یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

اتحاد جهان اسلام؛ یکی از سیاست‌های سند توسعه فرهنگ مهدویت

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
اتحاد جهان اسلام؛ یکی از سیاست‌های سند توسعه فرهنگ مهدویت

حجت‌الاسلام کلباسی گفت: یکی از مسئله سیاست‌های سند توسعه فرهنگ مهدویت این است که باید مهدویت در محور اتحاد جهان اسلام حرکت کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین روح‌الامین مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در استودیوی گفت‌و‌گوی ویژه خبری درباره تصویب سند توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار گفت: مهدویت مجموعه‌ای از مسائل مربوط به گذشته، آینده و حال است. اگر این برنامه و فرهنگ در چارچوب مشخص علمی ترویج نشود، چه بسا خودِ این سند به عامل بازدارنده تبدیل شود.

حجت‌الاسلام کلباسی در پاسخ به این پرسش که علت تصویب سند مهدویت چیست، افزود: حدود یکی دو دهه پیش که در شهر قم مباحث مهدویت مطرح بود، دو سه برنامه اعلام شده بود. عده‌ای یک هفته را به عنوان هفته مهدویت اعلام کرده بودند. گروهی دهه مهدویت را اعلام کرده بودند. کسانی دیگر از پانزدهم مهدویت نام می‌بردند. یکی از مسائل همکاران صداوسیما این بود که کدام یک از این‌ها برای مهدویت صحیح است.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم درباره نگاه‌های متفاوتی که به مهدویت وجود دارد، ادامه داد: بعضی‌ها مهدویت را صرفاً با نگاه کمیته امداد می‌بینند. یعنی یک جایگاهی است تا عده‌ای حاجت هایشان را مطرح کنند. بعضی‌ها به مهدویت به عنوان موعود جهانی و حرکت تاریخ یاد می‌کنند. عده‌ای ممکن است به مهدویت با جنبه تخریبی نگاه کنند. مثل انتظار منفی. اینکه به اصلاح جامعه کاری نداشته باشیم، خودِ حضرت این مسائل را درست می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا متولیان فرهنگی موظفند براساس چارچوب‌های علمی و دلایل معتبر مهدویت را در آن مسیر قرار دهند، تصریح کرد: بار‌ها رهبر انقلاب فرمودند باید کار مهدویت کار عالمانه‌ای باشد.

حجت‌الاسلام کلباسی درباره سیاست‌های این سند بیان کرد: این سند مقدمات، اصول و سیاستی‌هایی دارد که این سیاست‌ها چارچوب‌های حرکت را مشخص می‌کند. اولین سیاست این است که نگاه مهدویت نگاه جهانی است. یعنی ما نمی‌توانیم مهدویت را در یک محیط داشته باشیم. چون آرمان آرمان جهانی است. مسئله دیگر این است مهدویت باید در محور اتحاد جهان اسلام حرکت کند. نه اینکه به موضوع اختلافی تبدیل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت