یک‌شنبه 22 مهر 1403

آیا محمود عباس به قطع همکاری‌های امنیتی با اسرائیل پایبند می‌ماند؟

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آیا محمود عباس به قطع همکاری‌های امنیتی با اسرائیل پایبند می‌ماند؟

تهران - ایرنا - محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال برنامه رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری و دره اردن، همکاری‌های امنیتی با این رژیم را قطع کرده اما وی در گذشته نسبت به چنین وعده‌هایی پایبند نبوده است و حالا برخی طرف های اسرائیلی پیش بینی می کنند که وی به همکاری و تعامل با تل آویو، حتی به صورت مخفیانه ادامه خواهد داد.

عباس سه‌شنبه گذشته در اعتراض به گسترش اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی در نشست رهبران فلسطینی در رام‌الله اعلام کرده بود که فلسطینی‌ها همه توافق‌های امضا شده با آمریکا و اسرائیل را لغو می‌کنند و دیگر به هیچ یک از تعهدات امنیتی با این دو طرف، پایبند نخواهند بود.

تصمیم وی در این باره به معنای توقف تمامی تفاهم‌منامه‌ها و توافق‌های امضا شده با رژیم اسرائیل به ویژه پیمان اسلو است که بر اساس آن تشکیلات خودگردان فلسطین تاسیس شد. بسیاری از مقامات صهیونیستی از قطع همکاری‌های امنیتی وحشت دارند و آن را موجب بر هم خوردن امنیت در سرزمین فلسطین می‌دانند.

«گادی شمنی» یک افسر سابق بلندپایه رژیم صهیونیستی روز جمعه درباره عواقب توقف همکاری‌های امنیتی میان تشکیلات خودگردان با اسرائیل هشدار داد و گفت این اقدام به وخامت اوضاع امنیتی در فلسطین منجر می‌شود و بدون این همکاری‌ها خطر وقوع درگیری‌ها افزایش می‌یابد.

در راستای تصمیم قطع همکاری‌ها با آمریکا و اسرائیل محمد اشتیه نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذیربط خواست دستورات اخیر عباس را در خصوص لغو توافقنامه‌های امضا شده با دو طرف عملی کنند.

منابع صهیونیستی اعلام کرده اند که نیروهای امنیتی فلسطین صبح دیروز جمعه شهرک ابودیس در حوالی قدس را ترک کردند.

با وجود اقدامات عملی تشکیلات خودگردان فلسطین، روزنامه یدیعوت آخرونوت به نقل از مقامات ارشد صهیونیستی مدعی شد که همکاری امنیتی بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین قرار است به صورت مخفیانه ادامه داشته باشد.

این مقامات اضافه کردند که فلسطینی‌ها به اسرائیل گفتند که آماده قطع همکاری نیستند و اجازه وقوع حوادث خشونت آمیز را نمی‌دهند.

این روزنامه صهیونیستی گزارش داد، تشکیلات امنیتی اسرائیل نگران است که حماس با استفاده از تشدید تنش‌ها فعالیت‌های خود را در کرانه باختری افزایش دهد.

شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی روز گذشته گزارش داد که فرد حمله کننده به چند راننده در کرانه باختری در اوایل هفته احتمالا یک افسر پلیس فلسطینی بوده است. این درحالی است که اقدام برای مبارزه علیه رژیم صهیونیستی از سوی افسران تشکیلات خودگردان فلسطین به مدت‌ها پیش بازمی‌گردد. از سوی دیگر مقامات نظامی رژیم صهیونیستی نسبت به وقوع درگیری‌ها در واکنش به طرح کابینه برای الحاق یکجانبه کرانه باختری هشدار داده‌اند.

سران رژیم صهیونیستی ابتدا تصمیم عباس برای قطع همکاری‌های امنیتی با اسرائیل را بلوف می‌دانستند اما اکنون نسبت به بر هم خوردن امنیت ابراز نگرانی کرده‌اند. درحالیکه رئیس تشکیلات خودگردان در گذشته چندین بار به قطع روابط امنیتی با اسرائیل جامه عمل نپوشانده اما این بار موضع تشکیلات خودگردان در این خصوص رژیم صهیونیستی را به وحشت انداخته است.

*س_برچسب‌ها_س*