سه‌شنبه 12 تیر 1403

2 هزار هکتار جنگل و مرتع لرستان طعمه حریق شد

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
2 هزار هکتار جنگل و مرتع لرستان طعمه حریق شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری لرستان گفت: 2 هزار هکتار از اراضی ملی جنگلی و مراتع استان امسال طعمه حریق شده که عامل این آتش سوزی ها انسانی بوده است.

حسین میرزایی روز یکشنبه در گفت گو با ایرنا افزود: بیشترین مساحت آتش سوزی ها در شهرستان‌های چگنی، پلدختر و کوهدشت بوده و تاکنون 23 مظنون به آتش سوزی عمدی جنگل‌ها و مراتع در استان شناسایی و از طریق مراجع قضایی تحت تعقیب قرار دارند.

وی با اشاره به وجود 150 نقطه بحرانی به وسعت تقریبی 600 هکتار در استان تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون 2 هزار و 500 کیلومتر آتش بُر به روش‌های مختلف با اولویت مناطق بحرانی در اراضی ملی لرستان ایجاد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان ادامه داد: 90 نیروی واکنش سریع فصلی به مدت چهار ماه برای اطفای آتش سوزی ها بکارگیری و 350 نیروی مردمی نیز ساماندهی شده که آتش سوزی های وسیع و پی در پی خستگی این افراد را به همراه داشته است.

میرزایی یادآور شد: خسارت عمدی به سرمایه های ملی و منابع طبیعی در مورد حریق بنا به ماده 45 و 46 قانون حفاظت و بهره برداری و ماده 675 قانون مجازات اسلامی، از 2 تا پنج سال حبس برای متخلفان به دنبال دارد.

وی افزود: بیشترین جنگل های ناحیه زاگرس در لرستان قرار گرفته است به نحوی که از مجموع 6 میلیون هکتار شناسایی شده، یک میلیون و 200 هزار هکتار در لرستان وجود دارد و با توجه به وجود 900 هزار هکتار مرتع، این سطح از آتش سوزی ها، سینه زاگرس را تنگ و تنفس زمین را سخت کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: شعله های آتشی که از روی عمد و در پس آن به دلیل ناآگاهی این افراد به جان زمین زاگرس افتاده است، به هر حال با زحمت و رنج بسیار خاموش می شود، اما زخم این نوع طرز تفکر و بی خیالی و بی مسوولیتی نسبت به طبیعت و موهبت های الهی بر چهره فرهنگ و محیط زیست می نشیند، بنابراین آگاه سازی اقشار مختلف نسبت به ارزش طلایی زاگرس، اهمیت بسیاری دارد که در این راه باید فرهنگ سازی کرد.

سال گذشته یک هزار و200 هکتار جنگل و مراتع لرستان در آتش سوخت.