دوشنبه 28 خرداد 1403

آفریقای جنوبی: حکم لاهه قاطعانه‌ترین واکنش در برابر اسرائیل است

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
آفریقای جنوبی: حکم لاهه قاطعانه‌ترین واکنش در برابر اسرائیل است

اقتصادنیوز: آفریقای جنوبی از حکم دادگاه لاهه درباره توقف عملیات اسرائیل در شهر رفح استقبال و آن را «قاطعانه‌ترین» واکنش در برابر رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی اعلام کرد: رای دیوان بین‌المللی دادگستری بی‌سابقه است و ما در رابطه با این حکم با شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط خواهیم بود.

دیوان بین‌المللی دادگستری کمی پیش با صدور حکم خود در پاسخ به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایت نسل‌کشی علیه مردم غزه، خواهان توقف فوری عملیات این رژیم در شهر رفح شد و از تل‌آویو خواست تمامی اقداماتی را که منجر به نسل‌کسی می‌شود، متوقف کرده، کمک‌های انسانی را به غزه منتقل کند و به کمیته‌های بین‌المللی اجازه دهد برای انجام تحقیقات درباره جنایات نسل‌کشی رژیم صهیونیستی وارد غزه شوند.

خبر مرتبط واکنش دبیرکل سازمان ملل به حکم دادگاه لاهه علیه اسرائیل

اقتصادنیوز: دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه تاکید کرد که حکم دادگاه لاهه به اسرائیل برای توقف عملیات نظامی در رفح "الزام آور" است.

به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی در ادامه اعلام کرد این حکم دیوان دادگستری الزام آور است و رژیم صهیونیستی باید به آن عمل کند. رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز ضمن استقبال از این حکم دیوان بین‌المللی دادگستری تصریح کرد: بار دیگر به نمایندگی از مردم غزه شواهد محکمی را به دیوان دادگستری ارائه کردیم. وی افزود: امیدواریم حکم دیوان بین‌المللی دادگستری اجرا شود زیرا به توقف نسل کشی در غزه کمک می‌کند.

سخنگوی تیم حقوقی آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری نیز ضمن الزام‌آور بودن حکم لاهه، گفت رژیم صهیونیستی حق ندارد آفریقای جنوبی را به دروغگویی متهم کند زیرا که دیوان به حقایق اثبات شده، استناد کرده است. وی در ادامه تاکید کرد اگر واشنگتن برای محافظت از رژیم صهیونیستی از حق وتو استفاده کند قوانین بین‌المللی را به خطر خواهد انداخت. نباید برای فرار از مجازات، رژیم صهیونیستی محافظت شود. ششم ماه مه ارتش رژیم صهیونیستی حمله زمینی به شهر رفح را شروع کرد و یک روز بعد گذرگاه مرزی رفح با مصر را به اشغال خود درآورد و همین امر مانع از انتقال کمک‌های انسانی به غزه و خروج زخمی‌ها برای درمان از طریق گذرگاه رفح شد. همچنین طبق اعلام سازمان ملل، بر اثر این حمله زمینی، نزدیک به یک میلیون فلسطین از رفح آواره شدند، تنها مقدار کمی ملزومات اساسی و دارو وارد غزه می‌شود که طبق هشدارهای بین‌المللی و نهادهای رسمی فلسطین، تهدیدی برای وقوع یک فاجعه انسانی است. اواخر دسامبر 2023 آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد. آفریقای جنوبی سپس طی درخواستی که بخشی از این شکایت است از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست به رژیم صهیونیستی دستور دهد فورا عملیات نظامی در رفح را متوقف کند. دیوان بین‌المللی دادگستری نیز 26 ژانویه در پاسخ به این شکایت با صدور حکمی از رژیم صهیونیستی خواست تدابیری را برای ممانعت از وقوع جنایت نسل‌کشی در غزه اتخاذ کند و وضعیت انسانی این باریکه را بهبود ببخشد. این دیوان امروز هم با صدور حکمی از رژیم صهیونیستی خواست عملیات خود را در شهر رفح متوقف کند. جنگ غزه بیش از 116 هزار فلسطینی شهید یا زخمی برجای گذاشته است که بیشتر آنها کودک و زن هستند و حدود 10 هزار نفر نیز در میان ویرانی و قحطی عظیم که جان کودکان و سالمندان را گرفت، مفقود شده‌اند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
آفریقای جنوبی: حکم لاهه قاطعانه‌ترین واکنش در برابر اسرائیل است 2