چهارشنبه 4 مهر 1403

13 تا 16 درصد مردم تهران سالمند هستند

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
13 تا 16 درصد مردم تهران سالمند هستند

مدیر کل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اینکه 13 تا 16 درصد مردم تهران سالمند هستند، گفت: در ابتدای بحران سالمندی هستیم و عوارض فرهنگی و اجتماعی آن سرعت رشد و پیشرفت کشور را کاهش می‌دهد.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اینکه 13 تا 16 درصد مردم تهران سالمند هستند، گفت: در ابتدای بحران سالمندی هستیم و عوارض فرهنگی و اجتماعی آن سرعت رشد و پیشرفت کشور را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری هفته ملی سالمند با حضور مدیر کل سلامت شهرداری تهران برگزار شد.

حمید صاحب در این نشست گفت: ما در ابتدای بحران سالمندی و پیری جمعیت قرار داریم و اگر مداخله به موقع انجام ندهیم این بحران به ابر بحران اجتماعی و فرهنگی تبدیل می شود. ضروری است که ما مداخلات به موقع انجام دهیم. تاخیر در این امر ما را وارد فاز بحران خواهد کرد.

وی افزود: در کشور ما حدود 11 درصد جمعیت سالمند هستند. در تهران 13 درصد و در برخی محلات مانند مناطق 1و 3و 6 این آمار به 16 درصد می‌رسد. آمار سالمندان در مناطق 18 و 22 کمتر است و این احتمالاً به این خاطر است که جمعیت جوان ما بیشتر در آن مناطق ساکنان هستند. بنابراین ما درگیر چالش های سالمندی هستیم.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران گفت: ریشه این سالمندی مربوط به فرهنگ ما نیست و به مدرنیته برمی‌گردد که ما هم درگیر عوارض آن شده ایم. 30 درصد جمعیت ایران حدوداً 25 سال دیگر سالمند خواهند بود و ما درگیر عوارض پیری جمعیت خواهیم شد.

وی در خصوص عوارض پیری جمعیت اظهار داشت: عوارض اجتماعی، فرهنگی، پزشکی، درمانی، و بیمه ای بسیار خواهد داشت. بسیاری از سازمان های بیمه ای ما ورشکست خواهند شد و سرعت رشد کشور کاهش می‌یابد. همچنین نشاط کاهش یافته و اختلالات روانی و بیماری ها افزایش می‌یابد. وظیفه ما مبارزه با عوامل زمینه این و چالش های سالمندی با تدابیر مناسب است.

صاحب با اشاره به اینکه خود سالمند در فرهنگ ما و در جنبه های دینی و قومیتی ما تکریم می‌شود اظهار داشت: یکی از وظایف ما پیشگیری و زمینه سازی برای حل مسائل اجتماعی و فرهنگی برای مقابله با چالش سالمندی است. ما توفیقی نخواهیم داشت مگر اینکه میان‌سال‌ها را آماده برای دوره سالمندی کنیم و سالمندان را برای مراقبت از خودشان توانمند کنیم.

وی همچنین بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم این کار را از طریق توانمند سازی کانون های سالمندی محلات انجام دهیم تا بتوانند موضوعات و چالش های خود را شناسایی و رفع کنند و مطالبات خود را به عنوان یک مطالبه عمومی و یک گفتمان مطرح کنند.

صاحب در ادامه بیان کرد: هفتم و چهاردهم مهرماه هفته ملی سالمندان و یکم اکتبر مصادف با نهم مهرماه روز جهانی سالمند است. هدف ما این است که در این هفته حال خوب در حوزه سالمندی ایجاد کنیم و به خود و شهروندان در حوزه تکریم سالمندان تذکر بدهیم.

وی در ادامه اظهار داشت: باید تلاش کنیم انزوای سالمندان را کاهش دهیم. حدود 10 درصد جامعه سالمندان ما با انزوا زندگی می‌کنند. باید برای قشر کم برخوردار سالمند تبعیض مثبت ایجاد کرده که این کار را از طریق خیرین، گروه‌های جهادی و خود شهرداری برای سالمندان انجام شده و کانون سالمندان شهرداری تهران را برای ترویج زندگی سالم توسعه بدهیم.

