دوشنبه 1 تیر 1405

60 درصد طیور بومی استان سمنان واکسینه شدند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
60 درصد طیور بومی استان سمنان واکسینه شدند

سمنان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: 60 درصد از طیور بومی استان علیه بیماری ویروسی نیوکاسل به صورت رایگان واکسینه شدند و این طرح تا پوشش 100 درصدی ادامه دارد.

حمیدرضا حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: واکسیناسیون 200 هزار قطعه طیور بومی در 196 روستای استان سمنان علیه بیماری ویروسی نیوکاسل برنامه ریزی شد که اکنون 120 هزار قطعه واکسینه شدند. وی ادامه داد: پیش بینی می شود واکسیناسیون طیور بومی استان سمنان علیه بیماری ویروسی نیوکاسل تا پانزدهم تیر 99 با پوشش 100 درصدی به پایان برسد. وی بیان کرد: در زمان حاضر 100 درصد طیور بومی روستاهای شهرستان میامی و دامغان علیه بیماری ویروسی نیوکاسل واکسینه شدند. حسینی یادآور شد: واکسیناسیون طیور بومی استان سمنان علیه بیماری ویروسی نیوکاسل از نیمه دوم بهمن 98 آغاز شد و اجرای 100 درصدی این طرح به دلیل شیوع کرونا به وقفه افتاد. وی خاطر نشان کرد: واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری ویروسی نیوکاسل به صورت خوراکی بود و واکسن توسط سازمان دامپزشکی کشور تحویل استان شد. مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اظهار داشت: واکسیناسیون طیور بومی در روستاهای استان علیه بیماری نیوکاسل موجب کاهش شیوع این بیماری در مرغداری‌های صنعتی نزدیک به روستاهای استان می‌شود. نیوکاسل یک بیماری ویروسی است که در محیط قابلیت انتقال دارد. عامل بیماری نیوکاسل در طیور، ویروس پارامیکزو است که در جنین تخم مرغ رشد و تکثیر دارد، لاشه کشتاری، ترشحات و مخاط چشم طیور آلوده، منشاء اصلی انتقال ویروس است. بیماری نیوکاسل دستگاه تنفسی، گوارشی و عصبی طیور را درگیر می‌کند.

*س_برچسب‌ها_س*