پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

ادعای جدید سخنگوی اتحادیه اروپا علیه ایران / اقدامات ایران توجیه معتبر غیرنظامی ندارد!

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
ادعای جدید سخنگوی اتحادیه اروپا علیه ایران / اقدامات ایران توجیه معتبر غیرنظامی ندارد!

سخنگوی اتحادیه اروپا در ادعایی دیگر علیه ایران، مدعی شد: اقدامات ایران هیچ توجیه معتبر غیرنظامی ندارد.

نماینده اتحادیه اروپا روز چهارشنبه و در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص قطعنامه 2231 شورای امنیت بر تعهد این اتحادیه در حل‌وفصل سیاسی و دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران تاکید کرد.

نماینده اتحادیه اروپا نسبت به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص تسریع برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و مدعی شد که اقدامات ایران هیچ توجیه معتبر غیرنظامی ندارد.

او مدعی شد که اقدامات ایران در توقف اجرای پروتکل الحاقی بر روی اقدامات نظارتی و راستی آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاثیر گذاشته است.

خبر مرتبط فوری / شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمی‌کند

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم گرفتند وارد تقابل جدی با برنامه هسته‌ای ایران نشوند.

سخنگوی اتحادیه اروپا در جلسه شورای حکام از ایران خواست تا فورا از اقدامات خود بازگشته و تعهدات سیاسی خود در رابطه با عدم اشاعه هسته‌ای را از سر بگیرد.

نماینده اتحادیه اروپا در انتها خواستار همکاری کامل و به موقع ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

ساعاتی پیش نیز نماینده آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی خواستار رقیق‌سازی اورانیوم تا 60 درصد ایران شد و اقدامات هسته‌ای اخیر ایران را محکوم کرد.

در بیانیه آمریکا که در جلسه شورای حکام قرائت شد، آمده است: «ایران باید تمام ذخیره 60 درصدی و نه بخشی از آن را کاهش دهد و تولید اورانیوم تا 60 درصدی خود کاملا متوقف کند».

نماینده آمریکا در ادامه گفت: «امروز هیچ کشوری غنی‌سازی اورانیوم را تا 60 درصد برای هدفی که ایران ادعا می‌کند، انجام نمی‌دهد و اقدامات ایران برخلاف رفتار تمام کشورهای ان‌پی‌تی است».

آمریکا همچنین از اقدام ایران در لغو مجوز بازرسان آژانس انتقاد کرد.

پیشتر «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی در این‌باره گفته بود: «ما عملکرد بازرسان را زیرنظر داریم و حق داریم آن‌ها را قبول یا رد کنیم. تصمیم نپذیرفتن برخی از آن‌ها به معنای همکاری نکردن ایران نیست. ما با آژانس همکاری می‌کنیم و این همکاری روزانه ادامه دارد، اما برخی از بازرسان به علت عملکردشان رد شدند، این عادی و متداول است».

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

ادعای جدید سخنگوی اتحادیه اروپا علیه ایران / اقدامات ایران توجیه معتبر غیرنظامی ندارد! 2