دوشنبه 16 مهر 1403

23.4 درصد ایرانیان از انواع اختلالات روانی رنج می‌برند

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
23.4 درصد ایرانیان از انواع اختلالات روانی رنج می‌برند

جانشین معاون دفتر مشاوره و امور شناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برخی نتایج گزارش سامانه ارزیابی وضعیت روانشناختی بهزیستی گفت: بر اساس سامانه خود ارزیابی روانشناختی بهزیستی، 68درصد از مراجعه کنندگان دارای افسردگی خفیف، 16 درصد دارای افسردگی متوسط و 16 درصد دارای افسردگی شدید بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، مهری امیری در وبینار تأثیرات روانی اجتماعی کرونا که به همت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد، گفت: بر اساس دقیق‌ترین مطالعه اپیدمیولوژیک جهانی، ناتوانی‌های ناشی از بیماری سلامت روان در ایران، نسبت به کل ناتوانی‌های ناشی از سایر بیماری‌ها 9.25 درصد است و این وضعیت در سطح جهانی 4.82 درصد گزارش شده است.

وی گفت: بر اساس آخرین پیمایشی که در کشور انجام گرفته 23.4 درصد از مردم از انواع اختلالات روانی رنج می برند.

امیری افزود: سامانه ارزیابی وضعیت روانشناختی ناشی از همه گیری کرونا را برای بررسی سه محور استرس، اضطراب و افسردگی ایجاد کرده‌ایم که این سامانه از ابتدای همه گیری کرونا از سال 98 استقرار یافته است تا طراحی برنامه نظام ارجاع سیستمی و هدفمند و خدمات روانشناختی در بحران کرونا را داشته باشیم.

وی گفت: علاوه بر این سامانه، خدمات مشاوره تلفنی 1480 و مراکز مشاوره خدمات روانشناختی نیز از قبل وجود داشته است.

جانشین معاون دفتر مشاوره و امور شناختی سازمان بهزیستی کشور در رابطه با گزارش سامانه ارزیابی وضعیت روانشناختی گفت: براساس ارزیابی های انجام شده، بیشترین تعداد مراجعه کنندگان به این سامانه، زن ها با 62 درصد بودند و بیشترین افرادی که به این سامانه مراجعه کرده‌اند مربوط به گروه شغلی «خانه دار» و افراد دارای مدرک "لیسانس"، بیشترین گروه مراجعه کننده را تشکیل می دهند.

وی گفت: بیشترین تعداد مشارکت در استان کرمان و کمترین در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده است.

امیری تصریح کرد: بر اساس سامانه خود ارزیابی روانشناختی بهزیستی 68درصد از مراجعه کنندگان دارای افسردگی خفیف، 16 درصد دارای افسردگی متوسط و 16 درصد دارای افسردگی شدید بوده اند؛ همچنین 69 درصد دارای استرس خفیف، 15 درصد دارای استرس متوسط و 16 درصد دارای استرس شدید بوده و در مورد اضطراب نیز 66 درصد دارای اضطراب خفیف، 18 درصد متوسط و 16 درصد شدید بوده‌اند.

امیری با اشاره به اینکه اضطراب و استرس بیشتر در میان سنین 16 تا 25 سال دیده شده است گفت: زمینه اختلال افسردگی ناشی از کرونا نیز بیشتر در افراد بالاتر از 70 سال بوده است.

جانشین معاون دفتر مشاوره و امور شناختی سازمان بهزیستی کشور در رابطه با خط مشاوره 1480 نیز اظهار کرد: در ابتدای شیوع کرونا میزان تماسهای ناشی از اضطراب زیاد بود اما به مرور، بیشترین تماس مربوط به ناامیدی، بلاتکلیفی و مشکلات مربوط به کودکان و نوجوانان، بیکاری و مسائل اقتصادی و سوگ‌های ابراز نشده بوده است.

وی افزود: با خط مشاوره 1480، یک میلیون و 334 هزار نفر در دوران همه‌گیری کرونا تماس گرفته شده که 74 درصد آنها زن بودند.

امیری در تشریح تماس‌های انجام شده با خط مشاوره گفت: از این میزان برای 15 درصد جمعیت، یک اختلال ثبت شده که 14 درصد اختلال اضطراب، 71 درصد افسردگی و 43 درصد مشکلات خانوادگی گزارش شده است.

به گزارش روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، امیری درباره سایر آسیب های اجتماعی نیز گفت: کودک آزاری و خودکشی نیز از جمله مواردی بوده که با شماره 123 تماس گرفته و موارد به آنجا ارجاع شده است.

انتهای پیام