چهارشنبه 18 مهر 1403

44 درصد از واحدهای روستایی استان اردبیل نیاز به مقاوم‌سازی دارند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
44 درصد از واحدهای روستایی استان اردبیل نیاز به مقاوم‌سازی دارند

اردبیل - ایرنا - مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل گفت: از زمان اجرای طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی در کشور،56 درصد از مجموع واحدهای مسکونی کم‌دوام و بی‌دوام در این استان مقاوم‌سازی شده و 44 درصد نیز نیازمند اجرای طرح مقاوم‌سازی هستند.

فرهاد سبحانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت بیش از 54 هزار واحد مسکونی کم دوام و بی دوام روستایی در این استان با ارائه تسهیلات کم‌بهره بانکی به اهالی روستاها مقاوم‌سازی شده است.

وی اظهارداشت: بنیاد مسکن بر اساس برنامه زمان‌بندی شده هر سال بیش از چهار هزار واحد مسکونی کم‌دوام و بی‌دوام در مناطق روستایی را مقاوم‌سازی می‌کند و تا 10 سال آینده تمامی واحدهای مسکونی روستایی در استان مقاوم‌سازی خواهد شد.

او با بیان اینکه سهم استان اردبیل در سال گذشته از اجرای طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی مقاوم سازی هفت هزار واحد مسکونی بود، گفت: تسریع در اجرای طرح‌های مقاوم‌سازی مسکن روستایی در استان مشروط به نوع و نحوه همکاری اهالی روستاها از طرح و استفاده بموقع از تسهیلات اعتباری تخصیص یافته و جذب آن است.

وی افزود: سقف تسهیلات ارائه شده برای اجرای طرح‌های مقاوم‌سازی مسکن روستایی همچنان 400 میلیون ریال بوده و افزایش نیافته است.

وی از اجرای 170 طرح هادی در 170 روستای استان در سال گذشته خبر داد و گفت: با ابلاغ اعتبارات اجرای طرح‌های هادی روستایی امسال بنیاد مسکن استان اردبیل نسبت به ادامه طرح‌های هادی روستایی اقدام خواهد کرد.

او افزود: این استان دارای یک‌هزار و 29 روستای بالای 20 خانوار است که مطالعه و تهیه طرح هادی تمامی روستاها انجام یافته و حتی در 100 روستای زیر 20 خانوار استان هم عملیات مطالعه و تهیه طرح هادی انجام شده است.

او با بیان اینکه در راستای بازنگری طرح هادی روستاهای با زمان بیش از 10 سال، طرح هادی بیش از 200 روستا در استان بازنگری شده است، گفت: برای افزایش رفاه و آسایش روستاییان نیز در 2 سال اخیر یک میلیون مترمربع از معابر روستایی استان اردبیل آسفالت شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل همچنین تشریح‌کرد: تاکنون 51 درصد از واحدهای مسکونی کم‌دوام و بی‌دوام روستاهای خلخال مقاوم‌سازی شده است.

به گفته وی، تاکنون 13 هزار مسکن کم‌دوام و بی‌دوام در روستاهای خلخال از طریق پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی مدت 12 ساله مقاوم‌سازی و بهسازی شده که همین امر موجب کسب رتبه اول توسط بنیاد مسکن این شهرستان در بین شهرستان‌های استان شده است.

به گفته وی، در حال حاضر نیز 9 هزار واحد مسکونی روستایی این شهرستان نیازمند مقاوم‌سازی است.

وی همچنین از ادامه عملیات اجرایی بهسازی معابر روستایی در 2 روستای هدف گردشگری اندبیل و گیلوان خلخال در سال جاری خبر داد و افزود: مطالعات اجرای پروژه‌های بهسازی معابر در چند روستای هدف گردشگری این شهرستان از جمله روستاهای شال و اسبو واقع در بخش شاهرود پایان یافته و با تخصیص اعتبار در سال 99 عملیات اجرایی این طرح‌ها توسط بنیاد مسکن این شهرستان اجرا می‌شود.

او اظهارداشت: اجرای پروژه‌ها و طرح‌های هادی روستاهای طولش، خمس، بفراجرد، اسکستان و همچنین اجرای پروژه نوسازی 77 واحد مسکونی در حال تخریب روستای مصطفی‌لوی خلخال در سال جاری اجرا و یا تکمیل می‌شوند.

*س_برچسب‌ها_س*