سه‌شنبه 17 مهر 1403

آبیاری بیش از 113 هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی با آب سدها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آبیاری بیش از 113 هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی با آب سدها

مهاباد - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: آب مورد نیاز 113 هزار و 106 هکتار از مزارع استان در قالب شبکه آبیاری و زهکشی استان از سدها تامین می‌شود.

اتابک جعفری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع اراضی آبی استان که در قالب شبکه آبیاری سدها قرار دارند، 86 هزار و 155 هکتار در حوزه دریاچه ارومیه واقع شده است که از این مقدار 45 هزار و 836 هکتار دارای شبکه آبیاری مدرن و 40 هزار و 319 هکتار نیز نیمه‌مدرن هستند.

وی در خصوص سهم شبکه آبیاری حوزه رود ارس نیز اضافه کرد: در این حوزه، 26 هزار و 951 هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد، که از این مقدار هشت هزار و 11 هکتار دارای شبکه آبیاری مدرن و 18 هزار و 940 هکتار به شیوه نیمه‌مدرن است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در بین سدهای استان سد مخزنی شهیدکاظمی بوکان بیشترین زمین زراعی را تحت پوشش دارد گفت: این سد مخزنی در شبکه آبیاری "زرینه‌رود"، 49 هزار و 531 هکتار و در شبکه آبیاری "شاهین‌دژ" سه هزار و 314 هکتار زمین زراعی را تحت پوشش دارد.

جعفری افزود: سد مهاباد با 12 هزار و 268 هکتار، سد ماکو با 9 هزار و 892 هکتار، سد شهرچای با 6 هزار و 500 هکتار و سد حسنلو با پنج هزار و 300 هکتار به ترتیب بیشترین زمین زراعی را تحت پوشش شبکه آبیاری آذربایجان‌غربی قرار دارند.

وی اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال در مجموع 2 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آب از سدهای آذربایجان‌غربی رهاسازی می‌شود که سهم دریاچه ارومیه یک میلیارد و 425 میلیون متر مکعب و سهم بخش کشاورزی استان از این مقدار در حدود 700 میلیون مترمکعب است.

یک میلیارد و 424 میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره شده که این مقدار در مقایسه با یک میلیارد و 661 میلیون مترمکعب سال قبل حدود 14 درصد کاهش یافته استمدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی در خصوص وضعیت ذخیره آب در سدهای استان نیز گفت: هم اکنون یک میلیارد و 424 میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره شده که در مقایسه با یک میلیارد و 661 میلیون متر مکعب سال قبل حدود 14 درصد کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: بیشترین حجم آب ذخیره شده استان به ترتیب در سدهای شهیدکاظمی بوکان 582 میلیون متر مکعب، آق‌چای 200 میلیون متر مکعب، مهاباد 165 میلیون متر مکعب، شهرچای 145 میلیون متر مکعب و سیلوه 84 میلیون متر مکعب ذخیره است.

جعفری با اشاره به اینکه هم‌اکنون 15 سد در آذربایجان‌غربی درحال بهره‌برداری است افزود: سدهای شهیدکاظمی بوکان، شهرچای ارومیه، آغ‌چای چایپاره، سیلوه پیرانشهر، سد مهاباد، شهید قنبری ماکو، ارس 2، سد قیقاج، ساروق تکاب، زولا و دریک سلماس، حسنلوی نقده، سد ماکو، کرم‌آباد پلدشت و چپرآباد اشنویه از جمله سدهای فعال هستند.

آذربایجان غربی در شمال‌غربی ایران قرار دارد و از شمال به جمهوری آذربایجان و ترکیه، از غرب به کشورهای ترکیه و عراق، از شرق به آذربایجان‌شرقی و استان زنجان و از جنوب به کردستان محدود است؛ این استان بیش از 37 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که سیزدهمین استان بزرگ کشور محسوب می‌شود.

آذربایجان‌غربی دارای سه حوضه آبریز دریاچه ارومیه و رودخانه‌های زاب و ارس است و متوسط بارش‌ها در این استان در حدود 400 میلی‌متر برآورد می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*