جمعه 28 اردیبهشت 1403

آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاهها / ایجاد "ایران قوی" در سایه همدلی و هم‌افزایی دانشگاهیان

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاهها / ایجاد "ایران قوی" در سایه همدلی و هم‌افزایی دانشگاهیان

سال تحصیلی 1403-1402 امروز برای بیش از سه میلیون دانشجو رسما در دانشگاههای سراسر کشور آغاز شد.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سال تحصیلی 1403-1402، امروز رسما برای بیش از سه میلیون و 200 هزار دانشجو در دانشگاه‌های سراسر کشور آغاز شد.

این در حالی است که طبق اعلام وزارت علوم سال تحصیلی برای ورودی های جدید دوره کارشناسی دانشگاه ها و دانشجو معلمانی که از طریق آموزش و پرورش قرار است پذیرفته شوند به دلیل زمان لازم برای بررسی صلاحیت‌های علمی و گزینشی از هفته سوم مهر آغاز می‌شود.

پیام وزیر علوم در آغاز سال تحصیلی جدید

بر اساس آخرین آمار در سال تحصیلی 1401-1400، تعداد دانشجویان سه میلیون و 342 هزار و 220 نفر بوده است که از این تعداد اکثریت یعنی 61.93 درصد در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند. بر اساس همین آمار، 57 درصد از کل دانشجویان (حدود یک میلیون و هزار نفر) در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم شامل دانشگاه‌های جامع، تخصصی، پیام نور، فرهنگیان و علمی‌کاربردی تحصیل می‌کنند و بقیه در حال تحصیل در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد هستند.

امسال و پس از این ثبت نام دوره های جدید و ورودی‌های جدید دانشگاه آزاد، چیزی حدود 400 هزار نفر در این دانشگاه تحصیل خواهند کرد.

سال تحصیلی جدید و حضوری بودن کلاس ها و امتحانات

امسال دومین سال تحصیلی حضوری دانشگاهها پس از همه گیری کروناست. در حالیکه از مدت ها قبل حرف و حدیث هایی برای مجازی شدن دانشگاهها برای مدیریت ترافیک شهری در اول مهرماه مطرح بود اما معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد سال تحصیلی دانشگاه‌ها از اول مهر آغاز می شود و همه کلاس ها حضوری است و امکان حضور و غیاب هوشمند هم در برخی دانشگاه‌ها فراهم شده است.

مصمم تر برای استقرار عدالت آموزشی

زلفی گل، وزیر علوم در پیام تبریکی برای سال تحصیلی جدید اعلام کرد: امیدوارم کارنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم که نشان مردمی را بر سینه دارد، به قلم‌ها و قدم‌های اساتید معزز، دانشجویان شریف و کارکنان خدوم نظام آموزشی، مقبول طبع مردم نجیب و اسباب آبرومندی دست‌اندرکاران آموزش عالی قرار گیرد. مصمم‌تر و مسئولانه‌تر از پیش، در استقرار عدالت آموزشی خواهیم کوشید و در صیانت از حقوق دانشگاهیان، حاکمیت قانون، حفظ استقلال، توسعه رفاه، ایجاد آرامش و تعمیم حمایت مالی و معنوی گام خواهیم برداشت و از فرزندان فرهیخته‌ام فروتنانه می‌خواهم که با کسب توفیق در مراتب تحصیلی، رضایت خداوند و نشاط خانواده‌های خویش را رقم بزنند.

طهرانچی: دانشگاه آزاد و تلاش برای فرهنگ سازی و توسعه علمی

طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی اعلام کرد: دانشگاه آزاد اسلامی فرهنگ‌سازی و توسعه علمی را که رابطه مستقیمی با موضوعات اجتماعی، اقتصادی و فناوری دارد را دنبال می کند و به همین جهت، تربیت قوه عاقله را به عنوان یک رسالت در دانشگاه تعریف کرده است و به ابعاد اخلاقی، هویتی و معنوی دانشجویان در کنار بعد تخصصی و علمی توجه دارد.

از همه استادان، پژوهشگران، معلمان، دانشجویان، کارکنان دلسوز و مسئولان واحدهای دانشگاهی می‌خواهم در سال تحصیلی پیشرو با جدیت در جهت تحقق شعار سال و توسعه کشور مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان و تقویت حوزه های علمی و فناوری توجه ویژهای داشته باشند.

امیدوارم سال تحصیلی جدید همراه با تحقق برنامه های ارزشمند جامعه علمی کشور و به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی، امیدبخش به دستاوردهای علمی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی باشد.