صاحب در ادامه برنامه‌های شهرداری را برای هفته سلامت سالمندان برشمرد و گفت: در حال حاضر 16 هزار سالمند داریم که در کانون‌های ما شرکت کرده و عضو هستند. در این هفته پویش‌های فرهنگی با عناوین «سایه‌تون مستدام» و «با شما حالمان خوب است» و غیره در تبلیغات شهری، مترو، تاکسی و اتوبوس و بخشی هم در رسانه ملی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه گفت: پنجمین دوره نشاط سالمندی را برگزار خواهیم کرد. در سال گذشته 14 هزار نفر در برنامه‌های نشاط سالمندی حضور داشتند. امسال این تعداد را به 70 هزار نفر رسانده‌ایم. اختتامیه این برنامه تحت عنوان «گنجینه‌های پویا» در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی در پایان آبان یا ماه ابتدای آذر برگزار خواهد شد.

صاحب همچنین بیان کرد رویداد دیگری تحت عنوان گنجینه‌های شهر تهران در حوزه‌های فرهنگی هنری برگزار خواهد شد و هدف آن ایجاد رقابتی بین سالمندان است. 14 هزار اثر هنری مربوط به جامعه سالمندان شهر تهران برای این رویداد دریافت شده است. برندگان این رویداد یکشنبه هفته آتی در برج میلاد شهر تهران مصادف با روز جهانی سالمند معرفی خواهند شد. همچنین روز یکشنبه ساعت 2 تا 6 مراسمی همزمان با ارائه آثار برتر رویداد «گنجینه‌های شهر» در برج میلاد خواهیم داشت. مدیر کل سلامت شهرداری تهران اظهار داشت: دورهمی‌های «یاد ایام» در مناطق 22 گانه شهر تهران اجرا می‌شود که کانون‌های محلات برنامه را انجام می‌دهند. هدف ما این است که مردم را در سیاست گذاری و اجرای برنامه‌ها دخیل کنیم و وظیفه داریم که با توانمندسازی گروه‌ها و پشتیبانی از آنان در خود محله‌ها این کار را انجام دهیم.

وی افزود: همایش «سالم پیر شویم» نیز برگزار خواهد شد. «دوشنبه‌های سالمندی» را نیز در سطح محلات داریم که هر دوشنبه گعده‌هایی در محلات تشکیل می‌شود و برنامه‌های تفریحی ورزشی اجرا کرده که ما هم از آنها پشتیبانی می‌کنیم. همچنین برگزاری تورهای تفریحی گردشگری در سطح تهران را خواهیم داشت.

برنامه های شهرداری تهران برای هفته ملی سالمندان وی با اشاره به برنامه‌ای تحت عنوان «به وقت قدردانی» بیان کرد: هیچ سازمانی به تنهایی از پس چالش‌های جامعه هدف خود بر نمی‌آید، مگر اینکه مردم هم وارد شوند. در این برنامه افرادی که با انزوا یا بیماری زندگی می‌کنند جمع می‌شوند، ما هم حمایت کرده و با پشتیبانی‌های لجستیکی و مالی به اجرای این برنامه اقدام می‌کنیم. صاحب در این خصوص تشریح کرد: ما در هر محله حدود 30 هزار جمعیت داریم که اگر 10 درصد آن هم سالمند باشند حدود 3000 سالمند بوده که 10 درصد این تعداد هم اگر در انزوا یا بیماری و دور از خانواده زندگی کنند تعدادشان به 300 نفر می‌رسد. کسی نمی‌تواند به این افراد کمک کند مگر اینکه خودشان هم وارد شود. به وقت قدردانی مهمترین کار ما در حوزه سالمندی است که کلاس‌های متنوع و نشاط آور و همچنین دوره‌های مشاوره به صورت معمول در آن انجام می‌شود.

