جمعه 28 اردیبهشت 1403

57درصد از تعهدات تسهیلاتی نهضت ملی مسکن پرداخت شد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
57درصد از تعهدات تسهیلاتی نهضت ملی مسکن پرداخت شد

طبق آمار بانک مرکزی تا به امروز قرارداد بیش از 341 هزار و 837 واحد نهضت ملی مسکن به مبلغ بیش از 153 هزار میلیارد تومان به امضا رسیده که حاکی از اجرایی شدن 57 درصد از تعهدات تسهیلاتی بوده است.

طبق آمارهای ارائه شده همچنان برخی از بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن کم کاری می‌کنند و با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی و همچنین رئیس جمهور مبنی بر همکاری بیشتر بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن آمارها حاکی از کم کاری بانک ها است و عملکرد 18 بانک در تسهیلات‌دهی مسکن، کماکان صفر است‌.

آمار‌های جدید از وضعیت مشارکت بانک‌ها در طرح نهضت ملی مسکن نشان می‌دهد که از بین 26 بانک، عملکرد 18 بانک اقتصاد نوین، ایران‌زمین، گردشگری، مؤسسه ملل، کارآفرین، شهر، سینا، سامان، پست ایران، پاسارگاد، پارسیان، آینده، رفاه کارگران، توسعه تعاون، دی، کشاورزی، خاورمیانه و سرمایه در مشارکت نهضت ملی مسکن، کماکان صفر است.

این در حالی است که عباس حسینی مدیرعامل مسکن گفت: تا پایان سال 1402، قرارداد 341 هزار و 837 واحد مسکونی به مبلغ بیش از 153 هزار میلیارد تومان در بانک مسکن به امضا رسیده که بر این اساس بیش از 57 درصد از کل تعهد پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن به عهده این بانک است.

پرداخت بیش از 85هزار میلیارد تومان تسهیلات نهضت ملی مسکن 

وی ادامه داد: بنا بر آمار، بانک مسکن تاکنون بیشترین میزان مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن را در کل نظام بانکی کشور داشته است و از ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تا پایان سال 1402 و به تنهایی بیش از 85 هزار میلیارد تومان تسهیلات نهضت ملی مسکن به 321 هزار و 599 واحد مسکونی پرداخت کرده که در تاریخ نظام بانکی بی نظیر است.

حسینی افزود: این بانک به رغم دارا بودن تعهدات خود از جمله تکمیل پروژه‌های متعدد برنامه‌ریزی شده، احداث پروژه‌های ساختمانی شامل یکصد هزار واحد مسکونی در سراسر کشور و اجرای شهر خلیج فارس در سواحل هرمزگان، تمام توان و تلاش خود را برای اعطای تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن و نیز تسهیلات متعدد تکلیفی و حمایتی به کار بسته است.

وی افزود: بانک مسکن در سال 1402 در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز نسبت به پرداخت 44 هزار و 885 فقره تسهیلات شامل انواع تسهیلات ازدواج، فرزندآوری، ودیعه، خرید، تعمیر و ساخت مسکن معادل 99 هزار و 336 میلیارد ریال به خانواده‌ها اقدام کرده است.

حسینی افزود: همچنین در سال 1402، 34 هزار و 353 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به 16هزار و 958 جوان پرداخت شده است.

وی گفت: پرداخت تعداد 15 هزار و 658 فقره تسهیلات حوادث غیرمترقبه بالغ بر 8 هزار و 187 میلیارد ریال در بخش‌های ساخت، تکمیل، معیشتی و کشاورزی در مناطق آسیب دیده در سال 1402 از اقدامات این بانک برای کمک به جبران خسارات و آسیب های وارده به هموطنان بوده است.

این در حالی است که فرشید ایلاتی کارشناس حوزه سیاست گذاری مسکن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن باید توسط تمامی بانک ها اجرایی شود گفت: پرداخت تسهیلات ساخت مسکن خود کلید اصلی در تسریع اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن و همچنین رونق متقاضیان به شمار می رود و باید تمامی بخش ها در اجرای این طرح پای کار بیایند.

وی افزود: در حال حاضر تنها یک بانک مسکن در این بخش همکاری می‌کند و در صورتی که طبق قانون جهش تولید مسکن باید تمامی بانک ها 25 درصد از سهم تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی