سه‌شنبه 17 مهر 1403

80 درصد مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت زنجان نسخ الکترونیکی صادر می‌کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
80 درصد مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت زنجان نسخ الکترونیکی صادر می‌کنند

زنجان - ایرنا - مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان گفت: زنجان در اجرای نسخ الکترونیک جزء استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود و از طرفی 80 درصد آزمایشگاه‌ها و مرکز طرف قرارداد بیمه سلامت در این طرح مهم همکاری می‌کنند که تداوم آن نتیجه بسیار خوبی را به دنبال دارد.

دکتر خدیجه ابراهیم‌خانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شرایط کرونایی کشور الکترونیکی شدن فعالیت سازمان بیمه سلامت از سال 97 آغاز شد.

وی اضافه کرد: این اقدام در مرحله نخست با استحقاق و با هدف رفع همپوشانی‌های بیمه ای انجام و این مهم در بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها اعمال می شد که این روند سال گذشته به اوج خود رسید.

این مسؤول ادامه داد: پارسال در رتبه بندی دستگاه‌های وزارتخانه های مختلف، به ویژه زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد که سازمان بیمه سلامت توانست 70 درصد فرآیندهای خود را به صورت الکترونیکی ارائه کند.

ابراهیم‌خانی افزود: خوشبختانه با تبادل الکترونیکی اسناد طی سال گذشته تمامی بیمارستان های دولتی - دانشگاهی این اداره کل 100 درصد ارتباطات خود را به این روش انجام می دهند به این نحوه که کارهای مربوط به پرونده ها پس از اسکن و ارسال، توسط کارشناسان بر روی مانیتور، انجام می شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان گفت: الکترونیکی شدن خدمات سازمان بیمه سلامت در شرایط کرونایی کشور بسیار کمک کننده بود، بطوریکه پیش از این پرونده هایی که در بیمارستانها تشکیل می شد به صورت کاغذی بود که مشکلات متعددی را به دنبال داشت و حتی انتقال انواع بیماری ها نیز دور از ذهن نبود.

وی اضافه کرد: پیش از این، به ازای هر بیمار 20 برگ پرونده وجود داشت که اکنون این رقم به یک یا 2 ورق رسیده است و این اقدام به کاهش 85 درصدی مصرف کاغذ در بیمارستان ها منجر و موجب صرفه جویی زیادی شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان ادامه داد: هم اکنون 80 درصد افراد که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند ریالی پرداخت نمی کنند که در زمان حاضر حدود 40 میلیون نفر در سطح کشور و در این استان نیز نزدیک به 540 هزار نفر تحت پوشش این نوع بیمه قرار دارند.

وی اظهار داشت: سال گذشته با ایجاد پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان توسط سازمان بیمه سلامت، همه سازمان‌ها و ارگان‌های دارای پوشش مختلف بیمه ای، تکمیلی و حتی خصوصی ملزم به وارد کردن اطلاعات خود شدند.

این مسؤول ادامه داد: این پایگاه به تعیین و تشخیص نوع پوشش بیمه ای افراد کمک بسزایی کرده و از همپوشانی‌ها جلوگیری می کند اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله وجود دارد.

ابراهیم خانی، یکی از اقدامات انجام گرفته در الکترونیکی کردن خدمات بیمه ای سازمان بیمه سلامت به بیمه شدگان را حذف دفترچه عنوان کرد و افزود: بر این اساس خدمات تجویزی بیمار به صورت الکترونیکی ارائه می شود که تا کنون حدود 80 درصد پزشکان این استان با این نوع روش همکاری می کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان در ادامه به اجرای طرح مشوق‌های بیمه ای در این استان اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح بیشتر بر مقوله سلامت محور تاکید دارد و بر این مبنا این طرح تلاش دارد افرادی که بر سلامتی خود توجه دارند در صورت وجود فاکتورهای خطر و کاهش آن و عدم استفاده از دفترچه، از مزایای مختلفی بهره مند می‌شوند.

*س_برچسب‌ها_س*