دوشنبه 23 مهر 1403

50 درصد بافت مسکونی منطقه 10 تهران فرسوده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
50 درصد بافت مسکونی منطقه 10 تهران فرسوده است

تهران - ایرنا - شهردار منطق 10 تهران اعلام کرد: 50 درصد بافت مسکونی این منطقه پایتخت فرسوده بوده و نیاز به تخریب و نوسازی مجدد دارد.

مجید رباطی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اینک 400 هکتار از بافت مسکونی منطقه را بناهایی با اسکلت نامطلوب و کم دوام در برابر تهدید ها تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه 57 درصد از مساحت منطقه 10 را کاربری مسکونی تشکیل می دهد، خاطر نشان کرد: این منطقه بعد از انقلاب دچار فرآیند فرسودگی شهری در زمینه اجتماعی و کالبدی و محیطی شده که وجود ساختار مسکونی فشرده و قدیمی، کم عرضی معابر، آسیب پذیری شدید واحد های مسکونی در برابر زلزله نیز گواه فرسودگی این محله است.

شهردار منطقه 10 با اشاره به اینکه عمر نیمی از بناها بیش از 50سال دارند که نیاز بوده تا تجمیع و بازسازی در این منطقه در دستور کار قرار بگیرد، گفت: درحال حاضر 42درصد ساخت بناها به سال 45(دهه 1340) باز می گردد که این رقم در شهر تهران 16.5 درصد است.

رباطی همچنین ریز دانگی را یکی از دیگر از آفت های کاهش پیشرفت منطقه عنوان کرد و گفت: میانگین مساحت زمین های مسکونی حدود 109 متر است که این موضوع باعث شده تا شاهد کاهش خدمات عمومی در بافت فرسوده منطقه باشیم.

شهردار منطقه 10 با بیان اینکه برای کاهش بافت فرسوده به مالکان پروانه ساختمانی رایگان اعطا می شود، اضافه کرد: در این راستا با تشویق مردم به تجمیع زمین تا حدودی شدت بافت فرسوده را کاهش داده ایم.

به گفته رباطی تا کنون تجمیع 20پلاک یا کمتر را در خیابان های قصر الدشت، نواب، یادگار شاهد هستیم که این رویکرد می تواند تهدید های طبیعی احتمالی را در آینده از بین ببرد.

وی سرانه استاندارد فضای سبز را در پایتخت 9متر عنوان کرد که از این حیث این منطقه مرکزی با 2.5 متر مربع فضای سبز از شرایط مطلوبی بهره نمی برد.

منطقه 10تهران با 817 هکتار وسعت و تراکم ناخالص جمعیتی 420نفردر هر هکتار از پر جمعیت مناطق شهری محسوب شده که خیابان‌های جیحون، خوش، قصر الدشت، کارون، رودکی (سلسبیل)، بزرگ راه شهید نواب، خیابان بریانک، بخشی از خیابان آزادی و میدان توحید و همچنین خیابان جمهوری اسلامی را شامل می شود.

*س_برچسب‌ها_س*