یک‌شنبه 15 مهر 1403

آمریکا ناچار به تعدیل تحریم‌ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آمریکا ناچار به تعدیل تحریم‌ها

تهران - ایرنا - روزنامه تجارت در سرمقاله امروز خود نوشت: در حالی دولت ترامپ ادعای تحریم 18 بانک ایرانی را مطرح کرد که بنابر اعلام مسوولان، این بانک‌ها از مدتها قبل تحریم شده بودند و این اعلامیه بیش از آنکه گام اقتصادی باشد، گامی سیاسی با هدف بهره‌گیری از آن برای پیروزی در انتخابات آمریکاست.

روزنامه تجارت یکشنبه 20 مهر در سرمقاله‌ای به قلم کورش شرف‌شاهی روزنامه‌نگار، آورده است: این اعلام تحریم بانکهای ایران نشان می دهد که ترامپ، رییس جمهوری احساساتی و بی توجه به آینده است. یک رییس جمهور عاقل باید بداند که قرار است 4 سال ریاست کند و برای هر روز این 4 سال برنامه های جداگانه داشته باشد، مدیریت زمانی که به عقل ترامپ و مشاورانش نرسید. البته یکی از مهمترین چالش های ترامپ، همانند چالش تمام روسای جمهور و فعالان سیاسی جهان یعنی وعده دادن بود. ترامپ در مبارزات انتخاباتی بارها از برجام انتقاد کرده و قول داده بود در اولین فرصت از برجام خارج شود و توافق بزرگتری را با ایران امضا کند، وعده ای که قسمت اول آن در اختیار خودش بود اما قسمت دوم در اختیار ایران بود که هرگز محقق نشد.

ترامپ قبل از آنکه در ابتدای دولتش از برجام خارج شود، می بایست فکر این روزهای پر از اشتباه را می کرد و خروج از برجام را به عنوان برگه ای تبلیغاتی، در دست نگه می داشت. اما رفتار کودکانه و به دور از آینده نگری او باعث شد تا با تمام برگ های دستش بازی کند و چون برای امروز حرفی برای گفتن ندارد، ناچار به یاوه گویی می شود که بیشتر آبرویش را می برد. اما در طرف دیگر کینه توزی های ترامپ، ایران قرار داد که 4 سال است در سخت ترین شرایط به مسیر خود ادامه داده و اکنون از این آزمون با همه سختی ها سربلند بیرون آمده است. اگر چه مردم ایران دلار 30 هزار تومانی، سکه 15 میلیون تومانی، پراید 130 میلیون تومانی و بسیاری قیمت های نجومی را تجربه کرده اند، اما کینه توزی های ترامپ را تحمل کرده و منتظر پایان انتخابات آمریکا هستند.

فارغ از پیروزی ترامپ یا بایدن، بی شک رییس جمهور بعدی آمریکا در وضعیت اقتصادی ایران اثر گذار است. اگر بایدن پیروز شود، که به دنبال عملیاتی کردن شعارهای انتخاباتی اش، به برجام باز می گردد و باید تحریم ها را بردارد. اما اگر ترامپ پیروز انتخابات شود، ناچار به اصلاح رویه با ایران خواهد بود. ترامپ در کنار دشمنان قسم خورده ایران همچون جان بولتون با تمام مهره هایش بازی کرد و در تمام این سالها همواره پیام مذاکره با ایران را به اشکال گوناگون مخابره کرد.

اگر ترامپ بار دیگر رییس جمهور آمریکا شود، ناچار است گام های عملی برای مذاکره بردارد و این بار به وعده انتخاباتی مذاکره با ایران در کمتر از یک هفته عمل کند، به ویژه آنکه بارها مسوولان ایران اعلام کرده اند که ترامپ برای مذاکره با ایران باید حسن نیت خود را نشان دهد. با توجه به همه اتفاقاتی که رخ داده، بی شک انتخابات آمریکا نقطه آغازی برای اقتصاد ایران خواهد بود و دلالان و سفته بازان این روزها را به خط پایان خواهد رساند که می تواند نتیجه آن کاهش یک باره قیمت ها باشد.

*س_برچسب‌ها_س*