شنبه 7 مهر 1403

39 درصد تعداد فقرات آتش‌سوزی جنگل‌ها افزایش یافت

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
39 درصد تعداد فقرات آتش‌سوزی جنگل‌ها افزایش یافت

علی اکبر آهنگران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار در 6 ماهه نخست سال بیش از 42 هزارهکتار جنگل ها و مراتع دچار حریق شدند که 97 درصد در دامنه های زاگرس اتفاق افتاده است.

او با بیان اینکه 13 درصد تنه درختان و تاج درختان و مابقی مراتع دچار حریق شدند، افزود: طبق آمار تعداد فقرات آتش سوزی نسبت به سال قبل 39 درصد و حجم سوختگی 300 درصد در اراضی ملی نسبت به سال قبل رشد داشته است.

98 درصد حریق جنگل ها عامل انسانی دارد

آهنگران عامل اصلی حریق ها را پوشش گیاهی متراکم در سال جدید اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط مساعد بارش از اسفند سال گذشته بیش از 2 میلیون تن تولید علوفه داشتیم که در دامنه زاگرس خشک شده بود که متاسفانه در این فصل، حریق ها 98 درصد عامل انسانی داشت که 4 درصد عمدی و مابقی سهوی بوده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها با بیان اینکه عوامل سهوی بیشتر به آتش زدن کاه و کلش مزارع باز می گردد، افزود: کشاورزان تصور می کردند که با این آتش زدن، زمین غنی تری برای کشت بعدی دارند، درحالیکه فکر اشتباهی بود و در نهایت آتش از کنترل خارج و به دامن منابع طبیعت افتاد و همچنین اتفاقات دیگری نظیر اختلافات طوایف، تبدیل جنگل به زغال، رهاکردن آتش یا عدم خاموشی آتش از علل دیگر حریق در جنگل ها محسوب می شود.

اطفای حریق جنگل ها نیازمند سالانه 1300 میلیارد تومان اعتبارات نقدی

او با بیان اینکه تجهیزات انفرادی و گروهی برای اطفای حریق کافی نیست، گفت: گرچه برای اطفای حریق چندین فروند هلی کوپتر داشتیم و همواره برای اطفای حریق پای کار بودیم، اما این تجهیزات انفرادی و گروهی کافی نیست و نیاز به اعتباراتی در این حوزه داریم.

آهنگران با بیان اینکه بیشترین حریق ها در استان های کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خوزستان اتفاق افتاده است، افزود: براساس تبصره ذیل ماده 47 کانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، تمامی ارگان های لشگری و کشوری بدون رعایت تشریفات مالی و اداری باید به کمک منابع طبیعی در صورت وقوع حریق بیایند، هرچند به محض اعلام منابع طبیعی ارگان ها به کمک ما آمدند، اما کافی نبوده و با توجه به حجم آتش سوزی ها نیاز است که با آموزش و هدفمندسازی بهتر به کمک ما بیایند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع با تاکید بر پرداخت اعتبارات نقدی گفت: اگر اعتبارات در قالب اسناد خزانه داده شود، ما نمی توانیم به کمک اطفای حریق برویم، از این رو باید اعتبارات نقدی باشد به طوریکه بنابر آمار سالیانه 1300 میلیارد تومان اعتبار در کل نیاز داریم که در طول سال گذشته 100 میلیارد تومان نقدی تخصیص داده شد و همواره وعده پرداخت 200 میلیارد تومان دیگر دادند.

وقوع آتش سوزی ها در جنگل های هیرکانی در نیمه دوم سال

آهنگران با اشاره به پیش بینی وقوع آتش سوزی در نیمه دوم سال افزود: در نیمه دوم سال آتش سوزی ها پیش بینی می شود که در استان های شمالی جنگل های هیرکانی اتفاق بیفتدچراکه به طورکلی فصل حریق جنگل استان های شمالی از مهر شروع و تا اسفند ادامه دارد، البته این بارندگی ها و وضعیت آب و هوایی تاثیر خاصی در وقوع آتش سوزی دارد که امیدواریم با شرایط مساعد بارندگی در استان های شمالی حریق نداشته باشیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها با بیان اینکه در نیمه دوم سال از فصل حریق جنگل های زاگرس خارج می شویم، گفت: حدود 70 درصد نیروها و امکانات در استان های شمالی است و آمادگی نیروها برای حریق ها افزایش می یابد و از طرفی اقدامات پیشگیرانه باید در دستور کار قرار دهیم و البته تجهیزات خاص موتورسیکلت و خودروهای شاسی بلند که در ارتفاع و شیب و جاده های خاکی بروند، همچنین پهباد و ریزپرنده و نصب دوربین در سطح جنگل ها نیاز داریم‌.

خبرنگار: آزاده محبی