهیگیری در منابع آبی بیجار کشف شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
یک هزار متر تور ماهیگیری در منابع آبی بیجار کشف شد

سنندج - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست بیجار گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان در پایش منابع آبی موفق به کشف چهار رشته تور ماهیگیری به متراژ یک هزار متر شدند که توسط صیادان غیر مجاز در این مناطق کار گذاشته شده بود.

علی اصغر هدایت‌زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در این تورها 70 قطعه ماهی به دام افتاده بود، اظهار داشت: از این تعداد، 60 قطعه ماهی زنده و وضعیت مناسبی داشتند و دوباره برای ادامه حیات به منابع آبی برگردانده شدند و مابقی آنها تلف شده و پس از تعیین تکلیف با رعایت اصول بهداشتی معدوم شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بیجار افزود: بهار فصل تخم‌ریزی آبزیان به ویژه ماهی‌هاست به همین دلیل گشت و کنترل منابع آبی با شدت و حساسیت بیشتری انجام و با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود.

هدایت‌زاده با اشاره به اینکه انجمن‌های زیست محیطی شهرستان بیجار برای یک معلول حرکتی ویلچر تهیه کردند، اضافه کرد: این کار خیر خواهانه با حضو در کمپین جمع‌آوری درب بطری‌های پلاستیکی انجام شد که بعد حدود یک سال انجام این کار زیست محیطی و فروش آن برای بازیافت مواد پلاستیکی، عواید آن به خرید ویلچر اختصاص داده شد.

از منابع آبی مهم شهرستان بیجار می‌توان به رودخانه قزل اوزن اشاره کرد، این رودخانه در امتداد مرز جنوبی منطقه جریان داشته و از پر آب ترین رودخانه‌های استان کردستان است.

آب این رودخانه از ارتفاعات چهل چشمه و منطقه سارال دیواندره سر چشمه می‌گیرد و بعد از گذشتن از استان‌های کردستان و زنجان، رودخانه سپید رود را تشکیل داده و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد، حواشی این رودخانه یکی از مهم‌ترین مناطق و زیستگاه حیات وحش منطقه است.

رودخانه قم چقای از دیگر منابع آبی مهم در شهرستان بیجار است؛ این رودخانه در حد شمالی منطقه حفاظت شده جریان داشته و از نظر نقش و اهمیت در منطقه هم تراز با رودخانه قزل اوزن است که پس از عبور از منطقه حفاظت شده و روستای قم چقا به رودخانه قزل اوزن می‌ریزد

*س_برچسب‌ها_س*