پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

آزمایش داروی ضدانگل برای درمان احتمالی کرونا

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
آزمایش داروی ضدانگل برای درمان احتمالی کرونا

محققان دانشگاه لیورپول انگلستان، فاز 1 کارآزمایی بالینی استفاده از داروی ضدانگل «نیتازوکسانید» را برای درمان کووید 19 آغاز کرده اند.

به گزارش مشرق به نقل از مدیکال نیوز، یکی از ابعاد مهم این مطالعه این است که اکثر بیماران شرکت یافته در این آزمایش، به نوع دلتا آلوده شدند از این رو نشان می‌دهد که این دارو در برابر انواع کروناویروس در حال ظهور پتانسیل درمانی دارد.

شواهد حاکی از آن است که به رغم کمپین‌های گسترده جهانی واکسیناسیون، نشانه‌ای از روند کاهشی ابتلاء به کووید 19 وجود ندارد و در حقیقت، وقوع موج‌های فاجعه بارتر بیماری در هفته‌های آتی پیش بینی می‌شود.

تا به امروز، بررسی مجدد داروهای تأیید شده منجر به شناسایی درمان‌هایی برای نوع شدید کووید 19 شده است.

نیتازوکسانید یک داروی ضد انگل تأیید شده از سوی سازمان غذا و دارو آمریکا است که در صورت مصرف بیش از دوز توصیه شده، غلظت‌های ضدویروسی را در طول فاصله زمانی مصرف ایجاد می‌کند.

شرکت کنندگان در این مطالعه 700 میلی گرم نیتازوکسانید به صورت خوراکی دو بار در روز به مدت 7 روز دریافت کردند. نتایج اولیه، ایمنی و تحمل پذیری را نشان داد.

تصمیم به بررسی نیتازوکسانید به عنوان یک کاندیدای احتمالی برای درمان کووید 19 پس از چند مطالعه آغاز شد که نشان داد این دارو دارای پتانسیل ممانعت از کرونا ویروس در مطالعات آزمایشگاهی است.

نتایج یک مطالعه مکزیکی با استفاده از داروی نیتازوکسانید در میان کارکنان مراقبت‌های بهداشتی نشان داد که این دارو از پیشرفت بیماری کووید 19 پیشگیری کرده و خطر مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

نتایج یک کارآزمایی بالینی در برزیل هم نشان داد که نیتازوکسانید دارای اثربخشی برای درمان کووید 19، نه تنها به دلیل خواص ضدویروسی، بلکه به خاطر قابلیت‌های ضدالتهابی اش هم است.

مطالعات متعدد دیگری هم اثربخشی این دارو را به عنوان یکی از داروهای احتمالی کووید 19 نشان داده اند.

منبع: مهر