یک‌شنبه 15 مهر 1403

10 بهمن 1357 در خراسان شمالی؛ از تظاهرات ضد رژیم تا برگزاری نمایشگاه در دبیرستان ایراندخت سابق

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
10 بهمن 1357 در خراسان شمالی؛ از تظاهرات ضد رژیم تا برگزاری نمایشگاه در دبیرستان ایراندخت سابق

تاسیس سلسله وابسته پهلوی بر اساس ضدیت با اسلام و هویت ملی این ملت سرفراز همراه بود، اما روحانیت شیعه و نفوذ قرآن و اسلام در روح و جان این مردم این صحنه ها را برنمی تابید، آشنایی این مردم خداجو با قیام سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به آنها آموخته بود که باید برای حفظ عزت اسلام اگر لازم شد از عزیزترین سرمایه‌های یعنی جان هم باید گذشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک از اسفراین، بعد از ظاهر شدن رژیم منحوس پهلوی بیش از نیم قرن به سرکوب کردن ملت، ریشه کنی باورهای اسلامی آنان، ترویج فرهنگ بیگانه و غارت ثروت ملی، در کنار فقر عمیق ملت، به خرید سلاح و تامین منافع استعمارگران و امنیت سرمایه ی آنان مبادرت می‌کرد.

تاسیس سلسله وابسته پهلوی بر اساس ضدیت با اسلام و هویت ملی این ملت سرفراز همراه بود، کشف حجاب، سرکوب عشایر، تغییر لباس مردم و روحانیت، گسترش بی بند و باری، مشروب فروشی، مراکز فساد، برگزاری جشنهای موسوم به شاهنشاهی و تقویت مناسبات با رژیم جعلی صهیونیستی اسرائیل و غارت نفت و منابع زیرزمینی این ملت مظلوم، با شال های فریبکارانه حرکت به سوی دروازه های تمدن بزرگ؛ فقط بخشی از این سناریو را تشکیل می‌داد.

اما روحانیت شیعه و نفوذ قرآن و اسلام در روح و جان این مردم این صحنه ها را برنمی تابید. آشنایی این مردم خداجو با قیام سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به آنها آموخته بود که باید برای حفظ عزت اسلام اگر لازم شد از عزیزترین سرمایه‌های یعنی جان هم باید گذشت.

اعتماد قلبی مردم به مرجعیت درخشان تشیع و آرمان خواهی ملت در پناه باورهای دینی آنها را به صحنه کشاند. زندان، شکنجه های قرون وسطایی، تهدید و تعقیب، خللی در اراده الهی آنان به وجود نیاورد و هیبت ظاهری دشمن آنان را از صحنه خارج نساخت و مرجعیت بیدار شیعه در قالبی کامل و همه جانبه به نام امام خمینی رحمت الله تجلی عینی یافت و قدرت واقعی اتحاد ملت و روحانیت برای دفاع از اسلام و کیان ملی را به نمایش گذاشت و به عنوان تابلوی زیبا برای نسل‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی؛ این مبارزات و ابعاد آن بایستی علی‌رغم میل استعمارگران شناخته شد و شناسانده شود.

در استان خراسان شمالی نیز همانند سراسر ایران پهناور در عصر پهلوی به مبارزه مشغول بودند که در روزهای مختلف ایام پیروزی انقلاب اتفاقات متعددی در آن به ثبت رسیده است.

در روز 10 بهمن سال 57، که انقلاب ایران در آستانه پیروزی قرار گرفته بود، مردم خراسان شمالی هم همراه با سایر مردم کشور در این مبارزه بزرگ نقش بزرگی را ایفا کردند.

در این روز در استان خراسان شمالی، جامعه معلمین و دانش آموزان بخش راز و جرگلان طی نامه‌ای که برای مقامات قضایی و روزنامه کیهان نوشته اند از فرمانده و معمول این پایگاه بخش جرگلان که بدون دلیل به روی مردم آتش گشودند شکایت کرده و اظهار داشتند که ماموران ضمن پشتیبانی از چماق به دستان که به وسیله معمول این ژاندرمری حمایت می شدند عده ای از مردم بیگناه را مورد ضرب و جرح قرار داده ند.

همچنین مردم بجنورد در چهلمین روز شهادت شهید حسن حسن آبادی و تجلیل از دیگر شهدای این شهر از جمله شهید منصور حصاری دست به راهپیمایی زدند این راهپیمایی پس از اجتماع در مسجد امامی بجنورد برپا شد و پس از عبور از خیابان های شهر به گورستان معصوم زاده رفتند و به تجلیل از شهدا پرداختند.

گزارش شهربانی اسفراین در خصوص حمله به منزل ب. محمدی کوشکی و ایجاد ضرب و جرح و خسارت به نامبرده به دلیل استعفای پسر نامبرده از نمایندگی مجلس، گزارش دایره اطلاعات شهربانی استان به اداره اطلاعات شهربانی کل کشور در خصوص تظاهرات ضد رژیم در اسفراین و نمایشگاهی از طرح ها، نوار، عکس، فیلم، اسلاید از وقایع اخیر مملکت از طرف دانشجویان و دانش آموزان شهرستان بجنورد در سالن دبیرستان ایراندخت سابق اتفاقات ثبت شده در روز 10 بهمن سال 1357 در این استان بوده است.

انتهای پیام /