پنج‌شنبه 3 خرداد 1403

3 پروژه بزرگ شهرسازی در جنوب تهران / جزئیاتی از سومین شنبه امید و افتخار

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
3 پروژه بزرگ شهرسازی در جنوب تهران / جزئیاتی از سومین شنبه امید و افتخار

خبرگزاری فارس، گروه شهری: حدود دو هفته پیش علیرضا زاکانی شهردار تهران خبر از شروع شنبه‌های امید و افتخار داد. وی اعلام کرد: با یاری و لطف خداوند از این به بعد هر شنبه تا دهه فجر افتتاح پروژه های بزرگ مقیاس شهری را خواهیم داشت که برخی از این پروژه ها جزو آرزوهای مدیریت شهری در سال های گذشته بوده است.

شهردار تهران گفت: به لطف الهی با تلاش های شبانه روزی در شورا و شهرداری هر هفته تا 12 بهمن افتتاح هایی در غالب پروژه های شهری و گاهی ملی را خواهیم داشت که عمده آنها خاتمه کار است و از 12 بهمن تا عید بیش از 40 پروژه را هر روز افتتاح خواهیم کرد.

بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری خاورمیانه در نخستین شنبه امید و افتخار

در نخستین شنبه امید و افتخار پایانه زیرزمینی اکباتان افتتاح شد این پایانه پس از گذشت 14 سال از زمان شروع عملیات اجرایی آن به عنوان بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری به بهره برداری رسمی رسید.

این پایانه امکان بهره‌مندی شبکه راه‌آهن ریلی پایتخت در سرویس‌دهی خط 4 مترو تهران را نیز فراهم کرد و در این پارکینگ 21 خط ریلی تعبیه شده و از نکات بارز طراحی این سازه امکان ایجاد دهانه‌های بزرگ به ابعاد 33 متر با استفاده از اسکلت فلزی، جهت نصب سوزن و ایجاد انشعاب‌های مختلف برای هدایت قطارها به هر یک 21 خط ریلی است. این پارکینگ علیرغم اینکه در محدوده مسکونی شهرک اکباتان واقع شده ولی ساخت آن به صورت زیرزمینی طراحی تا کمترین مزاحمت را برای اهالی منطقه و حداقل آسیب را برای منظر شهری داشته باشد.

زیرزمینی بودن سازه پارکینگ این اجازه را می‌دهد تا از سطح فوقانی آن برای ایجاد فضای سبز و یک پلازای مدرن شهری استفاده شود. این پارکینگ با وسعت 7 هکتار در ضلع غربی بزرگراه شهید ستاری و محدوده شمال ایستگاه مترو اکباتان واقع شده است.

آغاز تکمیل پروژه بزرگراه یادگار امام (ره) در دومین شنبه امید و افتخار

آیین کلنگ‌زنی پروژه تکمیل بزرگراه یادگار امام (ره) در دومین شنبه امید و افتخار با حضور شهردار تهران و برخی از اعضای شورای ششم پایتخت انجام شد.

پروژه بزرگراه یادگار امام (ره) به طول 17 کیلومتر از تقاطع چمران تا میدان جی است که به دلیل وجود پادگان جی و سوله‌های وزارت آموزش و پرورش تکمیل این بزرگراه متوقف شده بود. همچنین ادامه این بزرگراه در شاخه غربی از پادگان جی ادامه پیدا کرده به میدان فتح می‌رسد و با تداوم آن از بزرگراه فتح به بلوار بهار در نهایت به بزرگراه شهید بروجردی متصل می‌شود.

بزرگراه یادگار امام (ره) در نهایت بعد از اتصال به بزرگراه شهید بروجردی به بزرگراه آزادگان و ابتدای بزرگراه تهران ساوه می رسد و با اجرای طرح توسعه و تکمیل بزرگراه یادگار امام (ره) از میدان جی به سمت غرب و جنوب حدود 9.2 کیلومتر به طول پروژه بزرگراه یادگار امام (ره) و شهید بروجردی افزوده می‌شود و تا یک محور 26 کیلومتری را در غرب تهران تشکیل شود.

مهدی چمران در مراسم آغاز به کار عملیات ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) گفت: از این پروژه خاطرات تلخ و شیرینی داریم؛ در شروع کار آن تاکید داشتیم که در دو سطح همسطح و غیر همسطح اجرا شود تا مانند بزرگراه نواب نشود لذا طراحی و اجرای طرح جدید چند سال طول کشید.

