چهارشنبه 4 مهر 1403

360 هزار واحد نهضت ملی مسکن تا 1404 عرضه می‌شود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
360 هزار واحد نهضت ملی مسکن تا 1404 عرضه می‌شود

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان با بیان اینکه تاکنون اراضی یک میلیون و 400 هزار واحد مسکونی نهضت ملی تامین شده است از برنامه عرضه 360 هزار واحد نهضت ملی مسکن تا 1404 خبر داد.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان با بیان اینکه تاکنون اراضی یک میلیون و 400 هزار واحد مسکونی نهضت ملی تامین شده است از برنامه عرضه 360 هزار واحد نهضت ملی مسکن تا 1404 خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود بیات‌منش سرپرست معاونت مسکن و ساختمان در برنامه میز اقتصاد به تشریح وضعیت احداث واحدهای نهضت ملی مسکن در کشور و همچنین سیاست‌ها و برنامه‌های دولت چهاردهم برای عمل به تعهدات وزارت راه و شهرسازی پرداخت.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه مقدمات اجرای طرح نهضت ملی مسکن با اجرای طرح اقدام ملی مسکن و با بهره‌مندی از تجربیات کسب‌شده در طرح مسکن مهر در سال‌های 1398 و 1399 آغاز شد، گفت: طرح نهضت ملی مسکن با ابلاغ قانون جهش تولید مسکن در سال 1400 و با آغاز به کار دولت سیزدهم شروع شد که مقرر شد طی 4 سال دولت سیزدهم 4 میلیون واحد مسکونی احداث شود.

بیات‌منش ادامه داد: با توجه به اینکه دو سال قبل از دولت سیزدهم طرح اقدام ملی مسکن آغاز شد، پروژه اقدام ملی و واحدهای آغاز شده و برنامه‌ریزی‌هایی که در آن طرح انجام شد به پروژه طرح نهضت ملی مسکن متصل شد. در برنامه‌ریزی برای اجرای این طرح، مکانیابی‌ها، برش‌های استانی، بخش خصوصی، بخش روستایی و بخش حمایتی برنامه‌ریزی شد. سامانه tem.mrud.ir راه‌اندازی شد و متقاضیان مسکن در این سامانه ثبت‌نام کردند.

وی توضیح داد: در همان سال‌ها حدود 6 میلیون متقاضی مسکن در سامانه مسکن حمایتی ثبت‌نام کردند و در پالایش‌هایی که انجام شد، یک میلیون و 800 هزار متقاضی به عنوان متقاضیان واجد شرایط شناخته شدند. از این تعداد واجدان شرایط، به تعداد یک میلیون نفر موثر بودند که در حدود 750 هزار نفر واریز وجه اولیه را انجام دادند.

بیات‌منش ادامه داد: برای 250 هزار متقاضی موثر باقی‌مانده از یک میلیون نفر متعهد شده، منتظر هستیم تا منابع مالی بانکی تأمین شود تا کار ساخت این واحدها را نیز آغاز کنیم.

20 هزار واحد نهضت ملی مسکن تاکنون تحویل شده است

به گفته بیات‌منش، از حدود 5 سال گذشته تاکنون، برای متقاضیان موثر مسکن که در سامانه مسکن حمایتی واجد شرایط شناخته شدند، 380 هزار واحد عملیاتی و اجرایی شده و 20 هزار واحد از واحدهای آغاز شده به مردم تحویل شده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون دولت متعهد به ساخت مسکن برای یک میلیون متقاضی موثر و واجد شرایط است که برای 400 هزار واحد دیگر از باقیمانده 750 هزار واحد زمین تأمین شده و منتظر هستیم تا با تزریق منابع مالی بتوانیم این متقاضیان را به پروژه‌ها متصل کنیم و ساخت واحدها را شروع کنیم.

360 هزار واحد نهضت ملی مسکن در سال 1404 تحویل می‌شود

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه 360 هزار واحدی که هم‌اکنون در مرحله ساخت است، بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، از برنامه تحویل این واحدها در صورت تأمین منابع مالی تا سال 1404 خبر داد.

قول بانک مرکزی برای ابلاغ 150 همت به بانک‌ها برای تولید مسکن

بیات‌منش گفت: در جلساتی که در روزهای گذشته با مدیرکل بانک مرکزی داشتیم، بانک مرکزی تعهد کرده است تا 150 همت از منابع بانکی را پرداخت کند که با تزریق این منابع به بانک‌ها، تعهدات ما در بخش مسکن برای متقاضیان موثر سرعت خواهد گرفت.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین چالش اجرای طرح نهضت ملی مسکن را عدم تأمین منابع مالی و تعهد بانک‌ها به پرداخت تسهیلات عنوان کرد و افزود: در دهه 80 شمسی، 25 درصد منابع بانک‌ها به بخش مسکن تخصیص می‌یافت که هم‌اکنون این رقم به 6.5 درصد و موثر آن به 4 درصد رسیده است، در حالی که تکلیف قانونی بانک‌ها پرداخت 20 درصد از منابع بانک به بخش مسکن است.

اراضی یک میلیون و 400 هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد که وزارت راه و شهرسازی تاکنون برای احداث یک میلیون و 400 هزار واحد مسکن حمایتی زمین تامین کرده است.

آیین نامه‌های برنامه هفتم پیشرفت در حال تدوین است

بیات منش تصریح کرد: دولت و در ذیل آن وزارت راه و شهرسازی با قوت طرح نهضت ملی مسکن و عمل به تکلیف قانون برنامه هفتم پیشرفت را اجرا خواهد کرد و آیین‌نامه‌های برنامه هفتم پیشرفت در حال تدوین است.