شنبه 29 اردیبهشت 1403

آسیب‌شناسی اکوسیستم دانش‌بنیان توسط نخبه جوان / پتانسیل تبدیل به هاب منطقه‌ای علم و فناوری را داریم

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
آسیب‌شناسی اکوسیستم دانش‌بنیان توسط نخبه جوان / پتانسیل تبدیل به هاب منطقه‌ای علم و فناوری را داریم

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، دوازدهمین همایش ملی نخبگان با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و جمعی از وزرا و نخبگان در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر آیین افتتاحیه، نشست‌های تخصصی و مختلفی برگزار شد و در آیین اختتامیه نخبگان سخنرانی و طرح بحث‌های متفاوتی را مطرح کردند.

یکی از نخبگانی که در این مراسم سخنرانی کرد، نیما بهشتی زاده، دانش آموخته دکتری تخصصی مهندسی بافت دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.

او با اشاره به شعار سال گفت: در سال جاری، با توجه به شعار سال «تولید، دانشبنیان، اشتغال آفرین»، اقدامات موثری در حوزه اقتصاد دانش بنیان صورت گرفته است. توجه دستگاههای حاکمیتی و دولتی به مسائل این حوزه بیش از سالهای قبل بوده است. این نکتهای است که همه فعالین این حوزه حول آن وحدت دارند. لکن این میان، وضعیتی رقابتی تا پایان سال ایجاد شده است. گویا که با پایان سال، حمایت از شرکت های دانش بنیان به اتمام خواهد رسید.

او رشد قارچ گونه شرکتهای دانش بنیان و تلاش برای موفقیت دانش بنیان سازی شرکت ها را یک آفت دیگر دانست و افزود: کارخانه ای که 80 سال تولید محصولات بی کیفیت را در سایه عدم وجود رقبای داخلی و ممنوعیت واردات اجناس مشابه از خارج ادامه میدهد، دانشبنیان شناخته میشود تا از مزایای دانش بنیانی استفاده کند. از طرفی همه امکانات و بودجه های تخصیصی و مزایای دانش بنیانی، نصیب موسسان و مدیران شرکت ها می گردد.

سهم مردم عادی جامعه از اقتصاد دانش بنیان چیست؟ آیا در تخصیص امکانات دانش بنیانی، رسیدن کالا به دست مصرف کننده نهایی یعنی مردم، قابل پیش بینی است یا نه؟ چند درصد مردم جامعه از دانش بنیان بودن اقتصاد نفع می برند؟ فقرا و مستمندان، روستاییان و عشایر، شهرهای مرزی، مناطق دور از مرکز چقدر از آورده های اقتصاد دانش بنیان متنعم هستند؟

او اقتصاد دانش بنیان را فرصتی گران مایه برای ایران عنوان کرد و گفت: اشتغال فراگیر دانش آموختگان دانشگاهی در زمینه های مختلف علمی و فناوری، سبب ظهور و بروز نسل جدیدی از کارآفرینی شده است که در آن، هدف تولید محصول و رساندن آن به مصرف کننده است.

وی افزود: بازارهای بزرگ صادراتی کشورهای همسایه، پتانسیل بسیار مهمی در عرصه اقتصاد و دیپلماسی اقتصادی به وجود آورده است. با وجود رقابتهای تنگاتنگ کشورهای همسایه و منطقه غرب آسیا و با وجود تحریمهای ظالمانه، ایران اسلامی همچنان در برخی علوم از جمله فناوری سلولهای بنیادی، پزشکی بازساختی، فناوری نانو و زیست فناوری پیشتاز است.

او رویکردهای حمایتی و تشویقی حاکمیتی موجود در عرصه اقتصاد دانش بنیان را پیش زمینه تبدیل ایران به هاب منطقهای فناوری و نوآوری دانست و افزود: لکن اگر این رویکردها همراه با سیاست صحیح، منطقی، دارای پشتوانه عقلانی و همراه با نگرش صحیح رو به جلو باشد. در غیر این صورت، آفتهایی مانند همین رشد صوری و کاغذی شرکتهای مناطق آزاد، گریبان گیر دانش بنیانی ها خواهد شد.

او با ضمن تشکر از زحمات چندین ساله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تشکیل و شناساندن زیست بوم فناوری و نوآوری ایران و هدایت بازیگران و کارگزاران در مسیر پیشرفت، پیشنهاداتی را که می توان در برنامه های آتی تایید محصولات و شرکت های دانش بنیان و تخصیص اعتبارات برای آنها در نظر گرفت، عنوان کرد:

1. شرکت های صنعتی بزرگ، اکثرا دارای واحدهای تحقیق و توسعه هستند.

در نظر گرفتن این شرکتها به عنوان دانشبنیان، جز با هدف افزایش آمار شرکتها همراه نخواهد بود که این امر قبلا توسط رهبری معظم انقلاب نفی شده است.

2. فرآیند ایده تا بازار شرکتهای دانش بنیان، تا رساندن محصول به دست مصرف کننده نهایی دنبال شود تا هم مردم کف جامعه از مزایای اختصاص یافته به این حوزه بهرهمند گردند، و هم امکان سواستفاده افراد در تشکیل صوری شرکت ها به حداقل برسد.

3. پیشنهاد میشود در دولت مردمی، امکان مردمی سازی اقتصاد دانش بنیان بیش از پیش در نظر گرفته شود. فرآیندهای تایید صلاحیتها، صدور مجوزها، تشکیل کارگزاری های فناوری و... میتوانند از ظرفیت عظیم مردم و قشر دانشگاهی بهره مند شوند.

4. در رساندن محصولات دانش بنیان به مراکز خارج از شهرها، روستاها و مناطق مرزی مشوق هایی در نظر گرفته شود. همچنین، به منظور افزایش صادرات غیرنفتی کشور، سیاست های تشویقی صادرات محصولات دانش بنیان تقویت گردد. در این مهم، همکاری سایر ارگانهای حاکمیتی و دولتی مانند وزارت صمت و وزارت امورخارجه تسهیل گر خواهد بود.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

بنیاد ملی نخبگان

شرکت های دانش بنیان حکمرانی نخبگانی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
آسیب‌شناسی اکوسیستم دانش‌بنیان توسط نخبه جوان / پتانسیل تبدیل به هاب منطقه‌ای علم و فناوری را داریم 2
آسیب‌شناسی اکوسیستم دانش‌بنیان توسط نخبه جوان / پتانسیل تبدیل به هاب منطقه‌ای علم و فناوری را داریم 3