وی افزود: قرار بود این پروژه ادامه پیدا کند و طرح ادامه آن هم به طرف غرب و هم به طرف جنوب بود که مسیر را سریع و راحت خواهد کرد، البته طرح دیگری نیز وجود دارد که به سمت میدان نهم دی ادامه پیدا کند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: بزرگراه یادگار امام یک بزرگراه شمالی جنوبی در غرب تهران است و حتی می تواند از بار ترافیکی بزرگراه امام علی (ع) که آن هم یک بزرگراه شمالی - جنوبی در شرق تهران است، هم کم کند.

وی با اشاره به توقف عملیات عمرانی طرح توسعه بزرگراه یادگار امام در دوره گذشته مدیریت شهری بیان کرد: متاسفانه شاهد بودیم در 4 سال گذشته عملیات عمرانی این بخش متوقف شد اما خوشبختانه در دوره جدید این پروژه جزو اولویت های شهرداری تهران است.

چمران یادآور شد: شورای شهر نیز در بودجه ریزی پروژه یادگار امام (ره) را نیز جزو اولویت های خود قرار داد و امیدواریم هرچه زودتر شاهد دسترسی مردم به جاده ساوه و آزاد راه تهران - قم باشیم.

 گشایش بزرگ در حوزه حمل و نقل عمومی

شهردار تهران هم در این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: اگر به منوال شهرداری سابق عمل می‌کردیم افتتاح پایانه اکباتان 40 سال طول می کشید.

وی بیان داشت: امسال هدفگذاری ما این است که 2200 دستگاه اتوبوس را به 5500 دستگاه اتوبوس تبدیل کنیم تا مردم یک گشایش بزرگی را در حوزه حمل و نقل عمومی ببینند.

زاکانی ادامه داد: برنامه ریزی شهرداری به سمت حل بنیادی مشکلات شهر تهران است.

 سومین شنبه امید و افتخار /3 پروژه بزرگ شهرسازی در نفرآباد

در سومین شنبه امید و افتخار قرار است خبرهای خوش برای اهالی منطقه 20 تهران باشد. عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: شنبه هفته آینده 12 شهریور3 پروژه بزرگ شهرسازی در منطقه نفرآباد شهرری خواهیم داشت.

وی افزود: اولین پروژه، برنامه مشترک با تولیت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و دومی طرح بازآفرینی شهری و ایجاد پلازا با اعتبار 2500 میلیارد ریال است.

سخنگوی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: سومین پروژه بزرگ شهرسازی کلنگ زنی ساخت 5 هزار واحد مسکونی در این محدوده است که ان شالله همه این پروژه ها طی یک تا دو سال آینده تکمیل خواهد شد.

محمدخانی گفت: برنامه‌های شهری جهت ارائه خدمات بیشتر به شهروندان و با هدف کاهش فاصله شمال و جنوب و توجه بیشتر به مناطق کم برخوردار تهران است.

دور تند اجرای پروژه‌های شهری در پایتخت

به نظر می‌رسد اجرای پروژه‌های شهری در پایتخت شتاب گرفته است. پروژه‌ها یکی پس از دیگری به بهره برداری می‌رسد و شهردار تهران هم خبر داده که شنبه هر هفته یک پروژه بزرگ عمرانی افتتاح می‌شود و خدمت رسانی به شهروندان سرعت می‌گیرد. در گام نخست پایانه اکباتان و در دومین گام تکمیل بزرگراه یادگار امام (ره) مد نظر قرار گرفت و تا دهه فجر پروژه‌های دیگر مانند تکمیل مترو تهران پرند را خواهیم داشت و اکنون باید منتظر ماند و دید تهران چگونه با تحولات بزرگ شهری همراه و ام القری جهان اسلام می‌شود.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

شهرداری تهران

شنبه‌های امید و افتخار 3 پروژه بزرگ شهرسازی در جنوب تهرانذ نفرآباد این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
3 پروژه بزرگ شهرسازی در جنوب تهران / جزئیاتی از سومین شنبه امید و افتخار 2
3 پروژه بزرگ شهرسازی در جنوب تهران / جزئیاتی از سومین شنبه امید و افتخار 3
3 پروژه بزرگ شهرسازی در جنوب تهران / جزئیاتی از سومین شنبه امید و افتخار 4
3 پروژه بزرگ شهرسازی در جنوب تهران / جزئیاتی از سومین شنبه امید و افتخار 5
3 پروژه بزرگ شهرسازی در جنوب تهران / جزئیاتی از سومین شنبه امید و افتخار 6