چهارشنبه 18 مهر 1403

اجرای موفق طرح محرومیت زدایی شفت الگویی برای توسعه گیلان است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اجرای موفق طرح محرومیت زدایی شفت الگویی برای توسعه گیلان است

رشت - ایرنا - مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان گفت: اجرای موفق محرومیت زدایی شهرستان شفت به عنوان یکی از 31 شهرستان منتخب کشور الگویی برای توسعه سایر مناطق استان گیلان خواهد بود.

یونس رنجکش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به دستورالعمل های اجرایی در راستای محرومیت زدایی این شهرستان که از سوی وزارت کشور پیگیری می شود می توان به الگوی مناسبی برای رفع مشکلات و ساماندهی امور و توسعه آن دست یافت. وی افزود: مهمترین راهکارهای پیشنهادی در اجرایی شدن برنامه ها برای شفت توجه به امکانات، فرصت ها، منابع انسانی و قوانین بالا دستی ، سند توسعه و مردم محور بودن است که با هماهنگی، همکاری و شناخت دقیق ظرفیت ها و هدایت مسیر بهره مندی از آنها می توان به اهداف مورد نظر دست یافت. وی اضافه کرد: با توجه به محدودیتهای بودجه ای در اجرای طرح های عمرانی و خدماتی مهمترین روش، بهره مندی از ظرفیتهای بخش خصوصی و رونق کسب وکارها و ایجاد فرصتهای سرمایه گذاری به واسطه توانمندی های محلی است که باید تلاش شود با ساماندهی ساختارهای مناسب این ظرفیت ها کنارهم قرار گیرند. به گفته مدیر کل دفتر جذب وحمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان؛ در ستاد ویژه محرومیت زدایی شهرستان شفت به ریاست استاندار گیلان و با پیگیری های این اداره کل گام های خوبی در مسیر شناسایی فرصت ها و برنامه ریزی های مرتبط با رفع مشکلات و محرومیت های شهرستان برداشته شده است که در شرایط موجود نیازمند عزمی جدی تر برای جهش توسعه در منطقه هستیم. رنجکش یادآور شد: ارزیابی های آماری نشان دهنده خدمات اثربخش دستگاههای اجرایی در آینده فرآیند توسعه شهرستان است اما جبران عقب ماندگی ها با توجه به ظرفیتهای شفت و استعدادهای موجود در زمینه های مختلف گردشگری، صنعتی، کشاورزی و خدمات باید با همکاری مردم و نخبگان محلی سرعت روند آن بیشتر شود. دبیر ستاد ویژه محرومیت زدایی شهرستان شفت یادآورشد: محور توسعه و برخورداری از ظرفیت های موجود باید متناسب با اسناد بالا دستی برنامه ششم و سند توسعه شهرستان باشد تا در آینده با چالش های احتمالی روبه رو نشود.

وی ادامه داد: برای تدوین سند بر اساس دستورالعمل های وزارت کشور 555شاخص از دستگاههای اجرایی توسط این اداره کل احصا شده است که می تواند در ارزیابی بهتر وضعیت فعلی و چشم انداز آینده شهرستان شفت تاثیر گذار باشد. وی گفت: اگرچه پیش نویس سند توسعه شهرستان شفت از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان تهیه شده است اما باید به منظور سرعت بخشیدن به روند اجرایی شدن بسیاری از پروژه ها با توجه به دستور کار ستاد ویژه، تدوین آن در آینده نزدیک نهایی شود.

طبق ابلاغیه وزارت کشور در هر استان یک شهرستان به عنوان کمتر توسعه یافته انتخاب شده که در استان گیلان شهرستان شفت جزو شهرستان های کمتر توسعه یافته اعلام شد.

شفت با دو بخش مرکزی و احمدسرگوراب، در 25 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است؛ این شهرستان از شمال به رشت و صومعه سرا، از جنوب به استان زنجان و رودبار، از شرق به شهرستان رشت و از غرب به شهرستان فومن محدود می شود.

*س_برچسب‌ها_س*