جمعه 30 شهریور 1403

«آسمانِ هشتم ایران»؛ مشهد میزبان بیش از 5 میلیون زائر رضوی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
«آسمانِ هشتم ایران»؛ مشهد میزبان بیش از 5 میلیون زائر رضوی

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، آسمان ما ایرانی‌ها هشت طبقه دارد از آسمان هفتم که عبور کنی جایی داری به نام طیقه هشتم از ملکوت که آنجا با هر اعتقاد و مسلکی امیدواری برای تسکین و شفاست. حرم امن رضوی (ع) در شهر مشهد که یک ایران فرش این بارگاه و صحن بزرگ آن است در آخرین روز ماه صفر مصادف با 25 شهریور شاهد حضور بیست و پنج میلیونی مردمی بود که با هزار امید خود را به آنجا رساندند...

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، آسمان ما ایرانی‌ها هشت طبقه دارد از آسمان هفتم که عبور کنی جایی داری به نام طیقه هشتم از ملکوت که آنجا با هر اعتقاد و مسلکی امیدواری برای تسکین و شفاست. حرم امن رضوی (ع) در شهر مشهد که یک ایران فرش این بارگاه و صحن بزرگ آن است در آخرین روز ماه صفر مصادف با 25 شهریور شاهد حضور بیست و پنج میلیونی مردمی بود که با هزار امید خود را به آنجا رساندند و به عرض ارادت و عزاداری در ساحتش پرداختند.

حضور پرشور 5 میلیون زائر امام رضا علیه‌السلام در مشهد مقدس روی دیگر راهپیمایی بزرگ و مانور قدرت تشیع بعد از اربعین حسینی (ع) هر ساله در حرم امام رضا (ع) رقم می‌خورد آن‌هایی که هنوز عرق خستگیشان از گرما و شما بخوانید هُرم با برکت حضور در اربعین حسینی آن‌ها خشک نشده چنان طفل بی سر و پا خود را به آستان مقدس رضوی (ع) می‌رسانند و آنجا نیز به خدمترسانی به زوار می‌پردازند. آمار و ارقام مراسم با عظمت حضور زائران برای عرض ارادت به امام هشتم به نقل از مسئولین قابل توجه است. حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد با پیش‌بینی سفر حدود 700 هزار زائر پیاده در دهه پایانی صفر به مشهدالرضا، می‌گوید: «حرکت زائران پیاده، از 20 روز قبل آغاز شده و روز جمعه (25 شهریورماه) شاهد بیشترین تردد زائران پیاده در مسیر‌های منتهی به مشهد بودیم. این در حالی است که تا پایان روز جمعه بیش از 315 هزار نفر زائر پیاده، خود را به شهر مقدس مشهد رسانده‌اند.» آنگونه که معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان‌رضوی به «ایران» می‌گوید: «در حال حاضر تمام ورودی‌ها به مشهدالرضا مملو از جمعیت بوده و جریان خدمتگزاری به زائرین تا پایان شهریورماه ادامه دارد.» وی با اشاره به تداوم خدمتگزاری به زائرین امام رضا (ع) از آن‌ها درخواست می‌کند به منظور مواجه نشدن با تراکم جمعیتی، برای بازگشت به شهر‌های خود برنامه‌ریزی کنند.

اسکان 70 هزار زائر امام رضا (ع) در همین حال محسن هوشمند، رئیس مرکز ارتباطات آستان قدس رضوی نیز به «ایران» می‌گوید: «در حوزه خدمت‌رسانی به زائرین امام مهربانی‌ها، 150 موکب پذیرایی تا 5 محور منتهی به مشهد راه‌اندازی کرده‌ایم.»

