پنج‌شنبه 19 مهر 1403

‌معمای همسان‌سازی

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
‌معمای همسان‌سازی

به دنبال انتقادهای نمایندگان مجلس درباره عدم اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، روزگذشته رئیس مجلس از اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از مهرماه درپی توافق با رئیس‌جمهور خبرداد. همزمان رئیس سازمان برنامه نیز اعلام کرد این موضوع در جلسه دولت تصویب شد و با ابلاغ، احکام صادر خواهد شد. همزمان نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید کرد برای همسان‌سازی حقوق...

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که نمایندگان مجلس یازدهم در چارچوب برنامه هفتم توسعه به تصویب رساندند؛ هنوز به‌طور کامل اجرایی نشده است و همین موضوع انتقاد نمایندگان را به دنبال داشت. این در حالی است که برای این همسان‌سازی با در‌خواست دولت سیزدهم یک درصد به رقم مالیات ارزش افزوده اضافه شد، اما با وجود در نظر گرفته شدن این منبع آن‌طور که نمایندگان می‌گویند از ابتدای سال افزایش یک میلیون تومانی به حقوق بازنشستگان مشمول همه بازنشستگان نشده است. در نهایت روز گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی از اجرایی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مهرماه خبر داد و گفت: در رابطه با بحث 40 درصد و 30 درصد بازنشستگان نیز این موضوع از این ماه شروع شده و کار آن انجام می‌شود. نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به چرایی عدم اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پرداختند.

400 هزار نفر مشمول دریافت نبودند

مهرداد لاهوتی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس تاکید کرد: برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان منبع 50 همتی از محل افزایش یک درصدی مالیات ارزش افزوده اختصاص داده شد و ما معتقدیم که همین رقم خوب و کافی است. منتها دولت کمی خلاف عمل کرده است. چون به 2میلیون و 700 هزار بازنشسته‌ای که داشتیم، یک میلیون پرداخت کرده‌اند در حالی‌که 400 هزار نفر مشمول دریافت نبودند. او ادامه داد: دولت می‌گوید یک میلیونی که پرداخت کرده‌ام را تا آخر سال ادامه دهم، اما اصرار ما اجرای اصل قانون است. نایب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: برای همسان‌سازی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز قرار شد دولت 130هزار میلیارد تومان بدهی خود را به تامین اجتماعی پرداخت کند و آنها از این محل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام دهند.

او با بیان اینکه بحث کسری بودجه در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مطرح نبود، تصریح کرد: از نظر ما دولت با 50هزار میلیارد تومانی که از افزایش یک درصدی مالیات ارزش افزوده تامین می‌شود، می‌تواند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام دهد. البته دولت حرف دیگری دارد، اما قانون مشخص است. بر اساس قانون هر بازنشسته باید به اندازه 90 درصد حقوق شاغل هم‌تراز خودش را دریافت کند. دولت می‌گوید این بی‌عدالتی است و ممکن است یکی کمتر و یکی بیشتر دریافت کند و این حرف دولت درست است، منتها دولت باید قانون را اجرا کند و برای اصلاح این قانون می‌تواند لایحه‌ای را به مجلس ارائه کند.

قانون اجرا نمی‌شود

همچنین سلمان ذاکر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز اظهار کرد: در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بسیار زحمت کشیدیم و پیشنهاد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم بود و در حالی‌که در گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 نیامده بود، اما در مجلس رای آورد. بر این اساس حدود 70 همت بودجه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تخصیص دادیم و منبع آن هم افزایش یک درصدی مالیات ارزش افزوده است. او ادامه داد: بر اساس برنامه هفتم توسعه 40 درصد همسان‌سازی باید در سال جاری و 30 درصد در سال 1404 و 30 درصد هم در سال 1405 اتفاق بیفتد تا حقوق بازنشستگان به 90 درصد حقوق شاغلین برسد.

اما این قانون اجرا نشد. البته 70 همت در 6 ماه ابتدایی سال وصول نمی‌شد و نمی‌توانستند ابتدای سال منابع را به دست بیاورند تا ابتدای سال همسان‌سازی را اجرا کنند. خوشبختانه با فشار و تذکراتی که به دولت داده شد هم از جای دیگر منابعی را به دست آوردند و هم وصول مالیات ارزش افزوده به دست دولت رسید و از مردم تشکر می‌کنیم که بار مالیاتی را قبول کردند و تحویل دولت دادند. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در همین راستا روز گذشته رئیس مجلس اعلام کرد که هم پول گندمکاران پرداخت می‌شود و هم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به زودی اتفاق می‌افتد.

مشکل ناترازی در پرداخت است

هادی محمدپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز تصریح کرد: مجلس تصویب کرد که دولت از محل افزایش یک درصدی مالیات ارزش افزوده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام دهد و دولت مکلف به اجرای این مصوبه است. مجلس در نظر گرفته بود که 50 همت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص داده شود، اما دولت برآورد کرده که برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به 70 همت نیاز دارد. او تاکید کرد: بنابراین یک ناترازی در مبلغ مصوب مجلس داریم. رئیس سازمان برنامه می‌گوید من مجوز استفاده بیش از 50 همت را ندارم در حالی‌که به 70 همت نیاز داریم. بر این اساس برای برداشت 70 همت یا باید از سران قوا مجوز گرفته شود یا دولت لایحه‌ای را به این منظور تقدیم مجلس کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قرار بود دولت روز گذشته اصلاحیه‌ای را به مجلس بدهد تا بر این اساس مجلس اجازه برداشت 70 همتی را به سازمان برنامه بودجه برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بدهد. بر این اساس قرار است از مهرماه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی شود و مجوز آن را هم صادر خواهد کرد. محمدپور در خصوص چرایی عدم اجرای همسان‌سازی از ابتدای سال تاکنون، اظهار کرد: دولت قبل به هر بازنشسته بدون مجوز یک میلیون تومان پرداخت کرد؛ در حالی‌که برخی مشمول دریافت نبودند. به همین خاطر ناترازی در پرداخت به وجود آمده است. اگر بخواهند در حال حاضر آن یک میلیون تومان را کسر کنند نیز ناهماهنگی پیش می‌آید.

--> اخبار مرتبط