چهارشنبه 18 مهر 1403

ارتباط مجازی دغدغه اجرای طرح یاریگران زندگی در مدارس اصفهان است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ارتباط مجازی دغدغه اجرای طرح یاریگران زندگی در مدارس اصفهان است

اصفهان - ایرنا - رییس امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: یکی از دغدغه‌های اجرای طرح کانون یاریگران زندگی در مدارس اصفهان در سالجاری، ارتباط و تعامل مجازی و غیرحضوری دانش‌آموزان است.

مریم ژاله روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز ششمین دوره هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی افزود: با توجه به اینکه ذات و ماهیت این برنامه براساس مشارکت و تعامل دانش‌آموزان با یکدیگر است وضعیت فعلی به لحاظ شیوع کرونا موجب اجرای غیرحضوری آن شده است.

وی ادامه داد: مجازی شدن حضور دانش‌آموزان در طرح یاریگران زندگی به عنوان یک فوق برنامه، موجب نگرانی والدین و نارضایتی برخی از آنها به دلیل اولویت داشتن برنامه‌های آموزشی برای آنهاست.

رییس امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: برخی از والدین نگران عقب افتادن فرزندانشان از درس و آموزش هستند و بر این اساس روند اجرای برنامه‌های تربیتی و پرورشی در این شرایط ضعیف است.

وی تاخیر و زمان‌بر بودن پاسخ دانش‌آموزان به سووالات ارائه شده درباره این طرح به دلیل مشکلات برقراری ارتباط با شبکه و آنلاین شدن را از دیگر دغدغه‌های اجرای طرح یاریگران زندگی در مدارس برشمرد و افزود: سال گذشته این طرح در 20 درصد مدارس استان اجرا شد که با توجه به تعطیلی چند ماهه اول سال تحصیلی به دلیل آلودگی هوا و سپس غیرحضوری شدن مدارس به دلیل شیوع کرونا، بطور ناقص به اجرا درآمد.

وی از اجرای این طرح در سال تحصیلی جدید در 30 درصد مدارس استان اصفهان و در هفته مبارزه با اعتیاد اشاره کرد و گفت: 2 فعالیت عمده در طرح یاریگران زندگی شامل فعالیت‌های رشدمدار و جامعه‌محور مدنظر است که منظور از فعالیت‌های رشدمدار، آن دسته از فعالیت‌هایی است که از طریق آموزش و فرهنگ سازی موجب رشد مهارت‌های خودمراقبتی در بین دانش آموزان، والدین، کارکنان و مدرسه می‌شود و در فعالیت‌های جامعه‌محور نیز کانون‌های یاریگران زندگی، تمامی فرآیند شناسایی مخاطرات مدرسه تا تعیین راهکار، طراحی پروژه، حمایت‌جویی و اجرای آن را به اجرا می‌گذارند.

رییس امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان درباره مشارکت دانش‌آموزان با رویکرد حل مساله اجتماعی در شرایط حضوری گفت: دانش‌آموزان پس از تشکیل کانون مدرسه با کمک مربیان و تسهیلگران برنامه، ضمن فراگیری توانمندی‌ها و مهارت‌های لازم خودمراقبتی با کمک یکدیگر، طرح‌های کوچکی را در قالب آموزشی، ترویجی، مشاوره همتایان و مددکاری اجتماعی برای ترویج پیام‌های پیشگیری در مدرسه و محله خود طراحی می‌کنند و پس از حمایت جویی، با هدایت مربیان و تسهیلگران، آن را در مدرسه در بین خانواده‌ها و محله خود اجرا می‌کنند.

وی افزود: در شرایط کنونی به لحاظ غیرحضوری شدن آموزش در مدارس، این فرآیند توسط دانش‌آموزان و با ارتباط گیری مربیان و تسهیلگران در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

رییس امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان به تجربه انجام و تاثیر این‌گونه برنامه‌ها در مدارس اشاره کرد و گفت: از سال 95 تا 97 طرح مشترکی با بهزیستی با عنوان مشارکت اجتماعی دانش آموزان در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اجرا شد که بسیار موفق و تاثیرگذار بود.

وی به تجربه سال گذشته اجرای برنامه یاریگران زندگی در برخی مدارس استان اشاره کرد و گفت: در این راستا در حوزه اعتیاد که جزء موارد خطرات مربوط به بیرون از حوزه مدرسه بود، دانش آموزان به شناسایی مخاطرات، دسته‌بندی و اولویت بندی پرداختند و با حمایت شهرداری به اجرای برنامه تشویق برخی مغازه‌های اطراف مدارس که هیچ نوعی مواد دخانی نمی‌فروختند، پرداختند.

ژاله تاکید کرد: اجرای موفق این برنامه با توجه به اهمیت آن برای دانش‌آموزان با توجه به شرایط فعلی به لحاظ محدودیت‌های کرونایی نیازمند همکاری و حمایت خانواده‌هاست.

طرح یاریگران زندگی، اقدامی فرهنگی و پیشگیرانه در جامعه و با اولویت آموزش و پرورش است که تمام مقاطع تحصیلی از پایه اول ابتدایی تا آخر متوسطه را شامل می‌شود.

در این طرح آموزش‌ها به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی، رفتارهای پرخطر و مبارزه با اعتیاد بصورت همزمان برای سه گروه تأثیرگذار در نظام آموزشی شامل دانش‌آموزان، والدین و اولیای مدارس و با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برای دومین سال در مدارس استان اصفهان اجرا می‌شود.

ششمین دوره هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدارس 22 تا 28 آبان برگزار می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*