پنج‌شنبه 19 مهر 1403

62 منطقه کم‌برخوردار لرستان زیر چتر قرارگاه جهادی عدالت آموزشی / 24 کارگروه تشکیل شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
62 منطقه کم‌برخوردار لرستان زیر چتر قرارگاه جهادی عدالت آموزشی / 24 کارگروه تشکیل شد

یوسفوند گفت: قرارگاه جهادی عدالت آموزشی لرستان برای تهیه امکانات، فضا، نیروی انسانی ماهر برای آموزش رایگان در 62 منطقه کم برخوردار و حاشیه‌ای شهری و روستایی وارد عمل می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، از آنجا که پیشرفت و عدالت اجتماعی در کشور همواره یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده با روی کار آمدن دولت سیزدهم مسئله توسعه متوازن کشور در دستور کار قرار گرفت تا در ذیل این برنامه و با ایجاد توازن در رشد همه جنبه‌های مختلف حیات جمعی، توسعه عدالت محور در همه مناطق و استان‌ها دنبال شود.

با توجه به اینکه «عدالت تربیتی» یکی از گام‌های اساسی به سوی عدالت اجتماعی است، امسال قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در آموزش و پرورش با اهداف تهیه امکانات، فضا، نیروی انسانی ماهر برای آموزش رایگان در مناطق مورد هدف تشکیل شد تا در قالب این قرارگاه به دانش‌آموزان مناطق محروم و کم برخوردار خدماتی ارائه شود تا هم گام با سایر دانش‌آموزان بتوانند این مسیر تعلیم و تعالی را طی کنند.

برای آشنایی بیشتر با اهداف و فعالیت قرارگاه عدالت تربیتی گفتگویی داشتیم با محسن یوسفوند دبیر قرارگاه عدالت تربیتی آموزش و پرورش لرستان که به شرح زیر آمده است:

یوسفوند در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهارداشت: در راستای منویات و مطالبات مقام معظم رهبری که در بحث عدالت اجتماعی دارد و یکی از موارد عدالت اجتماعی «عدالت تربیتی» است و همچنین در راستای راهبردهای کلان سند تحول بنیادین که منبع اصلی تغذیه نظام تعلیم و تربیت در کشور محسوب می‌شود و در پرتو شعار دولت مردمی در مورد عدالت، قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در آموزش و پرورش تشکیل شد.

ارائه خدمات رایگان و باکیفیت آموزشی و پرورشی در مناطق محروم و کم برخوردار

وی افزود: این قرارگاه به تبع در اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان نیز با نگاه و اولویت مناطق محروم، کم برخوردار روستایی و حاشیه شهرها برای خدمات آموزشی و پرورشی رایگان و با کیفیت تشکیل شده است.

دبیر قرارگاه عدالت تربیتی آموزش و پرورش لرستان عنوان کرد: مردمی سازی آموزش و پرورش با میدان‌داری خیران و مردم، فرهنگ سازی و رویکرد جهادی در مورد مسائل آموزش و پرورش، انسجام نیروها و گروه‌های جهادی در حوزه تعلیم و تربیت، جریان سازی اجتماعی به منظور مشارکت مردمی از جمله اهداف تشکیل این قرارگاه است.

وی با بیان اینکه برای تحقق اهداف قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در آموزش و پرورش هشت کارگروه تشکیل شده است عنوان کرد: یکی از کارگروه‌های آن توانمندسازی و کیفت بخشی آموزشی و پرورشی (توانمندسازی معلمان و دانش‌آموزان) است.

ورود گروه‌های جهادی برای نوسازی و تعمیر مدارس

یوسفوند کارگروه «عمران و آبادانی» را از دیگر کارگروه‌های این قرارگاه برشمرد و گفت: با توجه به اینکه آموزش و پرورش دارای مدارس تخریبی باجمعیت بالا است و همچنین دارای مدارس کانکسی و مدارسی نیازمند تعمیر است این کارگروه تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه سازمان‌های خاصی متولی هر کارگروهی است تصریح کرد: کارگروه رصد و برنامه‌ریزی منابع انسانی است نیز تشکیل شده است که این به معنای برنامه‌ریزی و تقسیم منابع انسانی در آموزش و پرورش است.

دبیر قرارگاه عدالت تربیتی آموزش و پرورش لرستان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین کارگروه‌های قرارگاه مذکور کارگروه بازماندگان از تحصیل است که این کارگروه برای دانش‌آموزانی که بنا به دلایلی از تحصیل باز مانده‌اند تشکیل شده است، در این زمینه آماری از تعداد بازماندگان از تحصیل در لرستان جمع بندی و برای آنها برنامه‌ریزی شده است و در واقع وظیفه اصلی این کارگروه شناسایی، جذب، بازگشت و نگهداشت دانش‌آموزان است تا در روند تحصیلی عادی قرار گیرند.

وی یکی دیگر از کارگروه های قرارگاه عدالت تربیتی را «منزلت و حمایت» دانست و اظهارداشت: این کارگروه بیشتر در مسائل سلامت، پوشاک، تغذیه و لوازم التحریر دانش‌آموزان می‌پردازد.

یوسفوند افزود: «توسعه و تحول اجتماع محور محلی» از دیگر کارگروه‌های مهم این قرارگاه است که بر اساس اهداف این کارگروه تقریبا توسط وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی در هر استان یک مناطق حاشیه شهری و کم برخوردار پیش بینی و شناسایی شده است.

وی عنوان کرد: در راستای کارگروه مذور و بر اساس آن قسمتی که مربوط به آموزش و پرورش است (از لحاظ مسائل تربیتی و آموزشی) پیش بینی و برنامه‌ریزی شده تا در 62 منطقه کم برخوردار و حاشیه شهر استان اقداماتی انجام و گروه‌های جهادی وارد کار شوند تا آنچه که وظیفه آموزش و پرورش است در این مناطق برای گروه هدف و مخاطب انجام گیرد.

مهارت آموزی و اشتغال آفرینی در هنرستان‌های استان

دبیر قرارگاه عدالت تربیتی آموزش و پرورش لرستان بیان کرد: کارگروه «مدارس تولید و مهارت» از دیگر کارگروه های عدالت تربیتی است که بیشتر بر اساس توسعه متوازن و همچنین باتوجه به شعار سال و در راستای مهارت آموزی و اشتغال آفرینی در هنرستان‌های آموزش و پرورش است.

وی تصریح کرد: در برنامه مذکور علاوه بر هنرستان‌ها در مدارس تیزهوشان، نمونه و شبانه روزی یک برنامه تحت عنوان هر دانش آموز یک مهارت داریم.

یوسفوند گفت: کارگروه دیگر «ظرفیت شناسی و مردمی سازی» است که درواقع شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های خیران، مدرسه سازان و مدرسه یاران است که هم وارد عرصه آموزش و پرورش شوند و هم اینکه بُعد مردمی آموزش و پرورش تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه در راستای تحقق برنامه‌های مذکور 24 قرارگاه در شهرستانهای استان تشکیل شده است اظهارداشت: مدیر کل آموزش و پرورش لرستان مسئول قرارگاه عدالت تربیتی استان و مشاور اجرایی دبیر این قرارگاه است.

انتهای پیام /