چهارشنبه 4 مهر 1403

آخرین باری که استقلال در لیگ پرسپولیس را شکست داد

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
آخرین باری که استقلال در لیگ پرسپولیس را شکست داد

تیم‌های فوتبال استقلال تهران و پرسپولیس در هفته ششم رقابت‌های لیگ برتر امروز چهارشنبه 4 مهر و از ساعت 19 در ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک رو در روی هم قرار می‌گیرند تا برای سومین بار در تاریخ برگزاری مسابقات دربی، بازی این دو تیم در خارج از استان تهران برگزار شود. هر دو تیم تاکنون 4 بازی در لیگ برتر انجام داده‌اند که پرسپولیس موفق به کسب 8 و استقلال تهران 5 امتیاز کسب کرده‌اند و به ترتیب در رده‌های چهارم و نهم جدول قرار دارند.

قضاوت این بازی بر عهده بیژن حیدری داور با سابقه فوتبال ایران است. این داور تاکنون در دو بازی به عنوان داور وسط در دربی قضاوت کرده که یک دیدار با پیروزی پرسپولیس همراه بوده و یک دیدار هم با نتیجه تساوی خاتمه یافته است. این بازی با حضور سیستم داور ویدئویی VAR نیز برگزار می‌شود که پیام حیدری یکی از داوران این سیستم خواهد بود.

آخرین پیروزی استقلال در لیگ برتر به سال 1396 برمی‌گردد که آبی‌ها موفق شدند با تک گل وریا غفوری رقیب دیرینه خود را شکست دهند. آخرین پیروزی پرسپولیس در لیگ برتر هم به 3 اردیبهشت سال 1402 بر می‌گردد که شاگردان یحیی گل محمدی با یک گل استقلال را از پیش رو برداشتند. ناگفته نماند که استقلال در سال‌های 1399 و 1400 در جام حذفی و در ضربات پنالتی موفق به حذف پرسپولیس شد و پرسپولیس هم در فینال جام حذفی سال 1402 توانست دو بر یک استقلال را شکست دهد و جام قهرمانی را به تصاحب خود درآورد.

استقلال برای این بازی روزبه چشمی و مهرداد محمدی را به دلیل محرومیت در اختیار ندارد و پرسپولیس هم سهیل صحرایی را به دلیل محرومیت و اوستون ارونوف و مرتضی پورعلی گنجی را به دلیل مصدومیت در اختیار نخواهد داشت. با توجه به عدم حضور چشمی در ترکیب استقلال گفته می‌شود که کادرفنی آبی‌ها قصد دارد در این بازی از محمدحسین مرادمند که سابقه گلزنی در دربی را هم دارد در ترکیب اصلی استقلال استفاده کند.

با توجه به مصدومیت ارونوف انتظار می‌رود که وحید امیری جایگزین احتمالی این بازیکن در سمت چپ شود. یکی از جذابیت‌های این دربی، حضور رامین رضائیان در ترکیب استقلال است؛ بازیکنی که بار‌ها با لباس پرسپولیس رو در روی استقلال قرار گرفت و حتی سابقه گلزنی در دربی را هم در کارنامه خود دارد این بار باید در لباس آبی مقابل هوادارانی قرار گیرد که چندین سال او را به عنوان بهترین بازیکن تیم خود می‌شناختند.

البته در تیم پرسپولیس هم سعید مهری حضور دارد، بازیکنی که فصل گذشته در استقلال تهران توپ می‌زد و در نیم فصل راهی آپوئل قبرس شد، اما خیلی زود تصمیم به بازگشت به ایران گرفت و این بار با پرسپولیس قرارداد بست تا او هم به جمع بازیکنانی که سابقه پوشیدن پیراهن هر دو تیم را دارند، بپیوندد.

جواد نکونام سرمربی استقلال با هدایت تیم‌های نساجی، فولاد و استقلال تا کنون 11 بار رو در روی پرسپولیس قرار گرفته که حاصل آن کسب دو پیروزی، 4 تساوی و 5 شکست بوده است و باید دید در مصاف دوازدهم نکونام و پرسپولیس چه نتیجه‌ای حاصل خواهد شد. در طرف مقابل «خوان کارلوس گاریدو» تاکنون تجربه رویارویی با استقلال را نداشته و امروز برای اولین بار به مصاف این تیم می‌رود.

در بین بازیکنان فعلی دو تیم محمدحسین مرادمند و روزبه چشمی برای استقلال و علی علیپور، گئورگی گولسیانی و عیسی آل کثیر برای پرسپولیس سابقه گلزنی مقابل تیم رقیب را در کارنامه خود دارند.

یکی از نکات بارز این دربی حضور بازیکنان خارجی با کیفیت در ترکیب دو تیم از جمله الکسیس گندوز، گولسیانی، العملود و لوکاس ژوائو در پرسپولیس و رافائل سیلوا، جلال الدین ماشاریپوف، دیدیه اندونگ، گائل کاکوتا و گوستاوو بلانکو بازیکنان خارجی استقلال هستند.

منبع: خبرگزاری مهر از میان اخبار

آمار عجیب جواد نکونام مقابل پرسپولیس

ترکیب احتمالی استقلال مقابل پرسپولیس؛ تغییر تاکتیک نکونام برای بردن دربی

ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل استقلال؛ غافلگیری در راه است؟

ساعت بازی فوتبال استقلال - پرسپولیس در دربی 104