چهارشنبه 28 شهریور 1403

10 رقم جدید خرما معرفی شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
10 رقم جدید خرما معرفی شد

رییس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری گفت: در 6 سال اخیر این پژوهشکده حدود 10 رقم خرما از ارقام امیدبخش داخلی به استان‌ها معرفی کرده است.

رییس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری گفت: در 6 سال اخیر این پژوهشکده حدود 10 رقم خرما از ارقام امیدبخش داخلی به استان‌ها معرفی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عزیز تراهی، رئیس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری گفت: در 6 سال اخیر این پژوهشکده حدود 10 رقم خرما از ارقام امیدبخش داخلی به استان‌ها معرفی کرده و بازارپسندی از نظر طعم، مزه، شکل و اندازه، تحمل به شرایط محیطی و مقاومت در برابر برخی آفات و بیماری‌ها از ویژگی‌های این ارقام معرفی شده، است.

وی به تغییرات اقلیمی، خشکسالی و کم‌آبی در کشور اشاره و تصریح کرد: به دلیل تغییرات اقلیمی و قرار گرفتن ایران در کمربند خشک جهانی، تمرکز تحقیقات پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری بیشتر بر معرفی ارقام، واریته‌ها و ژنوتیپ‌های متحمل به گرما، خشکسالی و کم‌آبی و معرفی روش‌هایی است که موجب حفظ رطوبت بستر کشت می‌شود و میزان تبخیر و مصرف آب را کاهش می‌دهد.

تراهی معرفی روش‌هایی برای کاهش دما در نخلستان‌ها را از دیگر طرح‌های این پژوهشکده نام برد و اظهار کرد: به دلیل تغییرات اقلیمی و افزایش گرما، هجوم آفات و بیماری‌ها را در سال‌های اخیر در نخلستان‌ها داشته‌ایم به ویژه هجوم سوسک سرخرطومی حنایی ضمن آن که نخل داران با عارضه‌های نوظهور مانند خشکیدگی خوشه و برگ روبرو شده‌اند و از این رو به دنبال روش‌هایی برای کاهش گرمای نخلستان‌ها هستیم.

وی افزود: در حال حاضر آفت سوسک سرخرطوم حنایی همه استان‌های خرماخیز کشور به جز استان خوزستان را آلوده کرده و ما به استان‌ها تذکر داده‌ایم که از انتقال پاجوش‌های آلوده به سایر نقاط خودداری کنند.

رئیس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری با اشاره به ضرورت توجه به تغذیه نخیلات گفت: استفاده از عناصر غذایی مناسب، گیاه را در برابر تنش‌های محیطی متحمل می‌کند و این پژوهشکده در حال تحقیق در زمینه تغذیه نخیلات است.

وی با بیان این که نهال رقم ارزشمند خرمای مجول در سال‌های 1379 و 1380 به صورت کشت بافت از سوی معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی وارد کشور شده است، خاطرنشان کرد: در آن زمان حدود 10 هزار نهال کشت بافت خرمای مجول از عربستان وارد شد که 50 درصد آن برای بررسی سازگاری به ایستگاه‌های تحقیقاتی و 50 درصد دیگر به بخش تحقیقات خصوصی واگذار شد.

تراهی افزود: در دو سال اخیر نیز نزدیک به 30 هزار نهال کشت بافت خرمای مجول از امارات وارد کشور شده است.

وی اذعان کرد: اکنون محققان این پژوهشکده در حال بررسی و مطالعه روی حدود 12 رقم وارداتی خرما هستند.

تراهی در همین حال بر توسعه مکانیزاسیون در حوزه عملیات نخیلات و فرآوری خرما تاکید کرد و گفت: با توجه به کاهش تعداد کارگران در زمینه خرما، مکانیزه کردن عملیات نخل‌داری ضروری است و از سوی دیگر برای صادرات این محصول، نیاز به توسعه فرآوری و بسته‌بندی در این حوزه است.