چهارشنبه 4 مهر 1403

6 اصل مانع کج‌روی جمهوری اسلامی می‌شوند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
6 اصل مانع کج‌روی جمهوری اسلامی می‌شوند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست میان‌دوره دفتر تحکیم وحدت در مشهد مقدس گفت: به زعم بنده در تحلیل عملکرد حکومت اسلامی چند اصل مهم وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و اگر به آن اصول توجه نکنیم ممکن است موجب کج‌روی شویم! وی افزود: ما طیفی داریم که از انقلابی بودن شروع می‌شود، سر از عصر حیرت در می‌آورد و بعد...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست میان‌دوره دفتر تحکیم وحدت در مشهد مقدس گفت: به زعم بنده در تحلیل عملکرد حکومت اسلامی چند اصل مهم وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و اگر به آن اصول توجه نکنیم ممکن است موجب کج‌روی شویم!

وی افزود: ما طیفی داریم که از انقلابی بودن شروع می‌شود، سر از عصر حیرت در می‌آورد و بعد از آن به تشکیل حکومت در عصر غیبت شک می‌کند.

جهان‌بین به اصول حکومت‌داری امام علی (ع) اشاره کرد و افزود: اولین اصل در حکومت امام علی (ع) پیچیده بودن مسائل اجتماعی بوده است. در جنگ صفین جمعی گفتند که برای نماز تواریح امام جماعت انتخاب کنیم، در حالی که این نماز بدعت است؛ با این اوصاف امیرالمومنین در دو راهی بین سکوت مقابل بدعت و انجام بدعت قرار گرفت و این در حالی بود که انجام دادن آن می‌توانست دو دستگی سپاه را در پی داشته باشد. از این رو حضرت در اینجا اولویت‌بندی کرده و اهم را فدای مهم کردند. از نظر حضرت ازبین بردن منبع دائمی بدعت اهمیت بیشتری داشت، پس سکوت کردند و نماز تراویح انجام شد.

وی پرهیز از ساده‌نگری را به عنوان دومین اصل از حکومت داری امام علی (ع) برشمرد و تصریح کرد: حضرت علی (ع) در خطبه 194 نهج البلاغه می‌فرماید: یکی از ویژگی‌های منافق این است که راه را آسان نشان می‌دهد و مردم را در تنگنا قرار می‌دهد و یکی دیگر از ویژگی‌ها این است که به هر راه درستی آسیب میزند. جهان بین اصل داشتن آگاهی برای حل مسائل و تدریج را از دیگر اصول حکومت‌داری امیرالمومنین (ع) عنوان کرد و گفت: برای اینکه اقتصاد درست شود فکر و علم و برای درست شدن مسائل آگاهی لازم است. بعضی از چالش‌های جمهوری اسلامی برای اینکه به آن حد مطلوب برسد ممکن است حتی سیصد سال طول بکشد. در کنار رشد فردی ما باید به تکامل اجتماعی هم برسیم. وی با بیان اینکه در سیستمی که مردم سالار است نمی‌شود دستوری داد و همان لحظه به آن عمل کرد، افزود: یکی دیگر اصول حکومت داری ایمان به یاری خدا در نابسامانی‌ها است؛ اگر ما احساس کنیم در جبهه حق خدا ما را یاری می‌کند ولو زمان هم ببرد باید صبور باشیم و در این راه بمانیم.

جهان‌بین تصریح کرد: درست است اگر امیرالمومنین (ع) نبود ما الگویی برای حکومت عادل نداشتیم، اما امیرالمومنین (ع) هم در برخی موارد وعده‌هایی دادند که نتوانستند به آن عمل کنند؛ چون خودشان فرمودند که عدل در سخن سهل بوده، اما در عمل سخت و پیچیده است. به زعم بنده هروقت ما به این نقطه رسیدیم که صفر و یک درصدی صحبت نکنیم میتوانیم دنبال حق برویم.