سه‌شنبه 17 مهر 1403

535 میلیارد ریال تسهیلات کرونایی در خراسان شمالی پرداخت شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
535 میلیارد ریال تسهیلات کرونایی در خراسان شمالی پرداخت شد

بجنورد - ایرنا - رییس کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی گفت: 535 میلیارد ریال تسهیلات کرونایی به 6 هزار نفر از صاحبان مشاغل آسیب‌دیده از کرونا در این استان پرداخت شده است.

علی اصغر هدایتی روز یکشنبه در نشست ستاد استانی مدیریت ویروس کرونا اظهار داشت: بر اساس مصوبه دولت 2 هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار برای این منظور در خراسان شمالی تخصیص یافته بود که 50 درصد آن به پرداخت وام ودیعه مسکن اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: هم اکنون هزار و 50 میلیارد ریال به عنوان تسهیلات حمایتی به صاحبان مشاغل آسیب دیده از کرونا در استان، که شامل 50 درصد اعتبار ابلاغی در مرحله اول است اختصاص یافته، که این کاهش کشوری است.

هدایتی افزود: در بحث کسب و کارهای آسیب دیده از ناحیه ویروس کرونا بیش از 9 هزار پرونده در این استان به بانک ها معرفی شده که زمینه برای پرداخت 858 میلیارد ریال دیگر از این اعتبارات نیز آماده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 60 درصد اعتبار و تسهیلات کرونایی به کسب و کارها پرداخت شده است، گفت: خراسان شمالی در این شاخص جایگاه سوم یا چهارم کشور را دارد.

بیش از 10 هزار پرونده برای دریافت تسهیلات کرونا 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با اشاره به اینکه این استان جزو استان های برتر در پرداخت تسهیلات کرونایی است، گفت: بیش از 10 هزار پرونده برای دریافت تسهیلات کرونایی در استان تشکیل شده است.

حسن نوری اظهار داشت: تاکنون به متقاضیان بیش از 6 هزار پرونده نیز تسهیلات پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه هیچ مشکلی در زمینه پرداخت تسهیلات کرونایی وجود ندارد، افزود: از متقاضیان می خواهیم که با تکمیل مدارک خود در این زمینه پرونده تشکیل دهند و با وجود اینکه در مجموع اعتبار تسهیلات کرونایی 50 درصد کاهش یافته، تلاش خواهیم کرد تا از منابع دیگری اعتبار مورد نیاز را جذب کنیم.

حدود 11 هزار و 200 صنف و کسب و کار آسیب‌دیده کرونایی در خراسان شمالی، که کارگر بیمه شده دارند، از حمایت تسهیلاتی بهره‌مند می‌شوند و علاوه بر آن کسب و کارهای بیمه نشده هم می توانند از این فرصت استفاده کنند.

معرفی 16 دستگاه متخلف کرونایی به تخلفات اداری

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان شمالی نیز گفت: 16 دستگاه متخلف استان به علت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، به دفتر تخلفات اداری معرفی شده اند.

مهدی کرامتی با بیان اینکه میزان جرایم تعیین شده برای تخلفات حوزه کرونا، بازدارنده نیست. افزود: با چند واحد بانکی نیز که در این خصوص تخلفاتی داشته اند، برخورد شده است.

اولین تخلف کرونایی صنوف هم به پلمب منجر می شود

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی نیز با بیان اینکه واحدهای صنفی متخلف در بحث شیوع ویروس کرونا حتی در همان اولین مرتبه تخلف نیز پلمب خواهند شد، گفت: تعیین تعداد روزهای تعطیلی این واحدها، به نظر ستاد کرونا و دانشگاه علوم پزشکی استان واگذار شده است.

سیدجواد سیدالموسوی افزود: با این وجود نمی توانیم تعداد زیادی از واحدهای صنفی را تعطیل کنیم چرا که بحث ارایه خدمت به مردم دچار مشکل خواهد شد که بعضا می تواند اعتراض مردم را در پی داشته باشد.

وی خواستار تعیین مجازات و جریمه مالی برای واحدهای صنفی متخلف شد و اظهار داشت: در مرحه اول واحد متخلف سه میلیون ریال، مرحله دوم 9 میلیون ریال و مرحله سوم نیز 12 میلیون ریال جریمه خواهد شد.

نان را به دام می دهند

رییس اتاق اصناف بجنورد نیز خواستار ساماندهی بخش نانوایی ها شد و گفت: متاسفانه در این ایام صف نانوایی ها شلوغ شده است که بعضا پروتکل های بهداشتی نیز در این ازدحام رعایت نمی شود.

مهدی امیدوار افزود: با توجه به اینکه نهاده های دامی گران شده است، بعضا برخی دامداران از نان نیز به عنوان خوراک دام استفاده می کنند.

وی از مسوولان مربوط خواست در این زمینه چاره ای بیندیشند و گفت: مسایل و مشکلات حوزه نان و نانوایی ها باید به صورت جدی پیگیری شود.

وی با اشاره به پایان عزاداری های محرم و صفر و آغاز مراسم های عروسی، گفت: باید در این خصوص برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد در غیر این صورت برگزاری تجمعات و جشن های مهمانی در باغ ها، منازل و پیلوت ساختمان های مسکونی، بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی می تواند سلامت جامعه را تهدید کند.

امیدوار گفت: از ستاد کرونا می خواهیم که تصمیمی برای بازگشایی تالارهای عروسی با ظرفیت بسیار محدود بگیرد و در صورت نیاز برای نظارت بر هر تالار یک ناظر بهداشتی بگمارد.

استان خراسان شمالی از ابتدای مردادماه وارد وضعیت قرمز کرونایی شده است که این وضعیت تداوم دارد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*