وی می‌افزاید: «بخشی از موکب‌ها امدادرسانی به خدام، کفشداران و دربانان را و بخشی دیگر نیز امکانات زیرساختی به موکب‌دارانی که از شهر‌های مختلف به مشهد سفر کرده بودند را برعهده گرفته و اقلامی نظیر برنج، گوشت و... را در اختیار آن‌ها قرار دادند.» محسن هوشمند به اقداماتی نظیر ایجاد اسکان ارزانقیمت برای زائرین نیز اشاره کرده و می‌گوید: «در داخل حرم مطهر امکان اسکان برای 70 هزار نفر را ایجاد کرده‌ایم. پارکینگ‌های حرم و مسیر‌های زیرگذر حرم را تبدیل به محل اسکان کرده و 6 هزار نفر را در هر شب اسکان داده‌ایم. همزمان 30 هزار نفر را در 27 موکبی که در اطراف حرم پیش‌بینی کرده بودیم مستقر کرده و به آن‌ها خدمت‌رسانی کردیم. بجز آن در طرحی به نام دارالکرامه، مکان‌هایی مانند ورزشگاه امام رضا و باغ اردوگاه خاتون را تبدیل به مکان اقامتی کرده و 24 هزار نفر را اسکان دادیم. حتی ساختمان مرکزی آستان قدس در نبش چهارراه شهدا که مکانی اداری بود را در ایام تعطیلات به مکان استراحتی زائرین تبدیل کرده و در مجموع 70 هزار زائر امام رضا (ع) را اسکان دادیم.» طبق گفته رئیس مرکز ارتباطات آستان قدس رضوی به «ایران»، تمام چایخانه‌های حرم رضوی با کمک هیأت‌های استان‌های مختلف به صورت 24 ساعته فعال بوده و در هر چایخانه 300 هزار پذیرایی (چای، شربت و...) میان زائرین توزیع شده است.

خدمت‌رسانی به 315 هزار زائر پیاده همزمان با سالروز شهادت امام رضا (ع)، بیش از 315 هزار زائر پیاده از ساکنان روستا‌های اطراف شهر از 6 مسیر منتهی به مشهد وارد حرم رضوی شده و در مراسم سوگواری شهادت امام هشتم (ع) حضور پیدا کردند. طبق گفته حسین رضایی، سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع)، زائران پیاده در مسیر‌های سرخس، فریمان، نیشابور و قوچان به سمت مشهد حرکت کرده و بیشترین تردد زائران مربوط به مسیر‌های نیشابور و قوچان است. وی می‌افزاید: «320 ایستگاه صلواتی برای پذیرایی از زائران پیاده در مسیر‌های منتهی به مشهد فعال شده و در مجموع 20 هزار خادم به زائران پیاده در طول مسیر‌های منتهی به مشهد خدمت‌رسانی کردند. افزون بر این طبق روال هر ساله، اهالی روستای اهل سنت «جمال‌زاده» واقع در 45 کیلومتری مشهد، از 2 روز قبل تا پایان روز جمعه به صورت رایگان از زائران پذیرایی کردند.» پذیرایی در 320 ایستگاه صلواتی در همین حال بخشعلی بیاتی، معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی با اشاره به خدمت‌رسانی بیش از 320 ایستگاه صلواتی در 6 مسیر منتهی به شهر مشهد به زائران پیاده می‌گوید: «بزرگ‌ترین ایستگاه خدمت‌رسانی به زائران پیاده در مسیر مشهد به نیشابور متعلق به خادمان کفشدار حرم مطهر رضوی است. همچنین ایستگاه صلواتی حضرت جوادالائمه (ع) به‌عنوان بزرگ‌ترین ایستگاه در مسیر جاده مشهد به نیشابور، به زائران خدمت‌رسانی کرده و خادمان آن را کفشداران و نمایندگان آستان قدس رضوی تشکیل می‌دهند.» ترافیک نیمه‌سنگین و سنگین با پایان عزاداری شهادت امام رضا (ع) آنگونه که پیش‌بینی می‌شود از عصر روز شنبه و با آغاز موج بازگشت زائران، ترافیک در خروجی‌های مشهد نیمه‌سنگین و سنگین خواهد شد. سرهنگ حسین میش‌مست، رئیس پلیس راه خراسان‌رضوی با اشاره به استقرار 2 هزار دستگاه اتوبوس برای بازگشت زائران در پایانه مسافربری مشهد می‌گوید: «رانندگان و زائران باید زمان بازگشت خود را مدیریت کرده و حتی‌المقدور بازگشت را به روز‌های آتی موکول کنند. رئیس پلیس راه خراسان‌رضوی از رانندگان خواست از رانندگی در زمان خستگی پرهیز و با رعایت سرعت مطمئن تردد کنند.»

فقط یکی از هزاران خدمت مردمی گردانی از زنان کرمانی بودند که حاج قاسم سلیمانی نامشان رو گردان نانواها گذاشته بودند و در هشت سال دفاع مقدس برای رزمنده ها نان می پختند و در ایام شهادت امام رضا به همراه فرزندانشان برای زائران پیاده امام رضا (علیه السلام) نان می پختند.