سه‌شنبه 17 مهر 1403

65 درصد صنوف مشهد مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت کردند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
65 درصد صنوف مشهد مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت کردند

مشهد - ایرنا - رییس اتاق اصناف مشهد گفت: 65 درصد صنوف گروه‌های شغلی 2، سه و چهار در مشهد مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت کردند.

محمود بنانژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از 14 آبان ماه و زمان اجرای محدودیت برای فعالیت صنوف مبنی بر عدم فعالیت پس از ساعت 18 تا پایان هفته نخست اجرای طرح ممنوعیت فعالیت مشاغل گروه‌های 2، سه و چهار (یکم تا هفتم آذر) 108 هزار و 390 فقره بازرسی توسط 16 گروه از نمایندگان اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و اداره نظارت بر اماکن عمومی در قالب انجام گشتهای مشترک در شهر مشهد انجام شد.

وی ادامه داد: این تعداد بازرسی منجر به صدور 2 هزار و 690 اخطار کتبی، 462 فرم جریمه و پلمب 210 واحد صنفی متخلف شد.

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: صنوفی که از مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر محدودیت فعالیت بعد از ساعت 18 یا ممنوعیت فعالیت از ابتدای آذر ماه پیروی کرده‌اند، نیازمند تسهیلات ویژه برای تامین هزینه‌های خود و جبران ضررهای ناشی از این تعطیلات هستند.

وی افزود: اصناف متکی به درآمدهای خود هستند و محل ارتزاق دیگری ندارند لذا با تعطیلی اجباری از یک سو درآمد آنها به صفر می‌رسد و از سوی دیگر هزینه‌های جاری آنان مبنی بر کرایه مغازه، قبوض برق، آب، گاز، بیمه تامین اجتماعی، چک و سایر بدهی‌های آنها همچنان پابرجا بوده و قادر به تامین آنها نیستند.

بنانژاد ادامه داد: اتاق اصناف ایران بسته پیشنهادی خود برای کمک به صنوف متضرر از شیوع کرونا را به دولت ارایه کرده که در آن بخشودگی مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی، اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به واحدها درخواست شده است.

وی گفت: تسهیلاتی که پیشتر با نرخ سود 12 درصد به مشاغل متضرر از کرونا اختصاص یافته بود سودی برای اصناف نداشت زیرا با این نرخ دریافت تسهیلات از صرفه اقتصادی برخوردار نبود.

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران خواستار اجرای بسته پیشنهادی این اتاق برای کمک به اصناف متضرر از کرونا شد.

وی افزود: وزارت بهداشت دوشنبه هفته جاری ارزیابی مجدد از وضعیت شهرها در خصوص شیوع کرونا خواهد داشت و در صورتی که مشهد از حالت قرمز خارج شده باشد، ممنوعیت فعالیت برای صنوف کمتر خواهد شد.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون 935 هزار و 799 نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 391 تن از بیماران مبتلا به کووید 19 در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به 47 هزار و 486 نفر رسیده است.

همچنین تاکنون 648 هزار و 831 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

*س_برچسب‌ها_س*