دوشنبه 11 تیر 1403

5.5 میلیون نفر در ایران دیابت دارند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
5.5 میلیون نفر در ایران دیابت دارند

تهران - ایرنا - رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در ایران 11درصد افراد بالای 25 سال به دیابت مبتلا هستند که معادل 5.5 میلیون نفر در کشور است و البته شیوع این بیماری در کشور روند افزایشی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، افشین استوار روز یکشنبه در نشست خبری آنلاین که از محل وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: 460 میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و سالانه 4 میلیون و 200 هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

وی گفت: در ایران نیز به علت تغییر سبک زندگی، افزایش چاقی و اضافه وزن و تغذیه نامناسب با افزایش روند ابتلا به دیابت مواجه هستیم اما وزارت بهداشت در سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر معتهد شده که از روند شیوع افزایشی این بیماری در کشور با ارائه خدمات با کیفیت پیشگیری کند.

استوار افزود: شعار امسال روز و هفته ملی دیابت با توجه به اهمیت پرستاران در کنترل این بیماری به این قشر اختصاص پیدا کرده است زیرا در زنجیره کنترل و درمان بیماران دیابت و آموزش به مردم و نیز مراقبت از مبتلایان پرستاران در کنار بهورزان و پزشکان نقش بسیار مهمی ایفا می کنند.

وی گفت: بیماران دیابت در زمان بحران کرونا با مشکلات جدی مواجه هستند زیرا از یک طرف به علت به علت محدودیت هایی که در ارائه خدمات درمانی در بیمارستانها و درمانگاهها و نیز مراکز سرپایی ایجاد شده و با توجه به اینکه عمده خدمات این مراکز به خصوص در بخش دولتی به بیماران کرونا اختصاص داده شده است، ارائه خدمات درمانی به بیماران دیابت دچار اختلال شده و تعداد زیادی از کادر درمانی که قبلا برای خدمت به این بیماران فعال بودند به بخش های کووید منتقل شده اند.

استوار افزود: در ماههای گذشته حتی برخی درمانگاههای دیابت تعطیل شده اند و این مسائل بیماران دیابت را دچار مشکل کرده است به خصوص اینکه این افراد در صورت ابتلا به کووید با خطرات بیشتری مواجه هستند و احتمال تشدید علایم و حتی مرگ ناشی از کووید19 در بیماران دیابت بیشتر است. بنابراین کنترل مداوم قند خون و دریافت به موقع دارو از جمله انسولین برای این بیماران ضروری است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: انسولین جایگاه ویژه ای برای بیماران دیابت دارد و لازم است بیمارانی که به این دارو نیاز دارند همیشه به این دارو دسترسی داشته باشند اما متاسفانه در شرایط اپیدمی کووید19 و تحریم ها در مقطعی با کمبود داروی حیاتی انسولین در کشور مواجه شدیم البته با اقدامات همکاران سازمان غذا و دارو تا حدی این مشکل کمتر شده است و امیدواریم این کمبود به طور کامل بر طرف شود. تلاش وزارت بهداشت این است که این دغدغه بیماران دیابت هر چه سریعتر بر طرف شود.

ادامه دارد...

*س_برچسب‌ها_س*