جمعه 28 اردیبهشت 1403

اختصاص غذای رژیمی برای حاجیان ایرانی / راهنمایی 25000 زائر گمشده

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
اختصاص غذای رژیمی برای حاجیان ایرانی / راهنمایی 25000 زائر گمشده

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد به منظور توجه به ذائقه و سلامت حجاج ایرانی و تأمین هر چه بیشتر رضایت آنها، توزیع غذای رژیمی نیز در کنار غذاهای عادی در برنامه تغذیه آنان قرار دارد.

- اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سیدعباس حسینی با بیان اینکه تا پایان روز پنج‌شنبه اول تیرماه، تعداد 2 میلیون و 549 هزار و 650 پرس غذا به صورت کاملاً بهداشتی و با کیفیت مناسب برای زائران عزیز طبخ شده است، اظهار کرد: بخشی از هر وعده زائران نیز به غذای رژیمی اختصاص داشته است.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: غذای زائران ایرانی در 4 آشپزخانه مرکزی در شهر‌های مکه مکرمه و مدینه منوره طبخ و توزیع می‌شود و برای تهیه آن از مرغوب‌ترین محصولات و متناسب با ذائقه هموطنان بهره گرفته‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدی مسئول طرح قربانی ستاد عملیات حج سال 1402 نیز در رابطه با عملکرد و اقدامات انجام شده برای تأمین گوشت گرم آشپزخانه‌های مکه و مدینه گفت: از بدو ورود زائران گرامی به مکه مکرمه و مدینه منوره، خرید گوسفند برای تأمین گوشت روزانه زائران توسط واحد تغذیه و تدارکات ستاد عملیات حج به صورت مستمر و منظم در دستور کار همکاران واحد قربانی قرار گرفته و روزانه تعداد 100 الی 600 رأس کشتار توسط ذابحان ایرانی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در همین راستا و به منظور رعایت موازین شرعی و اسلامی، روزانه تعداد 4 الی 5 نفر از ذابحان مجرب ایرانی برای ذبح گوسفندان به کشتارگاه مکه مکرمه مراجعه می‌کنند.

ایزدی یادآور شد: ذابحان ایرانی پس از عملیات ذبخ سایر مراحل کشتار مانند پوست‌کندن، چربی‌گیری از لاشه‌ها و تقطیع گوشت‌ها را انجام می‌دهند.

به گفته وی، چربی‌گیری از هر گوسفند به طور میانگین به میزان یک کیلوگرم انجام می‌شود و این میزان چربی از لاشه‌ها به اصطلاح چربی دور ریز است که هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود.

حجت‌الاسلام ایزدی تصریح کرد: در مجموع از ابتدای عملیات انتقال حجاج به مدینه منوره و سپس مکه مکرمه تا انتهای عملیات حج، از گوشت گرم و بهداشتی با رعایت جوانب شرعی استفاده می‌شود و این گوسفندان توسط ذابحان با تجربه و عزیز کشورمان در کشتارگاه مکه مکرمه ذبح و در اختیار آشپزخانه‌های متمرکز قرار می‌گیرند.

استقرار همه حجاج ایرانی در سرزمین وحی

رئیس سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از گفت‌وگویش که از سوی روابط عمومی این سازمان انتشار یافت، از استقرار کامل همه حجاج ایرانی در سرزمین وحی خبر داد و اظهار کرد: امسال در مجموع، 87 هزار و 550 نفر از زائران کشورمان از 21‌ایستگاه پروازی به عربستان منتقل شده‌اند که مقصد بخشی از آن‌ها فرودگاه مدینه منوره (مدینه قبل) و بخشی دیگر، فرودگاه جده (مدینه بعد) بوده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به پرواز عوامل اجرایی حج توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) از روز 31 اردیبهشت ماه گفت: پرواز زائران مدینه قبل از سوم خرداد و مدینه بعد نیز از 13 خردادماه شروع شد و بحمدالله همه زائران کشورمان به سلامت وارد سرزمین وحی شدند.

وی افزود: جمعا 377 پرواز از کشورمان وارد عربستان شد که سهم فرودگاه مدینه 223 پرواز و فرودگاه جده 154 پرواز بوده است.

حسینی یادآور شد: اولین گروه زائران ایرانی، روز سوم خرداد از فرودگاه امام خمینی (ره) و آخرین کاروان‌ها نیز روز پنجشنبه اول تیرماه از فرودگاه همدان وارد سرزمین وحی شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت از همه دستگاه‌های همکار در راستای انتقال زائران کشورمان قدردانی کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازگشت زائران نیز در زمان مقرر انجام شده است.

حسینی در بخش دیگری از سخنانش درباره عملکرد واحد امور راهنمایان حج تمتع اظهار کرد: در مجموع تاکنون 25 هزار و 95 نفر زائر توسط امور راهنمایان در مکه مکرمه و مدینه منوره مورد راهنمایی قرار گرفته‌اند.