جمعه 13 مهر 1403

2درصد بیماران ام‌اس کشور در کردستان هستند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
2درصد بیماران ام‌اس کشور در کردستان هستند

سنندج - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه 2 درصد بیماران ام‌اس کشور در این استان سکونت دارند گفت: در کردستان یک هزار و 615 نفر مبتلا به ام‌اس هستند.

دکتر صدیق جدیدالاسلامی روز سه‌شنبه در گفت و گوی خبری اظهار داشت: تعداد بیماران مبتلا به ام اس در کشور 78 هزار نفر است که یک هزار و 615 نفر در استان کردستان هستند.

وی با بیان اینکه از این تعداد یک هزارو 164 نفر زن و 465 نفر مرد هستند، افزود: تعداد بیماران کمتر از 30 سال مبتلا به ام اس در استان 340 نفر و بالای 30 سال یک هزار و 275 نفر هستند.

دکتر جدیدالاسلامی به مهمترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای بیماران ام اس اشاره کرد و افزود: کردستان تنها استان در منطقه غرب کشوراست که تمام بیماران ام اس در شهر محل سکونت خود خدمات دارویی و درمانی دریافت می‌کنند.

وی افزود: در تمام شهرستان‌های استان داروخانه توزیع کننده داروهای بیماران خاص ملزم به تهیه و توزیع داروهای اختصاصی بیماران ام اس بوده و بیماران با تشکیل حواله الکترونیک در واحد بیماران خاص معاونت درمان داروهای مورد حمایت دانشگاه شامل برندهای ایرانی و تولید داخل به صورت خوراکی و تزریقی را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: مرکز جامع ام اس در بیمارستان توحید با نیروهای درمانی و فضای فیزیکی مجزا و چهار اتاق مجهز جهت تزریق داروهای سرپایی بیماران ام اس با هماهنگی انجام ویزیت‌های تخصصی و مشاوره‌ای، هماهنگی ارجاع بیمار برای دریافت خدمات توانبخشی رایگان در سال 98 احداث شده است.

دکتر جدیدالاسلامی اضافه کرد: انجام تمامی آزمایشات، ویزیت‌های تخصصی و فوق تخصصی، مشاوره‌های تغذیه و روانشناسی، خدمات توانبخشی اعم از فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی، پلاسما فرزیس و پالس تراپی مورد نیاز بیماران در مراکز درمانی تابعه دانشگاه و در صورت نبود خدمات مذکور در دانشگاه با خرید خدمت از بخش‌های خصوصی و سازمان هلال احمر، بیماران به صورت رایگان خدمات می‌گیرند.

وی با اشاره به ارائه خدمات دندانپزشکی رایگان به بیماران در واحد دندانپزشکی بیماران خاص تصریح کرد: هر بیمار مبتلا به ام اس سالانه پنج میلیون ریال خدمات دندانپزشکی رایگان از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه دریافت می‌کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: در مرکز ام آرای شهید چمران سنندج، امام خمینی (ره) سقز، بوعلی مریوان، به صورت یک بار در سال خدمات با و بدون تزریق رایگان به بیماران ام اس ارائه می‌دهند.

دکتر جدیدالاسلامی با اشاره به برگزاری کمیته تخصصی ام اس در بیمارستان توحید با هدف بررسی وضعیت بالینی بیمارانی که نیازمند دریافت داروهای خط دوم و سوم بوده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 9 کمیته تخصصی با حضور سه متخصص مغز و اعصاب با حضور بیماران انجام شد.

وی افزود: سالانه 10 میلیون ریال خدمات بستری رایگان به بیماران در مراکز درمانی تابعه دانشگاه ارائه می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*