وی همچنین افزود: فعالیتی را در دستور کار داریم که در مراکزی برای توانمندسازی سالمندان که قبلاً «فراهنگ» نام داشت انجام خواهد شد. این مراکز در حال حاضر به نام «سرای زندگی» فعالیت می‌کنند و به صورت روزانه خدمات فرهنگی، آموزشی، ورزشی و پزشکی به سالمندان ارائه می‌دهد. این کار از رفتن سالمندان به خانه سالمندان جلوگیری می‌کند و آنان در کنار خانواده‌های خود می‌ماند.

صاحب تاکید کرد: این مراکز در حال حاضر در مناطق 11 و 14 و 20 فعال هستند اما بنا داریم که در سطح محلات باشد. این مراکز می‌توانند روزانه 50 تا 70 نفر را پذیرش کنند. تلاش می‌کنیم این برنامه برای افراد کم بضاعت و بی‌بضاعت به صورت رایگان انجام شود. اما به طور کلی با حداقل قیمت ارائه شده و بر اساس تعرفه‌های بهزیستی تعیین می‌شود.

صاحب در ادامه اظهار داشت: برخی برنامه‌ها به صورت عمومی و رایگان انجام خواهد شد. اما یک سری کلاس‌های خاص یا مثلاً در صورت نیاز به پزشک متخصص یا فیزیوتراپی با حداقل قیمت انجام می‌شود و اگر یک نفر تمام خدمات را بخواهد دریافت کند کمتر از روزی 250 هزار تومان خواهد شد. البته برای سالمندان کم بضاعت یا بی‌بضاعت رایگان است. این کار می‌تواند معجزه‌ای در حوزه سالمندی ایجاد کند.

وی گفت: در حال حاضر تعداد افراد درخانواده‌ها کاهش یافته و فرزندان مشغول کار هستند. بنابراین معمولاً سالمندان در انزوا به سر می‌برند. این افراد قبلاً به پارک‌ها می‌رفتند اما در حال حاضر می‌شود به صورت گعده‌هایی با برنامه‌های متنوع و جذاب برای آنان انزوا را کاهش داد. این موضوع برای اختلالات شناختی و آلزایمر و پیشگیری از چالش‌های جسمی و روحی روانی بسیار مناسب است.

صاحب در ادامه گفت: برنامه‌ای هم تحت عنوان عهد ماندگار داریم که به صورت آزمایشی برگزار می‌شود. بنا داریم که خانواده‌های بیش از 50 سال زندگی موفق دارند در حضور فرزندان و نوه‌ها از آنها تکریم کنیم. هدف بیشتر جوانان هستند که بدانند در عصر امروز خانواده مقدس است در محلات شهر تهران به صورت آزمایشی در دست اقدام داریم.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران در خصوص برگزاری جلسات مشاوره برای سالمندان بیان کرد: ما سال گذشته 70000 هزار مشاوره رایگان داشتیم. ماموریت اصلی ما مشاوره دادن است که با حداقل قیمت و کمتر از تعرفه نظام روان شناسی ارائه می شود. مشاوره های اختصاصی را هم در مراکز سرای زندگی برنامه ریزی کردیم.

وی افزود: مشاوره حضوری که به صورت معمول برگزار می‌شود. امسال مشاوره های گروهی هم برگزار می‌کنیم که بین 15 تا 20 نفر در سراهای محله خواهیم داشت.

صاحب در پایان اظهار داشت: پیش از اینکه در زیر ساخت های کالبدی شهر دچار چالش باشیم بیشتر در مسائل فرهنگی اجتماعی چالش داریم. سالمند باید توانمند باشد و خودش در حوزه های مختلف زندگی و در هر نوع مداخلات که به خودش مربوط است باید حضور داشته باشد. خیلی مهم است که مدیران شهری بدانند به جای خانه سالمند باید به ساخت چنین برنامه هایی بپردازند.