شریف دانشگاهی با تلفیق آموزش، پژوهش و کارآفرینی

جلیلی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز در این رابطه با پیامی تاکید کرد: این شروع دوباره، برای ما در «شریفِ عزیز» سرآغاز دوره‌ای تازه از کار و تلاش است که علم‌جویان و دانش‌پژوهانِ شریفی را با بهره‌گیری از دانش و تجارب استادان فرهیخته دانشگاه؛ به دانشمندان، پژوهشگران، فناوران، کارآفرینان، و ثروت آفرینانی بزرگ‌اندیش تبدیل می‌کند. امروز ایرانِ ما بیش از گذشته به متخصصانی توانمند در مسیر پیشرفت خود نیازمند است و از این رو، هرروز بیش از روز قبل اهمیت نقش و جایگاه دانشگاه صنعتی شریف در سپهر علمی کشور نمایان می‌شود.

شریف در دوران جدید حیات خود، دانشگاهی است که با تلفیق آموزش، پژوهش و کارآفرینی؛ عرصه‌ای برای «زندگی» خلق می‌کند و از یک سو به ارتقای کیفیت زندگی اعضای خانواده‌ی خود توجه نموده و از سوی دیگر برای ارتقای کیفیت زندگی مردم عزیز ایران، نو به نو ایده‌ها و دستاوردهای تازه‌ای ارائه می‌کند. ما از تاریخ پرافتخار دانشگاهمان آموخته‌ایم با گذر از رنج‌ها و عبور از بحران‌ها، به چیزی جز یک پیشرفت پایدار و معنادار فکر نکنیم و از این رو، آغاز یک سال تحصیلی جدید برای ما به معنای یک گام حرکت به سوی تحقق آرمان‌هاست.

هشدار نسبت به پروژه دشمن برای امیدزدایی، یاس‌آفرینی و انفعال در دانشگاه

مقیمی رئیس دانشگاه تهران نیز در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی تاکید کرد: نقش‌آفرینی دانشگاه تمدن‌ساز به عنوان نقطه کانونی حل چالش‌های کشور و بروز و ظهور آن به عنوان قوه عاقله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و کانون اندیشه‌ورزی انقلاب اسلامی، در گروی تحقق مسئولیت‌پذیری اجتماعی و عمل جهادگونه همه ارکان و ذی‌نفعان نهاد علم نسبت به شکوفایی آینده این مرز و بوم است. بر همگان روشن است که "ایران قوی" در همدلی، همگرایی و هم‌افزایی آحاد ملت بویژه اهالی دانش و اخلاق جلوه‌گر می‌شود؛ و از همین روست که حرکت شتابان ایران قوی، بزرگ و مستقل در سایه پیشرفت‌های خیره‌کننده علمی، چنان خواب را از چشم بدخواهان این ملت ریشه‌دار و پرافتخار ربوده است که به هر دسیسه و توطئه‌ای برای متوقف نمودن قطار پیشرفت علم و فناوری ایران بزرگ متوسل می‌شوند. آنها در این میان، برای نشانه گرفتن ایران، بیش از هر طرح و برنامه‌ای، نهاد علم و اهل دانش را هدف پروژه امیدزدایی، یاس‌آفرینی و انفعال ظرفیت‌های ناب انسانی کشور قرار داده‌اند.

در میانه برنامه تردیدافکنی و شبهه‌سازی دشمن در فضای دانشگاه و جامعه، منش استادی اعضای هیأت علمی در کنار بصیرت، دشمن‌شناسی و روحیه تتبع دانشجویان و الگوگیری همه ارکان دانشگاه از ایثارگری‌های قهرمانان واقعی ملت می‌تواند همچون نسیمی از نشستن غبار القاگری‌ها بر سیمای دانشگاه جلوگیری نموده و راه روشن آینده را پیش روی جامعه ترسیم نماید؛ هر چند که در پی هر نقشه رهزنان آرامش و امنیت، وعده الهی محقق شده و نه تنها مکرشان به خودشان باز می‌گردد، که وحدت و دوستی و محبت بین دلسوزان میهن افزون می‌شود.

در این فرصت، با آرزوی سرافرازی و سربلندی دانشگاهیان گرانقدر در عرصه جهاد علمی و فرهنگی در سال تحصیلی جدید، کارنامه درخشان‌تری را برای نماد آموزش عالی کشور در سال پیش رو نوید می‌دهم؛ چراکه اکنون پس از گذشت دو سال تلاش بی‌وقفه و صادقانه خدمتگزاران در مدیریت جاری دانشگاه تهران، شاهد به بار نشستن نهادسازی‌های جدید، نمو دانشکده‌های تازه تاسیس، اجرای بسته تحولی آموزشی با رویکرد تحول رشته‌ای و مهارت‌افزایی دانشجویان، رکوردشکنی بیشتر در کسب رتبه‌های جهانی، ارتقای زیرساخت‌های پژوهشی، فرهنگی و رفاهی و ده‌ها ایده دیگر که به صحنه عمل آورده شده‌اند، خواهیم بود؛ که قطعاً با همفکری‌ها و همراهی‌های کلیه ذی‌نفعان دانشگاه همانند گذشته، این مسیر افتخارآفرین با انگیزه و قدرت فزونتر برای دستیابی به کامیابی‌ها و قله‌های پیشرفت بی‌وقفه استمرار خواهد یافت.