شنبه 29 اردیبهشت 1403

15 بیمار خاص در خراسان جنوبی مبتلا به کرونا شدند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
15 بیمار خاص در خراسان جنوبی مبتلا به کرونا شدند

بیرجند - ایرنا - رییس مرکز بیماری‌های خاص خراسان جنوبی گفت: یک هزار و 138 نفر بیمار خاص در استان وجود دارد که تاکنون 15 بیمار دیالیزی به کرونا مبتلا شدند و 2 نفر آنها فوت کردند.

هادی دهقان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اکنون 314 بیمار دیالیزی از مرکز خدمات جامع درمان بیماران خاص استان خدمات دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: بیماران دیالیزی که هپاتیت مثبت نیز داشتند را برای ادامه مراحل درمان به بیمارستان میلاد منتقل کردیم.

رییس مرکز جامع درمان بیماران خاص خراسان جنوبی اظهار داشت: در ایام شیوع بیماری کرونا به بیماران میهمان که در استان بودند با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی خدمات لازم ارائه شد.

وی ادامه داد: به سایر بیماران مرکز نیز بسته دارویی برای مدت سه ماه داده شد که کمتر رفت و آمد به مرکز داشته باشند.

دهقان عنوان کرد: در مدت شیوع بیماری کرونا در سه بخش درمانی، آموزشی و حمایتی و پشتیبانی به افراد زیرمجموعه این مرکز خدمات ارائه می‌دهد.

وی یادآور شد: بیماران مرکز را تقسیم‌بندی کرده و بیماران مشکوک به کرونا را به بیمارستان ولی عصر (عج) و بیمارانی که مشکلات مغزی داشتند را به بیمارستان امام رضا (ع) و رازی انتقال دادیم.

رییس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی گفت: در برخی مواردی که شاهد کمبود دارو بودیم تلاش شد با تبادل دارو بین بیماران مشکل رفع شود و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: در بین سایر بیماران خاص که تحت حمایت و نظر مرکز بیماری‌های خاص استان هستند هیچ موردی از ابتلا به کرونا گزارش نشده است.

دهقان بیان کرد: تاکنون سه هزار و 100 بسته اقلام بهداشتی شامل ماسک و ژل ضدعفونی کننده با همکاری وزارت بهداشت و هلال احمر در اختیار مرکز قرار گرفته و بین تمام بیماران خاص استان توزیع شده است.

وی اظهار داشت: همچنین یکهزار بسته کمک‌های اولیه از طرف هلال احمر در اختیار مرکز قرار گرفت که بین بیماران خاص نیازمند استان توزیع شد.

رییس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی تصریح کرد: علاوه بر این، با همکاری بسیج جامعه پزشکی هزار بسته اقلام بهداشتی بین بیماران توزیع شد همچنین هلال احمر و استانداری نیز هزار و 100 بسته محلول ضدعفونی سطوح، دست و ماسک بین بیماران توزیع کردند.

وی با اشاره به کمک خیران به مرکز بیماری‌های خاص استان یادآور شد: 180 بسته غذایی از طرف مرکز خجسته مشهد در اختیار مرکز قرار گرفت که بین بیماران شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، قاین و سربیشه توزیع شد همچنین از نظر مالی نیز نهایت همکاری با بیماران مرکز انجام شده است.

دهقان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون چهار نوزاد در مرکز ناباروری استان متولد شده است گفت: در دوران شیوع کرونا مرکز ناباروری استان تعطیل بود اما تنها به افرادی که تحت درمان یا نزدیک زایمان بودند خدمات به صورت غیرحضوری ارائه می‌شد.

وی بیان کرد: از ابتدای راه‌اندازی مرکز ناباروری در استان تاکنون 87 نوزاد متولد شدند.

رییس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی تصریح کرد: از ابتدای مهر شاهد حضور فوق تخصص‌های ناباروری در استان خواهیم بود.

وی عنوان کرد: همچنین بخش پیوند عضو نیز از ابتدای مهر در بیمارستان رازی بیرجند راه‌اندازی می‌شود و از این طریق بخش زیادی از مشکلات بیماران حل خواهد شد.

دهقان افزود: امید است با راه‌اندازی بخش پیوند در استان بتوانیم بسته حمایتی در خصوص درمان، حمایت و مراقبت برای بیماران خاص و صعب‌العلاج انجام دهیم.

وی گفت: در این خصوص برنامه‌ریزی شده کارگاهی روز 31 خرداد در مرکز استان برگزار شود که کارگاه اول برای بحث فرهنگ‌سازی و با حضور بیماران و نهادهای فرهنگی، استانداری، دفتر نماینده ولی فقیه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و سایر برگزار می‌شود.

رییس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی ادامه داد: کارگاه دوم نیز برای پزشکان و کارگاه سوم برای 150 عضو تیم واحد فرآوری در سطح استان خواهد بود که قرار است این کارگاه‌ها با حداقل زمان و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شود.

وی یادآور شد: پس از این کارگاه‌ها، دوره‌های آموزشی به صورت غیرحضوری برای پزشکان نیز برگزار می‌شود که امید است با راه‌اندازی بخش پیوند در استان دیگر شاهد انتقال جسد و انجام اعمال پیوند در بیمارستان سایر استان‌ها نباشیم.

*س_برچسب‌ها_س*